kn-filter?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Nästan varannan hoj verkar ha ett sk kn filter nuförtiden...
Hur mkt effekt gör det egentligen? Finns det att köpa till alla hojar? Har en gsxr 400 från 87 som jag gärna skulle "spetsa" lite... har dock begränsad budget...

Tacksam för svar :tummenupp
 
K-N filter

Det finns inget som heter begränsad budget.
Satsa allt på maskineriet så att du får maximal effekt,
det är hemligheten.
 
Nozfer skrev:
Det finns inget som heter begränsad budget.
Satsa allt på maskineriet så att du får maximal effekt,
det är hemligheten.

vet du nåt om vad ett kn filter gör för effekt?
 
om du inte ställer om förgasarna (jetkit) så gör ett KN sällan något gott. Har du även inget Slipon ... utan kör med original ska du definitivt inte slänga på ett luftfilter som ger massa mer luft.
 
ok har orginal avgassys... ingen idé då alltså :gråta

Får väll hitta på nått annat, lr köpa ny hoj så småningom..
 
kn filter gör ju att det blir ett bättre flöde genom motorn. men precis som datorer så måste ofta ändra på mer än en detalj för att få betydligt bättre prestanda. Skaffar du kn filter så blir ofta ett orginalsystem en flaskhals. Sen måste man kompensera förgasarna för att matcha det nya flödet... etc etc etc etc
 
KN-filter igen, vilken gång i ordningnen? Har själv dåligt med svar men en del frågor.
- Vad är luftfiltrets primära uppgift [rena luften?]
- Varför släpper ett KN igenom mer luft än orginal [större porer, mer skit?]
- Hur påverkas flödes-, tryck- och tempgivare av den filterolja som följer med i insugningsluften [beläggningar?]
- Hur stor är effektskillnaden med KN/original allt annat lika [har aldrig sett sådan bänkning]
- Om KN-typen (finns väl fler tillverkare av bomullsfiberfilter) skulle vara överlägset, varför sitter det då inte original?

Skulle vara intressant om någon upplyst kunde komma med ett väl underbyggt svar och reda ut frågetecknen en gång för alla.
 
FZ1 skrev:
KN-filter igen, vilken gång i ordningnen? Har själv dåligt med svar men en del frågor.
- Vad är luftfiltrets primära uppgift [rena luften?]
- Varför släpper ett KN igenom mer luft än orginal [större porer, mer skit?]
- Hur påverkas flödes-, tryck- och tempgivare av den filterolja som följer med i insugningsluften [beläggningar?]
- Hur stor är effektskillnaden med KN/original allt annat lika [har aldrig sett sådan bänkning]
- Om KN-typen (finns väl fler tillverkare av bomullsfiberfilter) skulle vara överlägset, varför sitter det då inte original?

Skulle vara intressant om någon upplyst kunde komma med ett väl underbyggt svar och reda ut frågetecknen en gång för alla.

,, det mesta handlar väl som vanligt om pengar så klart! (därför
billiga filter i orginal). Och så är det väl ett par fler mellanhänder
på orginaldelarna som vill ha sin del av kakan!
Och så ska hojarna klara många olika miljöer!,, allt från
dammiga vägar, till fina nylagda asfaltsvägar!
Klart det krävs finare/tätare filter då det dammar som fan!

,,och tyvärr var det inte svar på alla frågorna och långt ifrån alla
dina frågetecken är lösta,,, men kanske något att filosofera vidare
själv på!
 
Pertan skrev:
Har sett bänkningar på detta och sidan heter www.dynojet.nu den uppdateras dåligt men lite kan man hitta.
Ser ingen bänkning på bara en modifiering t.ex. med/utan KN, med/utan PC. Har letat under många år efter bänkningar med bara en mod i taget men alla har mer än en, och då vet man ju inte vad som gett vad :7peta
 
FZ1 skrev:
Ser ingen bänkning på bara en modifiering t.ex. med/utan KN, med/utan PC. Har letat under många år efter bänkningar med bara en mod i taget men alla har mer än en, och då vet man ju inte vad som gett vad :7peta

Kolla in VTR där har jag för mig att det fanns en och den visade att man behövde bestyckning för att få effekt.
Jag har läst bänkningarna så är det slipon, dynojet och knfilter samt injustering som gör något bara lite av varje utan uppgradering verkar värdelöst och ska man bara lägga lite pengar så gör en dynojet inställning.
 
en klarfördel är ju att motorn låter brutalare me ett öppnare filter! =P
 
Vad är en dynojetinställning och vad kostar en sådan?

:tungan

---------------
moddar i fulla drag
 
Dynojet är ett kit med nålar, munstycken osv till förgasarna. Det tror jag kostar ca 2000kr, då gör företaget det åt dig.
 
cRoC skrev:
Dynojet är ett kit med nålar, munstycken osv till förgasarna. Det tror jag kostar ca 2000kr, då gör företaget det åt dig.


Du glömde nämna bromsbänken man ställer hojen i för att mäta prestandan ...
DVS Dynojet bänken .... :7peta

För att bara montera ett dyno kit kan ge mindre effekt än innan!
Kör i bänk för bästa resultat!

Gör inte som herrn ovan och köp färdiga lådor med balla namn på och skruva på utan att mäta och ställa in i bänk!
Det funkar inte!

Även en otrimad orginal hoj kan ge en extra puff i en dyno bänk!
Det är där man gör de sista justeringarna!
 
Last edited:
HanneZ skrev:
en klarfördel är ju att motorn låter brutalare me ett öppnare filter! =P

Det och att det är tvättbart till skillnad från de flesta (alla?) orginalfilter gör att man rent parktiskt kan motivera ett köp.
Om man sen inbillar sig att det ger mera effekt så är det ett plus. Men det är väl upp till var och än.
Men som jag har uppfattat det är ett Dynojetkitt mest för "gasresponsen" för nålar och munstycken funkar väl lika bra orginal, eller?

Dynojet verkar vara ganska onödigt hypad eller har jag fel?
 
Mitt orginalfilter är tvättbart på min zx9:a :)
Kawapower :D

// Viper

soppatorsken skrev:
Det och att det är tvättbart till skillnad från de flesta (alla?) orginalfilter gör att man rent parktiskt kan motivera ett köp.
Om man sen inbillar sig att det ger mera effekt så är det ett plus. Men det är väl upp till var och än.
Men som jag har uppfattat det är ett Dynojetkitt mest för "gasresponsen" för nålar och munstycken funkar väl lika bra orginal, eller?

Dynojet verkar vara ganska onödigt hypad eller har jag fel?
 
Billiga kusar efterfrågades, jag tror att hk/$ inte är så fördelaktigt för ett filter om jag ska vara ärlig.

En väldigt billig mod som jag gjort på min RG var att jag flyttade fram tändningen ett antal grader. Jag modifierade pickupen så att jag kunde skjuta den framåt alltså. Kostade 0:-, och tog ca 20 minuter med en Dremel.

Bänkkörning på detta, med en RG500 då: http://suzuki-rg500.com/_borders/dyno4.jpg

Kan vara värt att kolla upp.

/J
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top