Knakande drivning, Fireblade -94

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Ett otrevligt ljud har så sakta uppkommit på min hoj.
Vid ivägkörning från stillastående, dvs med rätt högt moment på drivpaketet knakar det till då och då och det låter som om det kommer från bakdrevet.
Jag trodde först det var kedjan som kärvade och red på framdrevet men jag har nu haft av kåpan och kollat och dessutom upptäckt att ljudet verkar komma bakifrån.

Bifogar en länk till ett ljudprov. http://hem.fyristorg.com/rd/knak.mpg

e kedjan spänd som fan eller ?

alt. e att du har hajtänder på bakdrevet, som knäpper när hojen rullar

Hjullager, medbringarlager samt lagren vid utgående drevaxel känns som kandidater utifall kedja+drivpaket är friska.

Ett tips.
Kolla upp hjullagrerna i bak.
Har varit med om lika symptom och i båda fallen (cbr 900 92+93)var det bakhjulslagren. Om du har Momentum på din ort så kanske dem kan fixa lager till vettiga priser.
Peter

Tack för era svar, drivpaketet är fräscht så det lutar kanske åt bakhjulslager, men borde det inte låta även utan belastning?

Monterade av bakhjulet idag och mycket riktigt var det lagret som sitter ihop med drevet som föll ut i småbitar.

Hej igen !

Känn på dem andra lagren och snurra runt. Då känner du om dem också behöver bytas, men om du har tur så är det nog bara lagret i ryckutjämnaren.

/ Peter

Hej igen !

Känn på dem andra lagren och snurra runt. Då känner du om dem också behöver bytas, men om du har tur så är det nog bara lagret i ryckutjämnaren.

/ Peter

Äh, vafaan. Byt alla lager på en gång, det är ingen större kostnad. Bara dumt att slå ihop det för att göra om det nästa år med nästa lager.

Nu är allt ihop igen, drivkranslagret var kass, en distans saknades och en distans satt felvänd........vilka stjärnor som monterat ihop hjulet tidigare.

Bra att det löste sig :tummenupp

För övrigt måste jag bara gratulera till den snyggaste Fireblade-modellen genom tiderna!
Hade själv en -94 med UrbanTiger-färgsättningen för ett gäng år sedan, ångrar att jag sålde den faktiskt....

Just bakhjulslagren är en känd svaghet på dessa modeller, fick själv byta ett par gånger på några år.

Tog för vana att känna på lagren så fort hojen kom upp på depåstödet....

Mvh
Danne

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form