Knepig säljare??

var mycket märkligt iallafall...kändes som han inte ville sälja till oss...

det här med att han ska sitta bakpå är inte nån bra ide heller. man bör ju känna till hur hojen beter sig innan man ger sig på att ha nån bakpå...blir ju betydligt svårare att hantera hojen...

Last edited:
majoon skrev:
2054376 jo visst hade vi pengar med... men man ska ju inte behöva köpa en hoj för att få provköra, tänk om den helt enkelt inte känns rätt... vad ska man då säga...jodå allt fungerade men kan jag få tebax mina pengar för jag vill inte köpa den :va

Japp!! Deponera köpesumman eller har säljaren en polare som kör med om köparen inte vill ha nån där bak. Sist jag sålde en hoj så hade jag en polare här som körde med en sväng.

Håller faktiskt med säljaren i detta fall. Fast det behöver ju inte gå till på ett "typigt" sätt

Tycker det är rätt faktiskt.

Provkörningen är ju egentligen en sista koll att allt är som det ska.
Finns egentligen ingen anledning att provköra, förrän man bestämt att man ska köpa hojen.
Inte med dagens stöld & krash-problematik i samband med provkörningar.

Detta självklart under förutsättning att allt är som det ska med MC'n.

När hojen är provkörd och inget som inte stämmer upptäckts under provturen, så är det bara signaturer som ska vara kvar att fixa.

På så sätt minskar man risken för oseriösa testpiloter, som endast vill testa en vass hoj.
Jag lånar inte ut min hoj till vänner för sånt, varför skulle jag göra det lättvindigt när det gäller främlingar ?

jag köpte min hoj idag i karlskrona, killen va skit trevlig och jag blev erbjuden att provaköra vilket va ett måste från min sida :)
brosan o en lånad skåpbil stod kvar så han slapp väl nojja

Yamaha_Tobbe skrev:
2054733 jag köpte min hoj idag i karlskrona, killen va skit trevlig och jag blev erbjuden att provaköra vilket va ett måste från min sida :)
brosan o en lånad skåpbil stod kvar så han slapp väl nojja

grattis!

precis så det ska vara.... varför göra det så knepigt...hojen var ju nästan såld bara en sista check för o se att allt stod rätt till...

War-psycho skrev:
2054668 Tycker det är rätt faktiskt.

Provkörningen är ju egentligen en sista koll att allt är som det ska.
Finns egentligen ingen anledning att provköra, förrän man bestämt att man ska köpa hojen.
Inte med dagens stöld & krash-problematik i samband med provkörningar.

Detta självklart under förutsättning att allt är som det ska med MC'n.

När hojen är provkörd och inget som inte stämmer upptäckts under provturen, så är det bara signaturer som ska vara kvar att fixa.

På så sätt minskar man risken för oseriösa testpiloter, som endast vill testa en vass hoj.
Jag lånar inte ut min hoj till vänner för sånt, varför skulle jag göra det lättvindigt när det gäller främlingar ?

Håller inte med dig riktigt där. Jag köpte tex min första hoj i höstas och visst hade jag lite koll på hojar men inte alls hur dom var att köra. Ska jag då inte få testa en del olika för att komma fram till att en viss hoj passar mig bättre än andra?

Tex testa den både i stadsmiljö och ute på landsväg. Visst behöver man inte få låna den heldagar men iaf ut och röra lite på sig.

Testade nog iaf 4 hojjar innan jag köpte och mitt sista val 2ggr för att vara säker. Visst fick jag skriva på papper med en hög självrisk men förstår säljare som är oroliga för sina varor också. Men en trevlig säljare mig tom ta med tjejen ut på en åktur med en annan hoj också nån vecka senare när jag väntade på min hoj att bli klar.

Testandet gör ju att man får upp ögonen för hojjar man kanske inte tänkt köpa från början etc. Sen finns det ju alltid folk som går dit för att låna en hoj och leka lite med men ska man utgå från att alla är oseriösa så blir det ingen trevlig stämning heller.

Men man måste väl få testa en hoj innan, o visst kan man lägga fram pengarna medan man testar, om man nu lägger hojen... men hur blir det om t.ex. växellådan rasar då... då påstår ägaren att man orsakat felet (trots att han kanske vet om att växellådan är kass) och vill att man ska ta hojen...

Känns fel o betala 10000-tals kronor på en grej utan att testa den...

tober skrev:
2054754 Håller inte med dig riktigt där. Jag köpte tex min första hoj i höstas och visst hade jag lite koll på hojar men inte alls hur dom var att köra. Ska jag då inte få testa en del olika för att komma fram till att en viss hoj passar mig bättre än andra?

Tex testa den både i stadsmiljö och ute på landsväg. Visst behöver man inte få låna den heldagar men iaf ut och röra lite på sig.

Testade nog iaf 4 hojjar innan jag köpte och mitt sista val 2ggr för att vara säker. Visst fick jag skriva på papper med en hög självrisk men förstår säljare som är oroliga för sina varor också. Men en trevlig säljare mig tom ta med tjejen ut på en åktur med en annan hoj också nån vecka senare när jag väntade på min hoj att bli klar.

Testandet gör ju att man får upp ögonen för hojjar man kanske inte tänkt köpa från början etc. Sen finns det ju alltid folk som går dit för att låna en hoj och leka lite med men ska man utgå från att alla är oseriösa så blir det ingen trevlig stämning heller.
Vill man provköra hojar för att se om man gillar modellen, då kan man vända sig till hojfirmor först.

Det är ju ingen konsumenttest utan en provkörning det handlar om, iallafall vid privatköp.

Låt firmorna ta den risken istället, så slipper man massa oklarheter, och tjafs om nåt skulle hända.
Dom har ju tryggare säkerhet, än om två privatpersoner börjar tvista om nåt skulle hända.

Don Danielsan skrev:
2054776 Men man måste väl få testa en hoj innan, o visst kan man lägga fram pengarna medan man testar, om man nu lägger hojen... men hur blir det om t.ex. växellådan rasar då... då påstår ägaren att man orsakat felet (trots att han kanske vet om att växellådan är kass) och vill att man ska ta hojen...

Känns fel o betala 10000-tals kronor på en grej utan att testa den...
Då uppstår en tvist, vilket du inte kommer undan bara för du inte lagt köpsumman som deposition.

Vänd på det istället. Du ska sälja din (schyssta) hoj, och snubben gör slarvsylta av växellådan för han inte kan köra.

Är det "Tack för provturen." som gäller då, och sen låta honom sticka ?

Själv tycker jag det då är bra om BÄGGE parter har lika mycket investerat i en rättvist uppklarad tvist, än om ena kan sticka och lämna den andre med långnäsa.
Har man inte pengar att köpa hojen, så kommer man nog inte köpa den heller, så varför tillåta prokörning ?

Last edited:
War-psycho skrev:
2054802 Vill man provköra hojar för att se om man gillar modellen, då kan man vända sig till hojfirmor först.

Det är ju ingen konsumenttest utan en provkörning det handlar om, iallafall vid privatköp.

Låt firmorna ta den risken istället, så slipper man massa oklarheter, och tjafs om nåt skulle hända.
Dom har ju tryggare säkerhet, än om två privatpersoner börjar tvista om nåt skulle hända.

det vi ville göra varatt göra en sista koll så att växellåda, bromsar etc fungerade som de ska, detta är ju inte lätt o göra utan en provkörning men jag tycker det är fel att man först måste köpa en hoj för att göra detta....

...likväl som många här ser köpare som skojare så finns det säkert säljare som blåser köpare på hojar...man måste få bilda sig en egen uppfattning och inte bara lita på vad en säljare säger...

majoon skrev:
2054822 det vi ville göra varatt göra en sista koll så att växellåda, bromsar etc fungerade som de ska, detta är ju inte lätt o göra utan en provkörning men jag tycker det är fel att man först måste köpa en hoj för att göra detta....

...likväl som många här ser köpare som skojare så finns det säkert säljare som blåser köpare på hojar...man måste få bilda sig en egen uppfattning och inte bara lita på vad en säljare säger...
Du köper ju inte hojen, du visar ju bara att du TÄNKER köpa hojen om allt är ok.

Vill man inte ha hojen ändå, kan man alltid få pengarna tillbaka, eftersom inga papper är skrivna.

Säljaren riskerar sin hoj, köparen riskerar samma belopp.
Vid en eventuell tvist så blir ingen kvarlämnad med långnäsa, medans den andra sticker utan förlust.
Säkraste sättet för bägge parter anser jag.

Last edited:
War-psycho skrev:
2054826 Du köper ju inte hojen, du visar ju bara att du TÄNKER köpa hojen om allt är ok.

Vill man inte ha hojen ändå, kan man alltid få pengarna tillbaka, eftersom inga papper är skrivna.

nä...men på samma sätt som någon skulle kunna sticka med hojen så skulle säljaren kunna sticka med pengarna....ska man bara ge honom pengarna o sen köra utan kvitto på nåt :va

majoon skrev:
2054829 nä...men på samma sätt som någon skulle kunna sticka med hojen så skulle säljaren kunna sticka med pengarna....ska man bara ge honom pengarna o sen köra utan kvitto på nåt :va
Visst, skriv ett kvitto på pengarna då, annars har du ju hans hoj, med reg.nummer å allt som du borde kollat upp tidigare.

Svårt för honom att sticka utan spår då.

"Säljaren riskerar sin hoj, köparen riskerar samma belopp.
Vid en eventuell tvist så blir ingen kvarlämnad med långnäsa, medans den andra sticker utan förlust.
Säkraste sättet för bägge parter anser jag."

Köpte min Suka i vintras.
Ägaren ville inte tillåta provkörning innan jag var seriöst intresserad.
Jag återkom med köpesumman, provkörde & skrev pappren.
Inga konstigheter.

Last edited:
Det är ju märkligt att det ska bli så komplicerat att provköra en hoj man är intresserad av.

General E skrev:
2054852 Det är ju märkligt att det ska bli så komplicerat att provköra en hoj man är intresserad av.
Jo, men så blir det när folk blir bestulna på hojar, eller får sin hoj sönderkörd/krashad vid provkörning.

Klart man måste skydda sig själv, och inte bara förlita sig på turen. :)

General E skrev:
2054852 Det är ju märkligt att det ska bli så komplicerat att provköra en hoj man är intresserad av.

precis! dem ville inte ens låta oss köra ut den på den i princip helt otraffikerade vägen jämte stället där hojen var där man hela tiden hade haft uppsyn över den...

...mest tråkigt för honom iallafall då han inte fick den såld...

majoon skrev:
2054881 precis! dem ville inte ens låta oss köra ut den på den i princip helt otraffikerade vägen jämte stället där hojen var där man hela tiden hade haft uppsyn över den...

...mest tråkigt för honom iallafall då han inte fick den såld...
Jo, men oroa dig inte för honom, han får den nog såld ändå. ;)

War-psycho skrev:
2054919 Jo, men oroa dig inte för honom, han får den nog såld ändå. ;)

garanterat får han den sålt, "till trådskaparen" skulle du komma till mig med den inställningen du skriver här inne så skulle jag se dig som en ren testpilot utan ev pengar att ev köpa hojjen för,du kunde bara lämnat nycklar samt kk till killen så hade du säkert fått prova den en liten runda för att se om allt funka,jag menar folk provar ju gärna på storvägen och drar som satan och i detta väder iom kalla däck som är vid en liten "snabb" provtur så är chansen större att du kanske vurpar med hojjen en chans jag inte skulle låta en kund få utan cash i handen,

en liten broms/koppling/låda koll behöver du inte mer än 3 min körning att kolla.. sedan att du skriver synd för han att han inte fick den såld tycker mer synd om er om det nu kanske var en skitfräsch cyckel att ni inte fick köpa den..pga av att ni begär allt men inte ens lägger ngt som en garanti för säljaren som nycklar eller kk..

Last edited:
Ingen provkörning=inget köp.
Har aldrig hänt och kommer aldrig hända.
Godtar inte säljaren kk och kvarlämnad bil(ev en kompis)som tillräckligt
god säkerhet får det vara!

Att en hoj har knullputs på utsidan betyder absolut inte att
den mekaniskt är frisk,provkörning är en självklarhet!

Att lämna över hela köpesumman till en säljare som dessutom
har ägarpappren på hojen skulle aldrig falla mig in.
Skojare finns nog både på köp och säljsidan!

Att skriva massa tillfälliga kontrakt för provkörningstillfället tror
jag inte mycket på,kan nog vara svårt att få till något som är
juridiskt bindande?

Men allvarligt?

Hur svårt kan det vara?

Om någon är intresserad av att köpa min hoj så gör vi ju i princip klar affären så långt att det bara är provkörningen kvar, det som visar köparen att allt jag berättat om hojen faktiskt stämmer.

Då till provkörningsbiten. Säljaren sitter med bakpå!!!
För att testa så att växellåda m.m. är i bra skick behöver man inte köra på kurviga vägar i höga hastigheter. Att kolla växellådan gör man fint på en raka, då är det ingen fara att det sitter en bakpå. Och för att klara av att svänga behöver man inte heller vara själv. Att pressa till max genom kurvor m.m. kan man göra sen när man köpt hojen. Provkörningen är inte till för att leva jä*el och "piska" hojen...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti