kn-filter?

FZ1 skrev:
- Varför släpper ett KN igenom mer luft än orginal [större porer, mer skit?]

Kan ju också vara mer filteryta.

FZ1 skrev:
- Hur stor är effektskillnaden med KN/original allt annat lika [har aldrig sett sådan bänkning]

Enbart filter ger med all sannolikhet ingenting alls, utan man måste säkerligen mappa om/justera om bränslet. Men visst, all annan hårdvara måste ju vara samma annars försvinner provvärdet i bruset.

FZ1 skrev:
- Om KN-typen (finns väl fler tillverkare av bomullsfiberfilter) skulle vara överlägset, varför sitter det då inte original?

Min RG500 har skumfilter original, XR:en likaså. "Bomullsfiberfilter" -finns det inte KN skumfilter också?

FZ1 skrev:
Skulle vara intressant om någon upplyst kunde komma med ett väl underbyggt svar och reda ut frågetecknen en gång för alla.

Jo. Och jag har också en viss skepsis mot filtrena -framförallt för att det inte är kostnadseffektiv trimning. Det är enkelt, det är väl den stora fördelen.

/J
 
k&n - av motospeed

Vi tar det från början, nästan alla hojar strypta i ljuddämparen och injusterade efter insprut eller förgasare. De flesta är även lite snålställda på mellanregistret för att klara avgastester när dom kommer till Sverige.

Det som händer när du byter till effektsystem är att flödet ändras samtidigt som du inte kompletterar med mer bränsleblandning, tar du sendan och "släpper loss" flödet i förgasarna eller insprutet i form av ett K&N luftfilter så förvärras problemet avsevärt. Din hoj går då väldigt magert.
Tester har gjorts i Dynojet bromsbänk där vi ex. monterat på ett effektsystem och sedan justerat in insprutet 100 %-igt optimalt över hela registret och mätt upp effekten, sedan monterat på ett K&N insatsfilter och även där jusuterat in insprutet optimalt. När vi då jämför de olika effektsiffrorna har man fått mer effekt över hela registret med ett K&N filter monterat.

Svar på din fråga: Ja - K&N lLuftfilter ger effekt, men man måste samtidigt också följa upp med bränsle blandningen när man ger mer luft.
 
Månadens trådlyft? :va 5 år...
/J
Vi tar det från början, nästan alla hojar strypta i ljuddämparen och injusterade efter insprut eller förgasare. De flesta är även lite snålställda på mellanregistret för att klara avgastester när dom kommer till Sverige.

Det som händer när du byter till effektsystem är att flödet ändras samtidigt som du inte kompletterar med mer bränsleblandning, tar du sendan och "släpper loss" flödet i förgasarna eller insprutet i form av ett K&N luftfilter så förvärras problemet avsevärt. Din hoj går då väldigt magert.
Tester har gjorts i Dynojet bromsbänk där vi ex. monterat på ett effektsystem och sedan justerat in insprutet 100 %-igt optimalt över hela registret och mätt upp effekten, sedan monterat på ett K&N insatsfilter och även där jusuterat in insprutet optimalt. När vi då jämför de olika effektsiffrorna har man fått mer effekt över hela registret med ett K&N filter monterat.

Svar på din fråga: Ja - K&N lLuftfilter ger effekt, men man måste samtidigt också följa upp med bränsle blandningen när man ger mer luft.
 
Jag tror hojen skurit nu om han inte uppfattat att han ska justera den efter att ha monterat filtret och systemet.

5 år mager blandning, full gas = sönder.

Heheheheh vilken härligt trådlyft, nästan lite nostalgiska känslor som gör sig påminda, det var ju trots allt första hojen:D

Hojen i fråga fick aldrig något KN-filter men lever vidare med min yngre bror som ägare. Förutom det klassiska gixxer 400 "bluddra-och-dö-när-den-går-varm-problemet" så funkar den fint.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top