Knutstorp ring - en upplevelse

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Jahapp efter en helg nere i knutstorp så tänkte jag ventilera mina tankar och åsikter. Tog en dag att smälta allt först, det kommar ni nog förstå efter att ha läst hela inlägget om ni orkar. Det här är prologen, det som hände och vad som följde.

Det hela började för någon vecka sen en kväll framför burken då en tanke hastigt slog mig. Kom ihåg att jag hade anmält mig till då kommande helgens ''Supermoto supermaster'' och att sista avanmälningdatumet hade passerat dagen före.

Då man redan hade passerat ''the point of no return'' så var det ju inte så mycket att göra åt saken än att slanta upp och börja fixa med hojjen samtidigt som man förberede sig inför sin första supermotard tävling någonsin.

Gick runt med en smått konstig känsla i magen då man trots allt inte tränat ett enda dugg på bana med motarden och endast ett fåtal timmar på gatan sen inköp av hojjen.

Men pånått sätt så kändes det bra ändå då jag tyckte att hojjen var bra preppad, ända tills på onsdagen då en liten röst i bakhuvudet sa att jag kanske borde läsa reglementet först. Sagt och gjort så satt jag mig ner på kvällen framför burken igen och knappade mig in på svemo's hemsida.

Det som mötte mig gav mig inte mindre oro inför helgen då jag insåg att det var en väldans massa pryls som skulle behöva åka på hojjen och annat.
Sagt och gjort så surfade jag sporthoj som en tok under några hektiska timmar på torsdagen och fick fram en massa information av er vänligt sinnade själar här på SH. När paniken lagt sig så kändes det faktiskt igen som fan det här fixar jag.

Fredag

Fredagen kom och dagen för avfärd var inne, dagen började inte bättre än att morsan ville ha hjälp så jag åkte över dit en snabbis på morgonen, tänkte att jag ändå hade hela dagen på mig att fixa dom småsakerna som behövdes på hojjen och reda ut dom sista frågetecknena inför helgen.

Tji fick jag då jag kom tillbaks till garaget på eftermiddagen. Precis som jag höll på och pula med det sista så ringde farsan med beskeded att jag faktiskt var tvungen att ha skinnställ för att få åka och att däcken var en nödvändighet dom med.

Slängde mig på telefonen och efter ca 250 hemska samtal (då jag har telefonfobi :tungan ) så hade jag raggat fram både skurna slicks och skinnställ.
Dagen var räddad men klockan började bli sent då farsan anlände. Tvättade av hojjen och slängde in den i bilen för avfärd, provstarten fick utebli då hungern hägrade.

Ett par varmkorvar med senap senare så satt vi i bilen påväg ner mot skåne. 55mil senare klockan 00:45 anlände vi till hällande regn till knutstorp ring och låsta grindar, efter en stunds svärande och letande så hittade vi dock till den bokade stugan.

Lördag

Efter några få timmars sömn på sängar med sängbotten gjorda av armeringsjärn och tibetanska stenhårda madrasser som det kändes som så ringde alarmet. Upp med tuppen var ordet och ingen frukost hägrande då vi hade mycket att ta tag i.

Sprang ner till depån för att anmäla mig bara för att få reda på att den var åt det hållet jag kom ifrån, det kom att bli en del springande under den dagen fast det visste jag inte vid den tidpunkten.

När anmälan var avklarad så ringde ''jebbe'' här från sh och medelade att han var där för att lämna skinnstället som jag skulle köpa av honom, ungefär nån minut senare kom också ''Mr R'' för att slänga av däcken. Satt igång och stressmeckade inför besiktningen med dom sista nödvändiga sakerna som var tvunget att fixas. Med 5 min till godo på besiktningen så gick hojjen igenom besiktning med ett löfte om att najja frambromsen innan vi kom ut på banan.

Eftersom det regnade som det aldrig regnat förut till och från under natten så fick dom nyligen inhandlade regndäcken åka på, missade första rundan av träningen men inget att oroa sig för tänkte vi, det blir mycket åka under helgen ändå.

Till slut så var allt i hamn och jag försökte sätta på mig ett korvskinn för första gången i mitt liv, åtminstone så kändes det som de. Antar att skinnställ sträcker på sig med tiden :D

Då hände den hemskaste saken i mitt liv hitills, farsan konstaterade av någon av oss glömt att ta med nyckeln till tändlåset på husan :gnissla
I ångesten som följde så fann vi inget bättre alternativ än att knäcka tändlåset, visst det gav gnista men den var liten, riktigt liten!

Efter lite diskussioner med folket i depån så blev det till att försöka tjuvkoppla sig förbi låset = ingen gnista alls.

Under dagen som gick så blev fler och fler engagerade men till ingen nytta, bland annat så försöktes konstgrenen att ''bogsera en husa efter bil'' vilket resulterade i en bil i 70km/h med en väldigt mycket fladdrande husa baktill med förare som höll på o skita på sig.

Runt 16:30 så gav vi upp och gjorde föreberedelserna för att åka 6tim hem igen efter en vad som kändes då som en väldigt misslyckad helg utan en enda minuts åkande på banan.

I höjd med markaryd så ringer ola eifreim som ringt efter martin lind?? efter ideer. Martin konstaterade att man ska koppla ihop orange och rödvit sladd vid tändlåset.
Vi svänger av och provar = skitbra gnista! Lyckan är delvis fullständig då vi trots allt kanske inte behöver köpa ett nytt SEM tändsystem.

Dock så förstörs den av att vi redan nästan är halvvägs hem så efter överläggning så tas beslutet att forsätta hemåt och pilla med hojjen dagen efter istället.

Söndag morgon kl 14:00

Efter en lång lång sovmorgon så åker farsan och jag ner till garaget för att provstarta husan bara för att inse att den fortfarande är stendöd. Farsan kommer fram till att han nog inbillade sig den bra gnistan i mörkret och vi konstaterar att husan fortfarande är STENDÖD :huvet


Så, resultatet av denna resa? 110mil, ett skinnställ och 4däck i bagaget + en trasig hoj som inte ens vart körd en meter för egen maskin.

Tankarna snurrar om hojbyte och skrotning av husan för att börja åka 2-t igen eller en nyare husa. Vi får se vad som händer längre fram i tiden. En sak är säker på är att jag är jäkligt besviken på husan som jag bara ägt och kört några tim. Det är ju nått som går sönder stup i kvarten jämfört med på min yamma.

Arrangemanget i sig kan väll lämnas en del att önska till som en bättre upplysning om vart allt sker, som det var nu så fick man springa mellan en väldans massa ställen bara för att bli anmäld och få en licenskurs osv. Dock så hölls ju tidschemat väldigt bra, inte för att jag märkte av det så mycket men ändå

En sak är säker att alla bekymmer till trots så gav det mersmak och ni kan räkna med att jag är tillbaks nästa år på banorna och då är det bäst att ni ser upp.
 
Bli inte avskräckt..det gäller att planera sekunderna nästa, man får rutin på det.

Om du vill ha en rejser i rookie klassen nästa år så köp min KTM SMR.
Tycker du ska prova, om du tog dig så pass långt måste du ta dig hela vägen ;)

Du verkar ha märkt att Supermoto folket är bland det trevligaste man kan träffa!

http://www.blocket.se/vi/9648305.htm?ca=11_s
 
Jocke W skrev:
2522106 Bli inte avskräckt..det gäller att planera sekunderna nästa, man får rutin på det.

Hah jo tack så är de, har alltid haft koll innan men då har jag ju åkt mina yamma ett par år så dom vet man ju utan och innan, värre är det med husabergarna det är en hel vetenskap med dom.

Jocke W skrev:
Om du vill ha en rejser i rookie klassen nästa år så köp min KTM SMR.

Nej fy baben inga mer 4-t känns det som nu.

Jocke W skrev:
Du verkar ha märkt att Supermoto folket är bland det trevligaste man kan träffa!

Ja helt klart inte direkt som go-kart folket :D
 
Du kan ju inte jämföra Husa fyrtanktare med en KTM fyrtanktare..=P

Fan snart kommer ja bli jagad av husaägare...
 
Jocke W skrev:
2522856 Du kan ju inte jämföra Husa fyrtanktare med en KTM fyrtanktare..=P

Fan snart kommer ja bli jagad av husaägare...

Haha jag kommer inte fördömma dig iallafall, dock så tror jag mycket mer på dom nyare husorna än dom under 03-

Funderar starkt på att överraska till nästa år på en hoj som ni aldrig kan gissa er till! :tungan Dock kommar jag få offra en hel del för att få tag på en sån men det ska det nog vara värt :yoparty
 
Motard nissen skrev:
2522871 Haha jag kommer inte fördömma dig iallafall, dock så tror jag mycket mer på dom nyare husorna än dom under 03-

Funderar starkt på att överraska till nästa år på en hoj som ni aldrig kan gissa er till! :tungan Dock kommar jag få offra en hel del för att få tag på en sån men det ska det nog vara värt :yoparty

Glöm inte bara att du behöver få tag i reservdelar, så inget för konstigt nu :D
 
Ja de kan man kalla upplevelse!!! Men kasta inte in handduken nu. På de igen bara!!! Se till att komma iväg på lite träning oxå. :tummenupp

Och jag kan bara bara hålla med Jocke om att 525:an är kalas!!!
 
Jocke W skrev:
2523205 Glöm inte bara att du behöver få tag i reservdelar, så inget för konstigt nu :D

Reservdelar vadå, tror inte det behövs bytas så mycket på en rysk ural med sidvagn :hihi

Ledtråd:blir nått rött,blänkande och med en riktig motor i :näsblod

BORG skrev:
Ja de kan man kalla upplevelse!!! Men kasta inte in handduken nu. På de igen bara!!! Se till att komma iväg på lite träning oxå.

Neej har du förföljt mig hit också trodde det räckte med att du sålde mig en skrothög :rolleyes: Träning vadå? Finns det sånt? Nej allvarligt lite surt att man måste vänta tills december för att få köra innomhus i södertälje och snart lägger sig ju isen på asfalten också i örebro
 
Motard nissen skrev:
2524573 Reservdelar vadå, tror inte det behövs bytas så mycket på en rysk ural med sidvagn :hihi

Ledtråd:blir nått rött,blänkande och med en riktig motor i :näsblod



Neej har du förföljt mig hit också trodde det räckte med att du sålde mig en skrothög :rolleyes: Träning vadå? Finns det sånt? Nej allvarligt lite surt att man måste vänta tills december för att få köra innomhus i södertälje och snart lägger sig ju isen på asfalten också i örebro

Ah det ska bli grymt kul i hallen i vinter..längtar redan =D
Ska bli grymt kul på isen också :yoparty

Rött blänkande?....motor...hmm..Husqvarna? Antar att du menar SXV,en och...mja..det e inte så kul med reservdelar till den =D fast england finns ju
 
Jocke W skrev:
2524673 Ah det ska bli grymt kul i hallen i vinter..längtar redan =D
Ska bli grymt kul på isen också :yoparty

Rött blänkande?....motor...hmm..Husqvarna? Antar att du menar SXV,en och...mja..det e inte så kul med reservdelar till den =D fast england finns ju


Tror du på isen i vinter? Känns som det är klent med isar här runt sthlm men det är ju bara att hoppas på det bästa :)

Hehe nej inte husqvarna eller aprilia, nej nu kan jag bestämmt inte hålla mig längre. Återfick mina tankar på en CR500AF hybrid igen :yoparty Monster med nya alu ramen :näsblod
 
Motard nissen skrev:
2524754 Tror du på isen i vinter? Känns som det är klent med isar här runt sthlm men det är ju bara att hoppas på det bästa :)

Hehe nej inte husqvarna eller aprilia, nej nu kan jag bestämmt inte hålla mig längre. Återfick mina tankar på en CR500AF hybrid igen :yoparty Monster med nya alu ramen :näsblod

Förra året åkte dom på i rosersberg, en bit från märsta..det går..man får ha hög fart bara ;)

okey? hur får man tag i en sån? Inte för att va tråkig, men jag skulle nog gå på något mer beprövat om jag va dig, det är ju ändå första året för dig :tummenupp Äh skit i och lyssna på mig föressten..Kör på den! =D kul med lite annat..
 
Jocke W skrev:
2525132

okey? hur får man tag i en sån? Inte för att va tråkig, men jag skulle nog gå på något mer beprövat om jag va dig, det är ju ändå första året för dig :tummenupp Äh skit i och lyssna på mig föressten..Kör på den! =D kul med lite annat..

Förbetalning och 2mån leveranstid. Beprövad? Javisst! Motorn är standard CR500 som är rätt så bombsäkra instoppade i crf chassin av en firma som specialiserat sig på detta i flera år.

Första året inom motard javisst men inte inom annan racing, jag bara älskar 2-t rök så det blir nog så eller alternativt motard hjul till min YZ250+ wr 450 lådan istoppad så har man nog en potent maskin med lite portning av cyllen.
 
Se över husan lite bara så är det bar o åk! De håller bra om man kollar över den på vintern och servar ordentligt!
 
wheelie82 skrev:
2525437 Se över husan lite bara så är det bar o åk! De håller bra om man kollar över den på vintern och servar ordentligt!

:fakta

Känns iaf som det vettigaste alternativet om man ska välja mellan Husan, yz 250:n o den där Hondan
 
Motard nissen skrev:
2524573
Neej har du förföljt mig hit också trodde det räckte med att du sålde mig en skrothög :rolleyes: Träning vadå? Finns det sånt?


Skrothög vet jag inte. Men lite typiskt att den skulle börja strula precis när du köpte den...
De behövs inte äns is på asfalten för att de ska vara halt... Var i Rättvik i söndags på gocart banan där och de hade regnet och varit kallt hela natten. De var halt!!! :yoparty Bra träning iofs. Men sen torkade de upp när solen tittade fram. :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top