Knackande ljud vid gasavslag, är det kedjan?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Nu behöver jag alla tips jag kan få. Är kedjan rätt spänd?
Har en KTM -790 Duke 2018. I höstas började ett knackande ljud komma från hojen vid gasavslag. Ljudet hörs från 40 km/h upp till 100 sen drunknar det säkert i vindbruset.
Det är ett oregelbundet knackande ljud det låter inte alls som på videon och det är högt.
Det låter oavsett om jag har kopplingen intryckt eller ej. De låter även med motorn avstängd. (killswitch) Det hörs ej vid gaspåslag.
Jag trodde först ljudet kom från hjullagren fram så dessa bytes. Men ljudet är kvar. På Din MC kollade de samt provkörde men kunde inte säga var det kom ifrån. Mer än att det inte var motorn.
Min tro är att det är kedjan. Bakhjulet bytes i somras och ljudet började 1-2 månader efter. När jag kollade spec så märkte jag att kedjan var för hårt spänd. Gick inte att trycka den närmare svingen än 12 mm. Så jag släppte på den men nu låter de massor när man leder den, ej om jag sitter på.
Är den för lös nu enligt videon? Något annat tips? Eller har vi någon duktig som kan provköra mellan Enköping och STHLM.

Mvh Martin

När du står stilla med motorn i friläge, kan du få fram ljudet då?
Nej, måste rulla över 40 km/h. Kan t ex gasa upp i 50. Slå in killswitchen och rulla så kommer ljudet. Ska försöka fixa en video på det men det är svårt med allt vindbrus. Hörs t ex ej om man kör förbi någon som filmar.

Kan det vara lagret till utgående axeln som skadats p.g.a. för hårt spänd kedja?

Hur mår drivpaketet? Om du kollar kedjespänningen, och sen vrider bakhjulet ett kvarts varv och känner kedjespänningen tills du har kännt igenom hela kedjan, är det samma kedjespänning hela varvet?

Moddlaren är nog inne på rätt spår för slak kedja men de borde firman ha sett, ja även om den va för spänd.
Hur många mil har kedjan och drev gått och har du smörjt kedjan regelbundet?

Om ljudet bara kommer vid avslag då kedjeslacket på översidan och kedjan är spänd på undersidan. Antingen fladdrar kedjan mot svingens översida eller kedjeskyddet. Borde finnas slitmärken.
Som Hoztic säger kolla slacket runt hela kedjan. Bytte en kedja i vintras där slacket skiljde 3cm från tajtaste till lösaste stället.
Men det kan finnas andra mystiska konstruktioner på en KTM som jag inte vet nåt om.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden