Knappväxling

Barrett skrev:
Va det en blå R1:a så va det en snubbe som bor i grannhuset till mig. Riktigt coolt :tummenupp Har aldrig fått tillfälle att snacka med honom dock så jag vet inte hur det är löst.

E världen liten? Ja, jag vill minnas att det var en blå R1a. Kan inte du knacka på hos din granne och be honom kontakta Pajo (om det nu är samme kille)!
 
Pebl skrev:
På en bekants 60-tals Vespa växlar man genom att vicka kopplingsgreppet upp eller ner tillsammans med vänstra styrändan (gummigreppet).
Funkar till fyra växlar, en vajer gick ner till en spak på motorn har jag för mig.

den var väl från tiden innan vesporna fick variomatic.
Precis så är de ju även på "lastmopparna" som fastighetsskötare och sånna gubbar har.
 
DaggeZ skrev:
I senaste numret av MC-Nytt (eller var det en annan tidning?) var det en kille som råkat ut för en mc-olycka. Han hade svårt för att gå. För att kunna fortsätta köra MC konstruerade han ett slags stödben till sin R1a som fälldes upp och fälldes ner (vid start o stopp) med en elmotor via en knapptryckning. Kanske skulle hans lösning kunna överföras till din MC och växellåda?

Tyvärr är jag på väg att flytta - allt är nerpackat - och kan därför inte ange vilket nummer av tidningen detta stod, men jag lovar att så fort jag packat upp PMa dig. (Eller det är kanske någon annan på forumet som minns vilken tidning, nummer och vilken mc-klubb det gällde.)

Allt om mc nr12 repotaget om Floalt mck
 
André E skrev:
Jag har till min radiostyrda bil servon som klarar 27kg! Är inte helt säker på hur snabba dom är, men jag har för mig att dom svänger 45grader på 0.14s eller något sånt! Men som sagt jag kan ha fel med hastigheten!

Multiplex JumboDigi heter mina, men Hitec har också som är lite billigare, tror dom kostar 7-800kr
27KG? Vad har du för halvskala monstertruck då?

Servon skulle säkert kunna funka, jag flyger lite själv, segelbåtar har grymma servon, dock har jag inga siffror på hur snabba dom är, givetvis styr snabbheten även där med spänningen, men dom brukar väl sällan vara avsedda för 12V direkt.

Jag håller ändå en slant på solenoider, men har som sagt aldrig provat.

Jag vet att jag någonstans har sett en hemmabyggd "crosscart" liknande sak med någon överbliven 750 MC motor och paddelväxlar ala F1/Rally.
Jag tror att jag läste att det var gjort med solenoider, men det kan ha varit jag som antog det av bara farten
 
Jag har en Holeshot Powershifter 3 som använder sig av en startmotorsolenoid modell större. Den monteras vanligen i verktygslådan och drar i en vajer som påverkar växelspaken. Solenoiden är "lös och ledig" när den inte är aktiverad. Att montera en extra solenoid för nedväxlingar lär kunna funka rätt bra.

Helst skulle du haft en luftassisterad (enklast att få liten fast stark), men har då problemet med att hålla lufttrycket uppe. De små luftpumpar som finns att köpa (kostar iofs inte mer än 200 spänn) håller inte så där värst länge, typ en race-säsong på strippen, ca 700 race à 4 växlingar (dvs nästan 3000 växlingar).

Solenoidväxeln å andra sidan sliter på batteriet.

Högerfotsväxel låter nog lite mer bekvämt.
 
André E skrev:
Jag har till min radiostyrda bil servon som klarar 27kg! Är inte helt säker på hur snabba dom är, men jag har för mig att dom svänger 45grader på 0.14s eller något sånt! Men som sagt jag kan ha fel med hastigheten!

Multiplex JumboDigi heter mina, men Hitec har också som är lite billigare, tror dom kostar 7-800kr


Hoppas du inte hade tänkt dig att dom skulle styras med radio då.
 
GuW skrev:
27KG? Vad har du för halvskala monstertruck då?

Servon skulle säkert kunna funka, jag flyger lite själv, segelbåtar har grymma servon, dock har jag inga siffror på hur snabba dom är, givetvis styr snabbheten även där med spänningen, men dom brukar väl sällan vara avsedda för 12V direkt.


Bilen jag har är en FG Leopard, 1:6 buggy bil med 23cc bensinmotor... Mycket fräck! :Bugar :yoparty

Jag kör med 6volts ackar, så det kan nog bli lite problematiskt med spänningen...

Ang. styra det hela med radio, det kanske inte är optimalt... :rolleyes:

Vet inte hur man gör med styrningen men det borde ju gå att lösa billigt å lätt om man är lite kunnig inom området...
 
Flytta växelspaken till högersidan hur skulle det gå till?
Axeln till växelspaken går ju ut på vänstersidan!!!!
 
pajo skrev:
har kollat på det, men motor och utväxling blir en ganska stor grunka. Så det kommer nog att bli svårt att få plats med samt att få det snyggt. Vill ju inte tappa "posör värdet" i hojen :tungan

Det var en kille som efter en olycka, som gjorde honom förlamad i båda benen, byggde en "sporthojstrike", kan kolla upp de där om du vill.

Hursomhelst han använde sig av pneumatik eller hydralik för att styra växlarna med knappar, det var nån gammal sucka gsx(r?) han byggde av ska kika runt om jag kan hitta nåt om den på nätet eller i nån gammal bike vänta vänta...
 
Last edited:
Pajo

Sorry :huvet Skall hjälpa dig så fort jag blivit bättre :död
De sakerna vi redan har skall funka, handlar bara om att modda lite.

Saker funkar inte som man vill direkt :tummenupp
 

Bifogat

  • Handen (1)..JPG
    Handen (1)..JPG
    25.7 KB · Visningar: 98
Börja med att flytta bakbromsen till styret (höger sida) (ett extra bromshandtag e syggt :) )

Gamla bromspedalen får du modda lite så du kan sätta fast en vire på varje sida om axeln, dra dom över eller under chassit till andra sidan, kapa ner gamla växelreglaget (vill ju inte ha nå't onödigt som fladdrar) modda det , en vire på varje sida om axeln.

Det tillkommer lite hållare för virehölje och justeringsmöjligheter, men det löser du under ombyggnaden av duccen.
 
Bygga med ett servo funkar utmärkt. koppla ett motstånd så du får ner strömen till 6V. Värdet på dragkraft och snabbhet beror på vilken strömstyrka du ska ha. Det lägsta värdet är på 4,8V det andra 6V.

Hitec servo HS-805 BB
Dragkraft 19,8 kg/ 24,7 kilo
Vikt 152 gram
Mått 66 x 30 x 57 mm
Snabbhet 0,18 / 0,16 sekunder
1 kullager
armar ingår + monteringsats
Rekommenderad för mycket stora modellplan, styrservo 1:5 bilar
 
pajo skrev:
Håller på att försöka bygga ett system för att kunna växla med hjälp av knappar på styret. Då jag inte kan använda min västra fot ( och ben ) särskilt bra vill jag kunna växla både upp och ner med hjälp av knappstyrning. Har med Willmar och Eagles hjälp fixat solenoider från SAAB-bilar som vi försökte koppla in på utgående axel och styra det hela med två vajrar. Tyvärr orkade inte solenoiderna detta utan det "sket sig" totalt. Vet att det finns att köpa färdiga system (Kliktronic) men det kostar ca. 7000 spänn och det vill jag inte lägga ut. Det bästa vore att få dit nån form av elmotor med en axel som drar ut eller in på kommando. Någon som har nån idé? :confused: Ska monteras på en Monster S4 så det finns lite begränsat med plats.

7000:- är väl inget att gnälla över för ett färdigt system, det är ju bara att handla.
 
#21 skrev:
7000:- är väl inget att gnälla över för ett färdigt system, det är ju bara att handla.
Försvinner ju lite av glädjen :va
Blod svett och tårar är det som gäller :tungan Då vet man att hojen tillhör sig själv :yoparty

Mycket skönare att säga "detta har vi åstadkommit själv"
Än "jag köpte det på Biltema :rofl "
 
Min bror, (RTR här på SH) har ett mycket välfungerande system på sin sidecar racer.
PMá honom.

pajo skrev:
Håller på att försöka bygga ett system för att kunna växla med hjälp av knappar på styret. Då jag inte kan använda min västra fot ( och ben ) särskilt bra vill jag kunna växla både upp och ner med hjälp av knappstyrning. Har med Willmar och Eagles hjälp fixat solenoider från SAAB-bilar som vi försökte koppla in på utgående axel och styra det hela med två vajrar. Tyvärr orkade inte solenoiderna detta utan det "sket sig" totalt. Vet att det finns att köpa färdiga system (Kliktronic) men det kostar ca. 7000 spänn och det vill jag inte lägga ut. Det bästa vore att få dit nån form av elmotor med en axel som drar ut eller in på kommando. Någon som har nån idé? :confused: Ska monteras på en Monster S4 så det finns lite begränsat med plats.
 
Kolla in Johan på den här sidan http://www.reuterholt.com/ Han har konstruerat och byggt ett eget system. Det funkar kanon tydligen...

Han finns även på SH, dock inte sååååå överaktiv så maila till hans adress på hemsidan istället :)


Mvh och lycka till!.....ja just det, god hjul också! /StephenJ


EDIT: Oj! R2 var snabbare, typiskt racegrabbar! :tungan /EDIT
 
Tackar och bockar för alla förslag :Bugar
Är ju för jä-ligt att det är mellandagar och annat skrot som gör att man inte kan komma igång och testa ideèrna som man fått. Men det hinns nog. Vintern är ju tyvärr ganska lång.........

God Jul alla och kom gärna med fler förslag :banana
 
Back
Top