Kokande motor?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har en liten fundering.

Min SXV har brännt ett par topplockspackningar nu och jag försöker hitta anledningar i alla hörn och kanter. Det finns ingen tempmätare på hojen, (beställd nu) så jag sitter i funderingar om att den kan ha kokat på så sätt och pajjat packningen.
När jag rev ner och bytte packningarna så märkte jag en liten deformation på ena röret högst upp på kylaren brevid påfyllnadslocket.

Kan det vara så att den släppt tryck där och motorn kokat pga det? Det finns ingen termostat på cykeln.

Jag bifogar en mycket proffsig paintbild.
 

Bifogat

  • kylare.JPG
    kylare.JPG
    17.6 KB · Visningar: 77
jag brände topplocket på min 330ci en gång (bil)

När de renoverade motorn så sa dem att andlöedningen var att kylflänsar på kylaren hade expanderat vilket ledde till att det inte blev samma tryck i kylsystemet som i sin tur ledde till dålig kylning.

Och du kan ju gissa vad det ledde sen.

så visst tror jag på din teori att tack vare krokiga röret bildas det aknse inte rätt tryck i kylsystemet men jag är ingen expert så....
 
jag brände topplocket på min 330ci en gång (bil)

När de renoverade motorn så sa dem att andlöedningen var att kylflänsar på kylaren hade expanderat vilket ledde till att det inte blev samma tryck i kylsystemet som i sin tur ledde till dålig kylning.

Och du kan ju gissa vad det ledde sen.

så visst tror jag på din teori att tack vare krokiga röret bildas det aknse inte rätt tryck i kylsystemet men jag är ingen expert så....



Mja, jag tror att det är tryck i systemet, men jag tror inte att den håller nere värmen pga att den läcker ur trycket där.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top