Knackande GSXR 1000 K5

Ja, det kan vara mycket material som är nedsvarvat men bara ser ut som enstaka repor. Mät diametern med mikrometer och jämför med oskadade vevtappar.

På veven ser det fint ut... Det är i staklagret som det är repigt och lite trist.. Svårt att mäta invändigt där med mikrometer.

Beställer lager och packingar i morgon... Men frågan är ju om något mer är fel...

På veven ser det fint ut... Det är i staklagret som det är repigt och lite trist.. Svårt att mäta invändigt där med mikrometer.

Beställer lager och packingar i morgon... Men frågan är ju om något mer är fel...

Det kan se fint ut men vevtappen kan vara oval.
Mät innan du monterar så slipper du massa onödigt jobb.

Men hade jag varit i dina kläder så hade jag kastat över en kolv och topp på den andra motorn där botten var frisk.
Bara en idé liksom... :tungan

Fan vad tråkigt, jag lider med dig... En trotjänare till motor SKA inte ge upp, men du verkar verkligen ha haft otur.. Lycka till med repet!

Det kan se fint ut men vevtappen kan vara oval.
Mät innan du monterar så slipper du massa onödigt jobb.

Men hade jag varit i dina kläder så hade jag kastat över en kolv och topp på den andra motorn där botten var frisk.
Bara en idé liksom... :tungan

självklart ska det mätas... kruxet är ju att det finns en repa i cylindern på den andra motorn. Kolven ser riktigt misshadlad ut, frågan är ju om inte det är lite slitet här och var i den motorn efter ett par varv runt anderstorp med trasiga ventiler. Men det kanske tål att tänkas på...

Fan vad tråkigt, jag lider med dig... En trotjänare till motor SKA inte ge upp, men du verkar verkligen ha haft otur.. Lycka till med repet!

ja om det bara vore en motor skulle jag va glad...

Last edited:
självklart ska det mätas... kruxet är ju att det finns en repa i cylindern på den andra motorn. Kolven ser riktigt misshadlad ut, frågan är ju om inte det är lite slitet här och var i den motorn efter ett par varv runt anderstorp med trasiga ventiler. Men det kanske tål att tänkas på...

Aj fan.
Är det en stor repa?

Chansen att veven är ok är ju inte enorm.
Har provat ett antal gånger tyvärr.

Du kan inte se med ögat om veven är OK eller ej, den behöver mätas efter ett lagerhaveri. Spalten för oljefilm är normalt bara någon eller några 100:dels mm och tolransen på vevtappen ligger på ett antal tusendelar. Läget hade varit lite annorlunda om det var en bilmotor med låg trimningsgrad, men även då är kraven väldigt höga om prylarna ska hålla länge.

Du kan inte se med ögat om veven är OK eller ej, den behöver mätas efter ett lagerhaveri. Spalten för oljefilm är normalt bara någon eller några 100:dels mm och tolransen på vevtappen ligger på ett antal tusendelar. Läget hade varit lite annorlunda om det var en bilmotor med låg trimningsgrad, men även då är kraven väldigt höga om prylarna ska hålla länge.

ok, men nu är iaf ett lager och packningar beställda.. Dom lär ju behövas i vilket fall som helst...

Satsar mina pengar på ett skuret vevlager.

Typ 3ans...

Tyvärr...... :gnissla

Varför går just treans lager? Finns det något man kan göra för att undvika det? Något annat som man bör kolla över när man river motor?

Oljepumpen var lite repig så något skit har det nog varit i oljan.
Men pumpen på den gamla motorn var bättre så vi får använda den.

Om kolven har tagit i ventilerna på den gamla spisen med så kanske veven e kass där med, så var det iaf på min gamla maskin, när vevlagret gick så flyttade kolven sig såpass högt upp så att 2 av mina avgasventiler paja.

Men å andra sidan så hade jag ett riktigt generalras på min vev (12000rpm) på Anderstorp å det bara tjöt till nån sekund sen var det kört.

Fast å andra sidan så har jag hört (obekräftade uppgifter iof) att knasterna på K5 kan vara lite klena och att Yoshimura säljer eftermarknadsknaster, vet inte om det är någon sanning i det men ,,,, kanske kanske.

Så här såg min vev ut och det var med på 3:an.

Bifogat

• PICT0116.JPG
    PICT0116.JPG
    100.6 KB · Visningar: 173
  • PICT0117.JPG
    PICT0117.JPG
    199.7 KB · Visningar: 146
Fast å andra sidan så har jag hört (obekräftade uppgifter iof) att knasterna på K5 kan vara lite klena och att Yoshimura säljer eftermarknadsknaster, vet inte om det är någon sanning i det men ,,,, kanske kanske.

Så här såg min vev ut och det var med på 3:an.

jo efter lite närmare forskningar i toppregionen så var det nog inte veven jag hörde... Det ser ut som inte ventilfjädrarna hinner med rikigt, shimsen har hoppat runt lite under kopparna på ett par avgasventiler på mina båda motorer.

Är det knasterna som behöver bytas eller ventilfjädrarna?

Trist om det händer igen...

jo efter lite närmare forskningar i toppregionen så var det nog inte veven jag hörde... Det ser ut som inte ventilfjädrarna hinner med rikigt, shimsen har hoppat runt lite under kopparna på ett par avgasventiler på mina båda motorer.

Är det knasterna som behöver bytas eller ventilfjädrarna?

Trist om det händer igen...

Upp!!!

Ingen som vet? Massor med folk som kör med k5or. Kan omöjligt bara va jag som har problem!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187908

Dom chimsen har ju uppenbarligen hoppat runt och nästan hoppat ut ser det ut som, misstänker att det slitits ner såpass att du fått alldeles för stort ventilspel som kanske är knacket som du hört.

Mitt tips är att ta å byt ut dom ventiler som blivit kass, det kan du väl ta från gamla maskinen å kolla över allt sen så du har rätt ventilspel på alla, kanske var för stort spel innan.
Ett annat "bonnatips" är att köpa härdade brickor på typ 0.5mm å lägga under fjädern "finns på sällfors" så blir dom lite hårdare med och kan stänga snabbare.
Det gjorde jag på min gamla 1100R efter jag trimmat den rejält och det höll iaf 3000 mil innan jag sålde den.

Såg bilderna som du skickade i racingforumet men svarade här :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187908

Hur ofta har du kollat ventilspelet?

Eftersom den nya motorn endast gått 100 mil så har jag inte gjort någon koll av spelet.

Den gamla motorn hade gått ca 1000mil och gata dom första 500milen så jag hade tyvärr inte kollat spelet på den heller.

Suzuki rekomenderar väl ventilkoll vid 2400mil gatkörning. Jag tänkte göra det vid halva det. Men det kanske är på tok för sällan om man racar?

Hur ofta kollar ni?

Ahaaaa...

Det är dig man brukar höra på rakan övervarvandes ett par sekunder innan nästa spett läggs i.
Och motorbromsandes så motorvarvet hamnar uppåt 23000rpm. :D

Shimsen har hoppat ur som alla kan konstatera.
Trixet med brickorna är en bra början då du får ett högre tryck mot kammen.
Titanretainers för att få en lättare returkraft (ca 4000 spänn för ett set)
Lagermonteringssmet...
Då sitter dom men blir kruxigt när du ska justera ventilspelet.

Back