Knudan

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Nån som vet var man kan hitta info om det är träning på Knudan 9/8, hörde rykten om att det skulle ordnas träning där innan SM-et.
//Ove

Det är Zenergyracing.dk som har det.
MEN... som jag har förstått det hela, så är det fortfarande inte helt
hundra på att den träningen är godkänd av Svemo. Och tyvärr
verkar Torleif (tror jag han hette) på Zenergy vara på semester.
Så det är inte säkert än om man får köra det som träning, för det måste
stå som officiell träning typ i IB tror jag, för att det ska vara godkänt om
jag inte är helt fel på det. (i reglementet står det något om att man inte
får köra på samma bana samma vecka som racet är, om det inte är en officiell
träning)

/Benny

Fick mail från zenergy för ett tag sedan att det skulle va ok att köra .
De hadde fått klart besked från svemo vad jag förstod det som.

TACK för info då är de bara o anmäla sig då :tummenupp
Ses på en bana nära dig :yoparty
//Ove

Vem har gett detta godkänande?
jag har kollat detta och ingen på Svemo i förbundet har godkänt detta och detta har jag fått på papper från högsta hönset själv
då jag själv ville köra denna träning så dubbelkollade jag?
de som kör denna träning kan bli uteslutna från tävlingen
på SMèt då det räknas som fusk att träna på en bana innan SM samma vecka om den inte är officiellt sanktionerad alltså alla ska kunna få samma förutsättningar till träning med vad allt detta innebär

Last edited:
Om Svemo själva inte känner till något godkännande så känns det lite riskabelt va?

Men som Rookie får man väl köra på torsdagen eftersom det inte är någon SM klass, right?

/Nitrous

Om Svemo själva inte känner till något godkännande så känns det lite riskabelt va?

Men som Rookie får man väl köra på torsdagen eftersom det inte är någon SM klass, right?

/Nitrous

Enligt reglerna så står där (privat träning på aktuell bana veckan före dess SM tävling är förbjuden)

Mycket möjligt att Rookie klasserna är undantagna men då ni kör för uppklassnings poäng till SM så vet ibaljan om jag hade kört denna träning,
någon kanske vill prova denna fråga med en protest

3082624 Enligt reglerna så står där (privat träning på aktuell bana veckan före dess SM tävling är förbjuden)

Mycket möjligt att Rookie klasserna är undantagna men då ni kör för uppklassnings poäng till SM så vet ibaljan om jag hade kört denna träning,
någon kanske vill prova denna fråga med en protest
Men träningen är väl inte privat?

Detta har jag fått av Genaral sekreteraren i svemo
om någon annan har en annan uppfattning om vad som gäller som står över hans ord är jag tacksam för att detta redogörs offentligt då det skulle underlätta för alla att ordna bandagar för licencerade svemo förare

Hej Roy

Först ska vi klara ut att SVEMO (jag antar att du menar förbundsledningen) inte givit något/någon som heter Zenergy tillstånd till någonting.

Inför SM i roadracing är det ju så att man inte får träna på banan en vecka innan vilket alla förare och klubbarrangörer ju känner till så någon sådan träning förutsätter jag inte sker. Förare och klubbar fuskar väl inte?!

Best regards

Per Westling

Generalsekreterare/ Secretary General

SVEMO

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet

--------------------------------------------------------

Box 2313, 600 02 Norrköping, SWEDEN

Phone: +46 11 23 10 80/94 Fax: +46 11 23 10 81

Mobile + 46 702 62 81 70

E-mail: per@svemo.se

Internet: www.svemo.se

Detta har jag fått av Genaral sekreteraren i svemo
om någon annan har en annan uppfattning om vad som gäller som står över hans ord är jag tacksam för att detta redogörs offentligt då det skulle underlätta för alla att ordna bandagar för licencerade svemo förare

Hej Roy

Först ska vi klara ut att SVEMO (jag antar att du menar förbundsledningen) inte givit något/någon som heter Zenergy tillstånd till någonting.

Inför SM i roadracing är det ju så att man inte får träna på banan en vecka innan vilket alla förare och klubbarrangörer ju känner till så någon sådan träning förutsätter jag inte sker. Förare och klubbar fuskar väl inte?!

Best regards

Per Westling

Generalsekreterare/ Secretary General

SVEMO

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet
Det här är direkt skandalartat. Jag har sedan den 14:e februari iår försökt reda ut hur vi kan få den här körningen legitim för dem som skall tävla i SM:et. SVEMO skulle hantera frågan på ett sektionsmöte och sedan återkomma till oss. I mitten på maj (den 15:e, efter sektionsmötet) fick vi följande besked:

"I vårt tävlingsreglemente så står det att PRIVAT TRÅNING inte får göras på banan en vecka innan tävling.

Som jag förstår det så är er träning öppen, alltså får förarna köra den. Alla skall ha samma chans att träna."

Det är vad vi agerat efter sedan dess. Det är Torleif på Zenergy som har dragit i frågan sedan juni.

För en vecka sedan fick jag veta att Hyllinge MS motsatte sig körningen. Klubben anser att den konkurrerar med deras egen träning på fredagen.

Well, well. Nu vet ni. Vår körning är inte godkänd och om man kör den så riskerar man att bli diskad på SM:et. Det är ganska sorgligt det hela.

Well, well. Nu vet ni. Vår körning är inte godkänd och om man kör den så riskerar man att bli diskad på SM:et. Det är ganska sorgligt det hela.
För mig är den intressantaste frågan om det gäller även oss som inte ska tävla i en SM-klass?
Uppklassningnspoäng struntar jag i.

Antar att Zenergy betalar tillbaka anmälningsavgiften så snart som möjligt om det nu visar sig att vi kan bli nekade start i helgen pga att vi kör på torsdagen.

Kan inte en aspekt som gör det svårt att godkänna träningen att det kanske inte finns plats för alla som ska köra tävlingen att träna den dagen? För att det ska sanktioneras måste ju alla kunna köra träningen om de vill.
Att Svemo verkar ge dubbla budskap är olyckligt.

3083003 För mig är den intressantaste frågan om det gäller även oss som inte ska tävla i en SM-klass?
Uppklassningnspoäng struntar jag i.

Antar att Zenergy betalar tillbaka anmälningsavgiften så snart som möjligt om det nu visar sig att vi kan bli nekade start i helgen pga att vi kör på torsdagen.
Eftersom det står i reglerna utan undantag så ser jag inet att ni som inte kör SM-klasser skulle vara undantagna. det krävs väl dock att någon protesterar för att det ska kunna leda till diskning.

Last edited:
Kan inte en aspekt som gör det svårt att godkänna träningen...
Det är inte en "träning". Det är en bandag, öppen för alla. Det är ingen som har hävdat att detta är en träning. Frågan har varit om deltagande på bandagen kan innebära problem för dem som deltar. Detta är min fråga från den 14:e feb:

"Jag ahr en fråga om punkten:

6.4.4 Privat träning på aktuell bana veckan före dess SM-tävling är förbjuden. i reglementet.

Vi arrangerar en öppen bandag med licensgrupp på knutstorp den 9/8, dvs precis före SM på samma bana. Bryter man mot ovanstående regel om man kör med oss den dagen och sedan kör SM-tävlingen på helgen därefter?"

Det var den frågan som besvarades tre månader senare.

Varför fick man träna söndag-onsdag på karlskoga innan race är det olika
regler på olika banor:va

Eftersom det står i reglerna utan undantag så ser jag inet att ni som inte kör SM-klasser skulle vara undantagna. det krävs väl dock att någon protesterar för att det ska kunna leda till diskning.
Har svårt att tro att någon skulle bry sig om att protestera i en rookie-klass men man vet ju aldrig.

6.4.4: Privat träning på aktuell bana veckan före dess SM-tävling är förbjuden.

Så länge Zenergy låter alla som vill betala 1400:- och få köra har jag svårt att se att deras bandag skulle strida mot reglementet.

1. Först ska vi klara ut att SVEMO (jag antar att du menar förbundsledningen) inte givit något/någon som heter Zenergy tillstånd till någonting.

2. Inför SM i roadracing är det ju så att man inte får träna på banan en vecka innan vilket alla förare och klubbarrangörer ju känner till så någon sådan träning förutsätter jag inte sker. Förare och klubbar fuskar väl inte?!
1. Det är ingen som behöver SVEMO:s tillstånd för en bandag. Jag undrar hur frågan har ställts.

2. Det är direkt fel. Det finns inget generellt förbud mot träning på banan veckan innan tävling. Det finns ett förbud mot privat träning däremot. Tillämpningen av den regeln verkar dock något godtycklig. BIKE körde i privat regi på Gelleråsen för ett par år sedan inför ett ERF. Jag minns inga detaljer, men det var kanske så att regeln inte gäller på ERF - som ju också regleras av SVEMO:s reglemente.

Nu ska jag inte skriva nåt mer om den här saken. Annars bara ångrar jag mig efteråt. Zenergy Racing är fö underrättade om denna händelse och denna tråd.

3083042 Det är inte en "träning". Det är en bandag, öppen för alla. Det är ingen som har hävdat att detta är en träning. Frågan har varit om deltagande på bandagen kan innebära problem för dem som deltar. Detta är min fråga från den 14:e feb:

"Jag ahr en fråga om punkten:

6.4.4 Privat träning på aktuell bana veckan före dess SM-tävling är förbjuden. i reglementet.

Vi arrangerar en öppen bandag med licensgrupp på knutstorp den 9/8, dvs precis före SM på samma bana. Bryter man mot ovanstående regel om man kör med oss den dagen och sedan kör SM-tävlingen på helgen därefter?"

Det var den frågan som besvarades tre månader senare.
Att man kallar det bandag är ju inte det intressanta. Det är ju träning inför tävling ändå. jag säger absolut inte att ni har gjort fel utan diskuterar bara. :)
Den kan ju anses som privat om det inte garanterat finns platser för alla som vill köra den dagen, dvs det är begränsat till de som hinner först.

3083045 Har svårt att tro att någon skulle bry sig om att protestera i en rookie-klass men man vet ju aldrig.

6.4.4: Privat träning på aktuell bana veckan före dess SM-tävling är förbjuden.

Så länge Zenergy låter alla som vill betala 1400:- och få köra har jag svårt att se att deras bandag skulle strida mot reglementet.
Om de kan garantera alla som ska köra tävlingen en plats så borde det väl avra ok. Problemet är väl att man inte kan det eftersom antalet platser brukar vara begränsat, en spekulation från min sida.

Last edited:
Back