Kokande motor?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag har en liten fundering.

Min SXV har brännt ett par topplockspackningar nu och jag försöker hitta anledningar i alla hörn och kanter. Det finns ingen tempmätare på hojen, (beställd nu) så jag sitter i funderingar om att den kan ha kokat på så sätt och pajjat packningen.
När jag rev ner och bytte packningarna så märkte jag en liten deformation på ena röret högst upp på kylaren brevid påfyllnadslocket.

Kan det vara så att den släppt tryck där och motorn kokat pga det? Det finns ingen termostat på cykeln.

Jag bifogar en mycket proffsig paintbild.

Bifogat

• kylare.JPG
    kylare.JPG
    17.6 KB · Visningar: 77
jag brände topplocket på min 330ci en gång (bil)

När de renoverade motorn så sa dem att andlöedningen var att kylflänsar på kylaren hade expanderat vilket ledde till att det inte blev samma tryck i kylsystemet som i sin tur ledde till dålig kylning.

Och du kan ju gissa vad det ledde sen.

så visst tror jag på din teori att tack vare krokiga röret bildas det aknse inte rätt tryck i kylsystemet men jag är ingen expert så....

jag brände topplocket på min 330ci en gång (bil)

När de renoverade motorn så sa dem att andlöedningen var att kylflänsar på kylaren hade expanderat vilket ledde till att det inte blev samma tryck i kylsystemet som i sin tur ledde till dålig kylning.

Och du kan ju gissa vad det ledde sen.

så visst tror jag på din teori att tack vare krokiga röret bildas det aknse inte rätt tryck i kylsystemet men jag är ingen expert så....

Mja, jag tror att det är tryck i systemet, men jag tror inte att den håller nere värmen pga att den läcker ur trycket där.

Back