tober skrev:
2054754 Håller inte med dig riktigt där. Jag köpte tex min första hoj i höstas och visst hade jag lite koll på hojar men inte alls hur dom var att köra. Ska jag då inte få testa en del olika för att komma fram till att en viss hoj passar mig bättre än andra?
Tex testa den både i stadsmiljö och ute på landsväg. Visst behöver man inte få låna den heldagar men iaf ut och röra lite på sig.
Testade nog iaf 4 hojjar innan jag köpte och mitt sista val 2ggr för att vara säker. Visst fick jag skriva på papper med en hög självrisk men förstår säljare som är oroliga för sina varor också. Men en trevlig säljare mig tom ta med tjejen ut på en åktur med en annan hoj också nån vecka senare när jag väntade på min hoj att bli klar.
Testandet gör ju att man får upp ögonen för hojjar man kanske inte tänkt köpa från början etc. Sen finns det ju alltid folk som går dit för att låna en hoj och leka lite med men ska man utgå från att alla är oseriösa så blir det ingen trevlig stämning heller.
Vill man provköra hojar för att se om man gillar modellen, då kan man vända sig till hojfirmor först.
Det är ju ingen konsumenttest utan en provkörning det handlar om, iallafall vid privatköp.
Låt firmorna ta den risken istället, så slipper man massa oklarheter, och tjafs om nåt skulle hända.
Dom har ju tryggare säkerhet, än om två privatpersoner börjar tvista om nåt skulle hända.
Don Danielsan skrev:
2054776 Men man måste väl få testa en hoj innan, o visst kan man lägga fram pengarna medan man testar, om man nu lägger hojen... men hur blir det om t.ex. växellådan rasar då... då påstår ägaren att man orsakat felet (trots att han kanske vet om att växellådan är kass) och vill att man ska ta hojen...
Känns fel o betala 10000-tals kronor på en grej utan att testa den...
Då uppstår en tvist, vilket du
inte kommer undan bara för du inte lagt köpsumman som deposition.
Vänd på det istället. Du ska sälja din (schyssta) hoj, och snubben gör slarvsylta av växellådan för han inte kan köra.
Är det "Tack för provturen." som gäller då, och sen låta honom sticka ?
Själv tycker jag det då är bra om BÄGGE parter har lika mycket investerat i en rättvist uppklarad tvist, än om ena kan sticka och lämna den andre med långnäsa.
Har man inte pengar att köpa hojen, så kommer man nog inte köpa den heller, så varför tillåta prokörning ?