Knepig säljare??

xrperra skrev:
2055258 Ingen provkörning=inget köp.
Har aldrig hänt och kommer aldrig hända.
Godtar inte säljaren kk och kvarlämnad bil(ev en kompis)som tillräckligt
god säkerhet får det vara!

Att en hoj har knullputs på utsidan betyder absolut inte att
den mekaniskt är frisk,provkörning är en självklarhet!

Att lämna över hela köpesumman till en säljare som dessutom
har ägarpappren på hojen skulle aldrig falla mig in.
Skojare finns nog både på köp och säljsidan!

Att skriva massa tillfälliga kontrakt för provkörningstillfället tror
jag inte mycket på,kan nog vara svårt att få till något som är
juridiskt bindande?
Dom kan ju ta med sig stålarna när dom provkör, ifall dom lämnat andra vettiga säkerheter.

Då borde väl dom flesta bli nöjda, eftersom köparen visat att han inte är nån fattig testpilot.
D.v.s. att en provkörning troligen resulterar i köp, eftersom allt är ok.

No dollars = no joyrides :ajjabajja

Väntar hellre på en köpare som verkligen har pengar att köpa hojen, än låter 10 nybakade snorungar testa först.

Firefly skrev:
2055263 Men allvarligt?

Hur svårt kan det vara?

Om någon är intresserad av att köpa min hoj så gör vi ju i princip klar affären så långt att det bara är provkörningen kvar, det som visar köparen att allt jag berättat om hojen faktiskt stämmer....
Precis. :tummenupp

Fattar inte heller problemet, hur hade man tänkt att köpa hojen utan stålar ?
Har dom inga stålar med sig så blir hojen inte såld, hur mycket dom än får köra skiten ur din hoj.
Om dom inte kan visa att dom har stålar att köpa hojen, så får dom inte köra min hoj iallafall, det finns många andra köpare som har pengar.

Testpiloter & "konsumenttestare" kan försöka med firmorna istället, som har bättre skydd.

Last edited:
Förstår säljaren till 100% skötte min egna hojaffär på samma sätt. Jag ville se pengarna först innan provkörning. Samma sak när jag köpte min nya hoj. Så gav jag säljaren pengarna före jag provkörde. Betalningen va med postväxel o det kändes säkert både för mig o för säljaren. Va det nåt som inte stämde så tog jag tbx pengarna svårare än så är det juh inte. O han kan inte göra nåt om inte jag skulle skriva på postväxeln.

Last edited:
Om jag skulle låta en snubbe som jag inte vet om han har pengar eller inte, eller erfarenhet av att köra hoj åka iväg på min hoj? Aldrig i livet.

mojjsan skrev:
2054963 garanterat får han den sålt, "till trådskaparen" skulle du komma till mig med den inställningen du skriver här inne så skulle jag se dig som en ren testpilot utan ev pengar att ev köpa hojjen för,du kunde bara lämnat nycklar samt kk till killen så hade du säkert fått prova den en liten runda för att se om allt funka,jag menar folk provar ju gärna på storvägen och drar som satan och i detta väder iom kalla däck som är vid en liten "snabb" provtur så är chansen större att du kanske vurpar med hojjen en chans jag inte skulle låta en kund få utan cash i handen,

en liten broms/koppling/låda koll behöver du inte mer än 3 min körning att kolla.. sedan att du skriver synd för han att han inte fick den såld tycker mer synd om er om det nu kanske var en skitfräsch cyckel att ni inte fick köpa den..pga av att ni begär allt men inte ens lägger ngt som en garanti för säljaren som nycklar eller kk..

om du läser hela tråden.... vi bad att få testa den på den intilliggande i princip otraffikerade vägen och det handlade inte om något test där man skulle köra skiten ur hojen....bara för att se så att allt stod rätt till med den...

War-psycho skrev:
2054802 Vill man provköra hojar för att se om man gillar modellen, då kan man vända sig till hojfirmor först.

Det du säger funkar väl för hyfsat nya hojar, men det är ganska ont om t.ex. 15 år gamla ZXR:er hos handlarna som man kan komma och provköra. Provkörning av en sån hoj utan att behöva köpa den först tycker jag är ett måste, både för att se om man gillar modellen och för att kolla om allt är OK på den.

mc huset i malmö, har den regeln att man inte får provköra.bara för att allt för många har kört hem den till polen.( det kanske är ändrat nu, men sist jag var där så var det så)

PacMan skrev:
2056099 Det du säger funkar väl för hyfsat nya hojar, men det är ganska ont om t.ex. 15 år gamla ZXR:er hos handlarna som man kan komma och provköra. Provkörning av en sån hoj utan att behöva köpa den först tycker jag är ett måste, både för att se om man gillar modellen och för att kolla om allt är OK på den.
Jo, det är sant.

Men om inte köparen är så pass intresserad av hojen att han har stålarna med sig, så skulle inte jag som säljare tillåta provkörning iallafall.
Man vinner ingenting på att ha hojen som "demohoj" åt folk som bara vill testa olika modeller.

En säljare är ju intresserad av att just sälja hojen, och om spekulanten inte har stålarna med sig, så blir ju inte hojen såld vid det tillfället heller.
Är spekulanten seriöst intresserad, så har han pengarna med sig, om hojen ändå inte passar så måste han ju inte köpa den.
(Eller som jag, återkommer dagen efter, med stålarna, provkör och köper hojen. Inga konstigheter alls.)

På så sätt slipper man dom värsta "testpiloterna" som ändå inte tänker köpa hojen.

Tycker det känns ganska självklart.

Jag har ju själv bara äldre cyklar, men tillämpar samma regler för det.

Yamaha_Tobbe skrev:
2054733 jag köpte min hoj idag i karlskrona, killen va skit trevlig och jag blev erbjuden att provaköra vilket va ett måste från min sida :)
brosan o en lånad skåpbil stod kvar så han slapp väl nojja

En intressant fråga är hur du skulle ställa dig om du
råkade krascha med hojen.

Vad skulle du göra åt situationen om det visar sig att säljaren endast haft
halvförsäkring på hojen ?

Fråga berör alla, hur skulle just du hantera din ansvarssituation om du råkade krascha en cykel vid en provkörning ?

Skulle du erbjuda dig att tex stå för reperationskostanden på tex. 25000kr om säljaren endast haft trafik eller halvförsäkring ?

Last edited:
majoon skrev:
2054192 var och kollade på en hoj tillsammans med en polare idag (ska bli hans första). Hojen såg fräsch o fin ut och motorn lät som den skulle. det sista som vi ville göra var att provköra, men det vägrade säljaren utan ville att motorcykeln skulle vara betald innan nån provkörning skulle få ske... :va

...är inte det en självklarthet att man ska få provköra en hoj innan ett köp för att se att allt står rätt till :confused:

vad tycker ni :confused:

skall tilläggas att detta gjorde att det inte blev något köp....

Helt rätt, ska du köpa så köp ska du provköra gå till en butik. Säljaren kanske tröttnat på "däcks sparkare" och "snack påsar"

majoon skrev:
2054192 var och kollade på en hoj tillsammans med en polare idag (ska bli hans första). Hojen såg fräsch o fin ut och motorn lät som den skulle. det sista som vi ville göra var att provköra, men det vägrade säljaren utan ville att motorcykeln skulle vara betald innan nån provkörning skulle få ske... :va

...är inte det en självklarthet att man ska få provköra en hoj innan ett köp för att se att allt står rätt till :confused:

vad tycker ni :confused:

skall tilläggas att detta gjorde att det inte blev något köp....
Bara betala och provkör. Är det nåt du inte är nöjd med så går affären tillbaka. Killen vill inte riskera att du drar med hans hoj.

Enkelt! Prata med en polare som kan köra hoj. Han följer efter med sin mc. Tala om för köparen att hojen bara har 1-2 lite bensin, så nån längre provtur blir det inte. Har han en kompis med så be honom sitta med bakpå din hoj när den provkörs, då finns ingen risk att han kör ifrån din polare heller...

War-psycho skrev:
En säljare är ju intresserad av att just sälja hojen, och om spekulanten inte har stålarna med sig, så blir ju inte hojen såld vid det tillfället heller.
Är spekulanten seriöst intresserad, så har han pengarna med sig, om hojen ändå inte passar så måste han ju inte köpa den.

Man behöver ju inte ha alla stålar, en handpenning på några tusen brukar räcka, om man av någon anledning inte kan slutföra köpet samma dag. Dock räcker kanske inte några tusen som säkerhet vid provkörning, så då måste man ju lösa på nåt annat sätt.

majoon skrev:
2054829 nä...men på samma sätt som någon skulle kunna sticka med hojen så skulle säljaren kunna sticka med pengarna....ska man bara ge honom pengarna o sen köra utan kvitto på nåt :va

Jag tror att säljaren helt enkelt litade lika lite på att du skulle komma tillbaka med hans hoj som du litar på att han ska stanna kvar med dina pengar.

Mycket tjuvar o skit ute, en del låtsas vara köpare, en del säljare så hur ska man veta vem som är vad. Ge killen bil o bilnycklar som pant är han osäker så kan han ju kolla att bilen verkligen är din innan. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att han är nervös, skulle du dra så blir han utan både mc och pengar då inte försäkringen täcker.

hocke skrev:
2056720 Jag tror att säljaren helt enkelt litade lika lite på att du skulle komma tillbaka med hans hoj som du litar på att han ska stanna kvar med dina pengar.

Mycket tjuvar o skit ute, en del låtsas vara köpare, en del säljare så hur ska man veta vem som är vad. Ge killen bil o bilnycklar som pant är han osäker så kan han ju kolla att bilen verkligen är din innan. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att han är nervös, skulle du dra så blir han utan både mc och pengar då inte försäkringen täcker.

vi har aldrig varit med om en liknande situation . hojen såg väldigt fin ut o gick bra på tomgång men när säljarna gjorde så här så gjorde det oss väldigt osäkra. man fick känslan av att dem skulle dölja nåt...

själv tycker man ju att det är en självklarthet att en köpare ska få provtesta en hoj....men det verkar inte många hålla med om.... :confused:

majoon skrev:
2056065 om du läser hela tråden.... vi bad att få testa den på den intilliggande i princip otraffikerade vägen och det handlade inte om något test där man skulle köra skiten ur hojen....bara för att se så att allt stod rätt till med den...

LÄS vad jag skrev..hade du lämnat honom ngn garanti för att du inte skulle bara försvinna med hojjen ? sedan skrev jag ett litet snabb test tar ca 3 min
kan du göra på vilken skituppfart som helst, men forfarande kan du dra eller trilla med hojjen en summa till säljaren i näven i form av tillräckligt med cash till självrisken tycker jag är helt ok om ngn skulle testa min hoj...jag förstår säljaren till 100%

PacMan skrev:
2056673 Man behöver ju inte ha alla stålar, en handpenning på några tusen brukar räcka, om man av någon anledning inte kan slutföra köpet samma dag. Dock räcker kanske inte några tusen som säkerhet vid provkörning, så då måste man ju lösa på nåt annat sätt.
Vaddå annat sätt ?

Ska vi dansa eller ska vi kn-lla ??

Vill man inte slutföra köpet samma dag, så kan provkörningen OCKSÅ vänta tills man är säker.
Köpare kommer med pengar (Eller motsvarande såklart.).

majoon skrev:
själv tycker man ju att det är en självklarthet att en köpare ska få provtesta en hoj....men det verkar inte många hålla med om.... :confused:
Själv tycker jag det är självklarhet att man tar med sig betalningen om man tänker köpa hoj.

Kräver du att få smaka hamburgarna på McDonalds innan du pröjsar också ?

Som jag skrev i tidigare inlägg, hur hade du tänkt att köpa hojen utan stålar ?
Kan betalningen vänta till senare tillfälle, så kan provkörningen också vänta till samma tillfälle.

Prova att ta med stålar nästa gång du ska köpa hoj, så ska du se att det går lättare.

Orkar inte läsa hela tråden efter om någon har skrivit samma sak men man kan ju be om körkort/ta nytt kort på personen som ska provköra med egen kamera innan han/hon sätter sig på hojen/i bilen. Då kan man i alla fall visa för polisen hur personen såg ut även fast körkortet kan vara fejkat.

burner skrev:
2056576 En intressant fråga är hur du skulle ställa dig om du
råkade krascha med hojen.

Vad skulle du göra åt situationen om det visar sig att säljaren endast haft
halvförsäkring på hojen ?

Fråga berör alla, hur skulle just du hantera din ansvarssituation om du råkade krascha en cykel vid en provkörning ?

Skulle du erbjuda dig att tex stå för reperationskostanden på tex. 25000kr om säljaren endast haft trafik eller halvförsäkring ?

ja du det var en klurig än, det beror väl på vad säljaren kräver men det känns ju mest rätt om man betalar vad hojen är värd ifall man kraschat den
men vad ska man annars göra? köpa den utan att provaköra? :va

Provkörning är alltid en risk... för att ta det självklara:

Nöj dig inte med endast KK! Det är en av de vanligaste bluffsätten. Tro inte polisen gör en magiskt sökning och hittar personen.

Ger du som köpare pengar motsvarande begärda köpebelopp så kan säljaren sticka och så står hojen fortfarande reggad på honom. Sedan nekar han till att han mottagit några pengar.

Nycklar och KK till säljaren. Bilen är värd mer/mindre och säljaren/köparen sticker med mellanskillnaden. När polis blir inblandad så är fordonet borta och allt nekas.

Skriva avtal om hojens kända skick och åtgärder inom 3/6 mån (ung som handlarna gör). Tyvärr väldigt svårt att bevisa för köparen som har bevisbördan.

Vem betalar när det kraschas? Kan inte tvinga det av någon och igen så är det ord mot ord. Eventuellt avtal på skadad hoj är köpt hoj. Inte lätt att genomdriva.

MEN:

Kolla alltid upp både mc/bil (ägare/historia) som eventuellt är inblandade.
Ha alltid minst ett eget vittne med.
Ta inte med pengar i kontanter - rånrisk.
Som säljare försök hitta ett privat kontrollerbart område att låta provkörningen ske på.
Häng med som passagerare + låt någon annan följa efter.

Det är det som är bra med postväxel Man får inte ut den om det inte finns teckning för beloppet. Sen ger man säljaren växeln utan att skriva på. Sen när provkörningen är klar så skriver man på växeln. Eller så ger säljaren tbx växeln.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti