Ventiler GSXR 1000 -05

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Efter att ha kört sönder min andra topp så börjar jag fundera på hur dom stora grabbarna som tävlar med Suzuki gsxr 1000 05 gör för att inte ventilshims och knaster ska trilla ur.

Behöver man byta fjädrar för att det ska hålla till bankörning?
Hörde ngn om yoshi knaster? Orginal har en förmåga att hama på sne.

Vad har ni andra gjort?

Det kan inte va ren otur när alla avgasshimsen på två motorer har halkat lite ur spår... :va

Edit:
länkar till mina haveri trådar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187606
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=181965

edit2:
Mina motorer hade gått ca 100 och 1000 mil, den som gick 1000 mil innan haveri gick en hel del på gata med.

Last edited:
Ventilshimsen brukar kunna följa med när man tar upp tryckarna, det är inte säkert att de har legat fel dessförinnan.

Ventilshimsen brukar kunna följa med när man tar upp tryckarna, det är inte säkert att de har legat fel dessförinnan.

Jo men det syns skador på både shims och nummer 5 på bilden.
Det syns tydligt att shimsen inte suttit där dom ska. Det är helt säkert att dom hoppat omkring medans man kört med motorn.

På ett par ventiler har knastren halkat ur lite eller mycket med ventil och topp haveri som resultat.

Bifogat

• ventil.JPG
    ventil.JPG
    60.9 KB · Visningar: 272
Jo men det syns skador på både shims och nummer 5 på bilden.
Det syns tydligt att shimsen inte suttit där dom ska. Det är helt säkert att dom hoppat omkring medans man kört med motorn.

På ett par ventiler har knastren halkat ur lite eller mycket med ventil och topp haveri som resultat.

Otäckt, då måste det vara nåt knas med topparna på -05.

bilder på en "normalt" sliten ventil på cylinder 1 och 4

Bifogat

• DSCN2939s.JPG
    DSCN2939s.JPG
    64.4 KB · Visningar: 206
  • DSCN2940s.JPG
    DSCN2940s.JPG
    75 KB · Visningar: 182
  • DSCN2942s.JPG
    DSCN2942s.JPG
    74.3 KB · Visningar: 149
  • DSCN2938s.JPG
    DSCN2938s.JPG
    73.3 KB · Visningar: 155
Det är nog inte bara K5 som har det problemet, det hände samma sak på min K6:a i början på förra året...
Men jag hade tur och slapp ett stort haveri, knastert på en avgas ventil släppte men på nått sätt så fastna ventilen så det enda som hände var att den bara gick på 3 cylindrar.
Jag bytade ut allt som hade med den ventilen att göra (allt såg helt ok ut, men det kändes dumt att chansa) till nya original grejor och sen gick den helt perfekt resten av säsongen.

/Tobias Hägerström

Last edited:
Det är nog inte bara K5 som har det problemet, det hände samma sak på min K6:a i början på förra året...
Men jag hade tur och slapp ett stort haveri, knastert på en avgas ventil släppte men på nått sätt så fastna ventilen så det enda som hände var att den bara gick på 3 cylindrar.
Jag bytade ut allt som hade med den ventilen att göra (allt såg helt ok ut, men det kändes dumt att chansa) till nya original grejor och sen gick den helt perfekt resten av säsongen.

/Tobias Hägerström
Hur långt hade motorn gått då?Min hoj har har endast gått 800mil, dock mest bana... Blir nog ventiljustering i vinter i alla fall.

lånar tråden lite..är detta ngt man ska vara orolig över som gatåkare ?

Vanligt problem då man kör mycke mot varvstopp

Eventuellt feljusterad quick shifter kan orsaka sådant

Om jag kör min turbomoppe med tändningsbryt som varvtalsregulator så hoppar shimsen direkt

Hur långt hade motorn gått då?Min hoj har har endast gått 800mil, dock mest bana... Blir nog ventiljustering i vinter i alla fall.

Den hade gått knappt 300 mil har jag för mig, endast på bana.
Jag hade visserligen quick shifter men har svårt att tänka mig att det berodde på den, jag hade den inställd precis likadant efter ventil bytet och då fungerade allt som det skulle.

/Tobbe!

Varvar väldigt sällan mot varvstoppet, ingen quickshifter och shiftlighten har jag ställt så den tänds vid 11500...

Vanligt problem då man kör mycke mot varvstopp

Eventuellt feljusterad quick shifter kan orsaka sådant

Om jag kör min turbomoppe med tändningsbryt som varvtalsregulator så hoppar shimsen direkt

ahhh, låter intressant...
Det kan alltså bero på quick shiftern!
På viket sätt kan den va feljusterad? Jag kör med cordona!
Jag har ställt tiden lite längre än jag tror skulle va möjligt för jag tänkte att det skulle va snällt mot växellådan.

Menar du att shimsen hoppar pga att tändningen bryts för hastigt eller?

Den hade gått knappt 300 mil har jag för mig, endast på bana.
Jag hade visserligen quick shifter men har svårt att tänka mig att det berodde på den, jag hade den inställd precis likadant efter ventil bytet och då fungerade allt som det skulle.

/Tobbe!

Skönt att man inte är helt ensam om problemet.
Har du lyft kammarna på den nya motorn och sett att det ser bra ut? Vad kör du med för quick shifter?

Last edited:
Skönt att man inte är helt ensam om problemet.
Har du lyft kammarna på den nya motorn och sett att det ser bra ut? Vad kör du med för quick shifter?

Jag behövde inte byta motor, allt såg bra ut i toppen och där var inte ett enda märke på kolven heller.
Hade turen att ventilen aldrig gick emot kolven...
Ventilen fastnade bara lite öppen, på något konstigt sätt (tur) låste det lösa knastert den.
Så det räckte med en ny ventil uppsätning sen var det klart!
Jag sålde hojen efter sista tävlingen förra året, så hur det är med den nu vet jag inte...
Men jag hade också en Cordona!

/Tobbe!

Last edited:
bilder på en "normalt" sliten ventil på cylinder 1 och 4

Typiska övervarvningsskador.
Suzuki speciellt har en tendens att "spotta shims"
Det ni ser är att shimset varit ur och dansat på kanten men ändå kalvat tillbaka ner i hålet gång på gång.
Men lika ofta hoppar de ur helt, och ligger då bredvid hålet under tryckaren.
Då börjar (som nån lite vagt beskrev) knastren att släppa och ofta vandra neråt ventilskaftet tillsammans med retainern.
Not so good.

Tipset till er alla som tävlar, och som jag nog upprepat X antal ggr, samt även visat bilder på krokiga ventiler, som blir NÄSTA STEG när knastren släpper/klyvs så att ventilerna åker ner i cyllen... :död
är helt enkelt:

Ge fan i att använda varvstopp så som en växlingsindikator!

Har ni inte trimmat finns ingen som helst anledning att varva så långt, för då har en standardmotor gott och väl planat ut redan.
Det finns oxå en MYCKET god anledning till att varvstoppet ligger där det ligger.
Tar man bort det eller via kitboxar flyttar det uppåt UTAN att dessutom montera hårdare ventilfjädrar som TÅL högre varv, och eller samtidigt monterar vevstakar som pallar mer varv + åtgärder förenat med detta, så är man ute och cyklar på slak lina...

Last edited:
Back