Knasig bromspump.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jahapp... Då har man problem.

Kunde inte lufta bromsarna häromveckan, och har nu gett mig in djupare i problemet.

Det verkar som min bromspump har ett eget liv, eller rättare sagt inget liv.

Problemet är som följer :

Kan inte få upp något som helst tryck i bromsarna.
Har provat att trycka vätska nerifrån, och med allt ihopskruvat (locket av på behållaren såklart) är det tvärstumt. Spelar ingen roll om bromshandtaget är opåverkat, intryckt eller någonstans mitt emellan.

Lossar jag på banjon, så kommer det bromsvätska där när jag trycker, och märkbart mycket vätska försvinner ur sprutan.

Provade därför att ta bort banjon helt och ha vätska i behållaren, och mycket riktigt rinner inte någonting igenom varesig jag pumpar eller låter handtaget vara.
Provade att blåsa med lungtryck, och det är tvärstopp direkt.

Pressade på lite tryckluft och blåste på, och då kommer det ut luft där banjon skall anslutas.

Är min bromspump knas, eller måste jag ha special-lock som gör att jag kan trycksätta vätskan ovanifrån? Bromsvätskan skall väl kunna rinna igenom ganska obehindrat när handtaget ej är påverkat?

Hilfe! Jag vill köra! :Bugar
 
Kollat om du har en luftnippel uppe vid pumpen? Hade samma problem en stund innan jag hittade den luftnippeln, då vaknade allt till liv direkt...
 
Har en nippel där uppe, men den hjälper väl inte då jag ändå inte får igenom någon vätska genom pumpen?

Eller skall den luftas först, och sen ge sig på resten?
 
Troligen har du problem i returkanalen i pumpen, rätt vanligt att den geggar igen om man inte sköter sin bromsvätskehygien. MEd tanke på pumpens ålder hade jag köpt ett renoveringskit och bytt tätningarna samt rengjort kanalerna....
 
Pumpen är av senare årsmodell än resten av cykeln.

Är det returkanalen som kommer ut i ett yttepyttehål vid anslutningen till behållaren?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top