Kn-filter

gsx1000r-01

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
gsx1000r 01
funderar på att sätta kn-luftfilter... har nyss satt bolt on. är det märkbar skillnad eller är det slöseri med pengar???

Rätt måttlig skillnad. Definitivt liten skillnad (omärkbar) om du inte kostar på ommappning av insprutet.

Spar stålarna och köp soppa för dom istället så kan du åka mer.

För övrigt kan du söka i mekforumet så ser du att frågan är besvarad ungefär femtioelva gånger. :7peta

Om Silwer läser det här:
Jaha ja, jag tror bestämt du är skyldig mig en spänn! :D

knfilter kan ge minskad effekt om hojen inte är injusterad...
jag hade det på min förra r1.. märkte ingen skillnad jämfört med org.

slipon ger oftast lite mer effekt än org.. men tror inte du märker ngn skillnad.
injusterad gör ju denna mod även ett par hästar till...

slipon = bättre ljud
knfilter = lite onödigt om den inte är justerad i bänk, fördelen är att det bara behöver blåsas rent("evighetsfilter")

Kn-filter i luftburk gör ingen skillnad på ljudet heller vilket jag fick höra. Kn-kostar väl inte direkt mer än orginal? Hur som helst så ska de va lättare att tvätta!

Slipon kan ge duktigt med effekt beroende på hur pass strypt orginaldämparen är, ingen aning om hur det är med din men tippar på att det inte gör mkt nytta!´

/ Hannes

MostWanted_NKPG skrev:
får man inte lite skönare insugsljud? :D
Beror mer på hur burken ser ut. KN i en originalburk ger knappast ingen förändring av ljudet. KN utan burk ger mer ljud. Om det sen är skönare att få jordbävning i kistan kan ju diskuteras.
Men alla har vi våra böjelser. :hihi

Öppnare filter är nog rättare benämning, jag har själv monterat det i min för bara några veckor sedan och jag märkte absolut ingen skillnad!

MostWanted_NKPG skrev:
nej men är det inte öppetfilter vi snackar??
Kolla vad snubben har för hoj. Svårt med öppna filter på moderna sporthojar eftersom ram air inte fungerar utan sluten burk.
Dock kan det vara kul att känna till att TLR ger mer effekt (i bänk) utan locket. Detta borde bero på att en stor twin sörplar i sig rätt mycket luft i omgångar (och därmed behöver större volym att ta av) medan en fyra har ett jämnare flöde (och därmed bättre passar till ett jämnt flöde genom ram air). Man kan säga att borttagning av locket på TLR ger en större buffert för insugspulserna.

Edit: Utgår från att du med "öppetfilter" menar KN direkt på halsarna.

Robban_C skrev:
Kolla vad snubben har för hoj. Svårt med öppna filter på moderna sporthojar eftersom ram air inte fungerar utan sluten burk.
Dock kan det vara kul att känna till att TLR ger mer effekt (i bänk) utan locket. Detta borde bero på att en stor twin sörplar i sig rätt mycket luft i omgångar (och därmed behöver större volym att ta av) medan en fyra har ett jämnare flöde (och därmed bättre passar till ett jämnt flöde genom ram air). Man kan säga att borttagning av locket på TLR ger en större buffert för insugspulserna.

Edit: Utgår från att du med "öppetfilter" menar KN direkt på halsarna.
på bilar bygger man väll luftgångar till öppna filter förstår inte varför man skulle kunna leda ramairen till ett öppet filter?

edit: direkt på halsarna ja.

Ahh ok, jag är ute o cyklar lite, men det sitter väl luftburk i de där också? Även fast det är sprut? Så ljudet borde väl öka lika mycket(lite) även där.

edit: robban skrev ju precis att dom hade luftburk :huvet

MostWanted_NKPG skrev:
på bilar bygger man väll luftgångar till öppna filter förstår inte varför man skulle kunna leda ramairen till ett öppet filter?

edit: direkt på halsarna ja.
Nu vte jag inte vad du menar?
Du får nog börja med att definiera vad du menar med "öppna filter" eftersom vi verkar ha olika definiton.

Man kan inte leda ramair till ett öppet filter eftersom ramair förutsätter en sluten box (luftburk). Annars blir det ju ingen trycksättning av luftburken. Dvs det blir så som jag skrev ovan om TLR.

Edit: Hannes, ja, det är sprut och ja, det är luftburk även där.

Robban_C skrev:
Nu vte jag inte vad du menar?
Du får nog börja med att definiera vad du menar med "öppna filter" eftersom vi verkar ha olika definiton.

Man kan inte leda ramair till ett öppet filter eftersom ramair förutsätter en sluten box (luftburk). Annars blir det ju ingen trycksättning av luftburken. Dvs det blir så som jag skrev ovan om TLR.

Edit: Hannes, ja, det är sprut och ja, det är luftburk även där.
nej okii. men alltså mc verkar va lite mer beroende av trycksättningen då än bilar(självklart). Men går det inte bygga in kn filter i en sluten box? mister den sin funktion... ajja men varför finns det open air filter till mc överhuvudtaget då?

Men det menas ju att det är öppnare än orginal, mitt kn-filter är ju ett "öppet filter" men det sätts ju i luftburken. Inga separata filter!

Ahh ok, de blir ju svåra att trycksätta, då måste man omsluta dem o då är man ju tillbaka till att ha en luftburk

Varför överhuvudtaget sätta KN-filter direkt på insuget (dvs förgasarhalsarna) när det finns KN-filter som passar direkt i luftburken?

För att insugsljud är härlit? :)

Sen är det även mer lättmekat, inte för jag har separata filter men det blir ju mindre trångt samt att det är ett jävla pill att få på gummin i bak o fram, höll senast på med det här igår och svor över böjda slangklämmor o annat

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...