Knepig säljare??

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
var och kollade på en hoj tillsammans med en polare idag (ska bli hans första). Hojen såg fräsch o fin ut och motorn lät som den skulle. det sista som vi ville göra var att provköra, men det vägrade säljaren utan ville att motorcykeln skulle vara betald innan nån provkörning skulle få ske... :va

...är inte det en självklarthet att man ska få provköra en hoj innan ett köp för att se att allt står rätt till :confused:

vad tycker ni :confused:

skall tilläggas att detta gjorde att det inte blev något köp....

Har väl blivit vanligare med att pengar/handpeng uppvisas innan provtur då många provkört o sedan inte kommit tillbaka. Tycker att det är ok, kanske inte hela summan(inte bra att gå omkring med typ 60´) i fickan. Men det skall ju vara lika säkert för båda parter. Men självklart skall man få provköra men lämna henadpeng o skriv ngt för bådas skull.

Självklart ska man få provköra hojen innan man bestämmer sig. Mycket märklig attityd av en säljare. Köp någon annanstans.

PGH skrev:
2054205 Har väl blivit vanligare med att pengar/handpeng uppvisas innan provtur då många provkört o sedan inte kommit tillbaka. Tycker att det är ok, kanske inte hela summan(inte bra att gå omkring med typ 60´) i fickan. Men det skall ju vara lika säkert för båda parter. Men självklart skall man få provköra men lämna henadpeng o skriv ngt för bådas skull.

nekade t.om. till en provkörning på gatan den stod vid....asskummt....

...tråkigt för honom då han förmodligen fått den såld om han låtit oss provköra...

Att folk vill se att åtminstone pengar finns först är väl inte helt ovanligt... folk blir blåsta och då gäller inte försäkringen.

Men visst måste man få provköra så det måste lösas på något sätt, visa upp pengarna först eller deponera medans man provkör (fast det hade jag själv varit lite skeptisk till, vad händer om det saknas stålar när jag kommer tillbaka och jag inte vill ha hojen?)

Senast jag köpte så räckte det med att jag kom med en bil ställd på mig och värd betydligt mer pengar än motorcykeln jag provkörde. Bilen var givetvis parkerad hos killen medans provkörningen pågick. Andra gånger ha jag haft med en kompis som stått med försäljaren som säkerhet medans jag provkört men det är klart att rent juridiskt så har kompisen rätt att gå när fan han känner för det även om jag försvinner så jag kan förstå att vissa inte tycker att det är tillräckligt.

majoon skrev:
2054192 var och kollade på en hoj tillsammans med en polare idag (ska bli hans första). Hojen såg fräsch o fin ut och motorn lät som den skulle. det sista som vi ville göra var att provköra, men det vägrade säljaren utan ville att motorcykeln skulle vara betald innan nån provkörning skulle få ske... :va

...är inte det en självklarthet att man ska få provköra en hoj innan ett köp för att se att allt står rätt till :confused:

Jag har full förståelse för säljaren. Blev av med min cykel förra sommaren vid just en provkörning. Nu löste det sig för min del som tur va och killen plus hälaren är gripna. Ska på rättegång på tisdag. Men nu när jag ska sälja något är jag mer försiktig t.ex att provkörning sker inom låst utrymme.

//Mheel

Last edited:
dom ggr jag sålt begär jag killens nycklar till hans bil samt kk,
pengar vill jag inte hålla i eftersom man kan vända på det, han kan säga fan det var ju 10 tusen jag la i deposition inte 8,nä nycklar samt kk är det samt stå och vänta vid hans bil..

eller som sagt provkörning i ngt spärrat omr eller inomhus garage.

Provkörning

Tyvärr är detta känsligt idag. F-bolagen blånekar ersättning om någon sticker med hojen och alltför många blir blåsta varje år. Innerst inne vill jag att detta skall vara en självklarhet men jag förstår den säljare som vill ha överenskommet belopp i handen innan nycklarna lämnas över... Synd men när samhället skiter i egendom genom att i princip strunta i stölder så får man som privatperson bli mer vaksam.

Ett skräckexempel (sann story):
En man och fru tittar på en dyr BMW. Frun stannar när mannen provkör. Då han inte är tillbaks efter 30 minuter bestämmer hon sig för att åka. Säljaren blir vansinning och ringer polisen. Polisen informerar att om säljaren håller kvar henne blir han åtalad för olaga frihetsberövande. Vill han stöldanmäla sin bil kan han komma till stationen. De var inte ens intresserade nog för att komma ut och kolla leg. på henne...

Senast jag sålde en mc var i början på 90 talet - han såg annonsen - kom och inspekterade med en kompis mitt i veckan och tyckte den såg helt ok ut. Kom tillbaka på lördag och hade en kompis och hela begärda summan med sig utan att jag sade ngt, blev lite paff då - därefter provtur - tyckte det var grymt men sedan när man sett blåsningar så förstår man att ett säkerhets tänk bör ingå i försäljningen som många andra redan påpekat.//R

jag tillåter ingen provkörning om personen i fråga inte är uppkollad eller har en kompis med bil el likn med sig..

har ju flera hojar så en gång tänkte jag hänga på men gjorde inte det.

har jag halvförsäkring får dom skriva ett "
you brake it you buy it" papper..
vet dock ej hur giltigt detta papper blir.

men jag tillåter det, annars får man ju inget sålt :)

Tyvärr så finns det en del knepiga köpare med. Är själv vara mycket vaksam vid försäljning.

majoon skrev:
2054192 var och kollade på en hoj tillsammans med en polare idag (ska bli hans första). Hojen såg fräsch o fin ut och motorn lät som den skulle. det sista som vi ville göra var att provköra, men det vägrade säljaren utan ville att motorcykeln skulle vara betald innan nån provkörning skulle få ske... :va

Det är så mycket dräg som snor hojar nu för tiden när de ska prov köra, så jag förstår säljaren. Jag skulle aldrig låta någon prov köra min hoj utan att ha pengarna i näven först. Eller en Turbo hoj som följer efter min hoj när någon prov kör.

Synd att dräg som inte kan låta bli andras saker ska förstöra för andra det skulle va skott pengar på sådana.

Själv går ja mkt på känsla men skulle aldrig släppa en hoj vind för våg till någon som vill provköra...

För det första gäller inte försäkringen om den blir stulen, klotar han så har jag en självrisk på 16k!

Pengar i pant, bil med nycklar något i den stilen ska det vara... En polare som står kvar är inte värt något...

Men det brukar altid lösa sig om man är seriös och trevlig så blir man bemött på samma sätt oftast och man kan komma överens hur man ska göra för att båda parter ska bli nöjda och affären gå i lås :tummenupp

Hade ni pengar med er eller?
Frågade ni om han fick provköra med ägaren där bak?

Det kan vara bra att inte känns allt för stor trygghet heller om köparen gärna vill att du tar hans postvxl med köpesumman på (hans namn på pappret).

Då den är värdelös för säljaren om inte personen på pappret "skriver över" den.

Det är ju skitsvårt att dra allt för "hårda" gränser som själare....man vill ju sälja så man får inte skrämma iväg köparen men man vill ju så klart heller inte bli av med hojen utan att få ett korvöre.

Men som sagts tidigare så är nog körkort, bilnycklar (om bilen ser schysst ut) och kompis bra saker att begära i pant.

jo visst hade vi pengar med... men man ska ju inte behöva köpa en hoj för att få provköra, tänk om den helt enkelt inte känns rätt... vad ska man då säga...jodå allt fungerade men kan jag få tebax mina pengar för jag vill inte köpa den :va

majoon skrev:

Jag röstar för provkör med säljaren bakpå

yonsson skrev:
2054333 Hade ni pengar med er eller?
Frågade ni om han fick provköra med ägaren där bak?
Fast frågan är ju om man vill åka med nån man inte känner? :va Han kanske inte kan köra alls, eller totalt saknar omdöme. Man är tämligen utlämnad som passagerare på en hoj. I en bil kan man alltid slå av tändningen, dra kryckan eller slita ur växeln, kanske tom styra.

Jag har funderat på det här med provkörning. Har tecknat en tjejförsäkring så om en kille under provturen skulle krasha så får jag inte ut ett öre, därför skulle jag gärna se att han har med sig pengar. Det är väl inte alltför ovanligt att det i annonsen står provkörning= pengarna på bordet?

Det låter däremot konstigt att ni skulle vara tvugna att köpa hojen??

Ett annat sätt att slippa rädslan att få hojen stulen är ju att provköraren får sällskap av din kompis som kör sin egna hoj och se till att han har mer bensin i tanken.
Är kanske inte så kul att provköra en hoj när man måste ha en kille som stitter och klänger över axeln? Speciellt inte när man vill piska den lite och känna att den verkligen är det man förväntar sig?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti