Knäskrapar du på landsväg

Jag knäskrapar

• Antal röstningar
    0
Varför knäskrapa? :confused: Går precis likabra att köra fort/sakta utan att hålla på med att hänga arslet utanför hojen :arsele Kan väl säga att jag nog lägger hojen lika mycket i kurvorna som de som knäskrapar, men varför hänga ut med arslet sen :va

OM du sitter vanligt på din hoj och knäskrapar, då förstår jag, då är det ju också coolt :yoparty

Nu har jag väl kanske blivit mesig på sista tiden pga alla obehagliga trafiksituationer man hamnat i, men jag försöker att inte köra snabbare i kurvorna på landsväg än att man åtminstone ska ha en suck att kunna väja ifall det står en älg bakom krönet.

Knäskrapar nästan aldrig på landsväg, enbart på bana. Jag kör inte med något överdrivet uthäng så för att skrapa måste jag ha en skapligt hög kurvhastighet.

tog denna bilden för några år sedan

Bifogat

• rr1_christianstad.jpg
    rr1_christianstad.jpg
    43.5 KB · Visningar: 416
Knäskrap....på vintern skrapar man med hela kroppen...utan att man vurpar :lol

Bifogat

• j01_03.jpg
    j01_03.jpg
    41 KB · Visningar: 182
Last edited:
Marsipulami skrev:
Varför knäskrapa? :confused: Går precis likabra att köra fort/sakta utan att hålla på med att hänga arslet utanför hojen :arsele Kan väl säga att jag nog lägger hojen lika mycket i kurvorna som de som knäskrapar, men varför hänga ut med arslet sen :va

OM du sitter vanligt på din hoj och knäskrapar, då förstår jag, då är det ju också coolt :yoparty

:confused: anledningen att man "hänger" ut från hojen är ju inte för att knäskrapa i första hand, det handlar om viktfördelning för att kunna hålla en högre kurvhastighet! Knäskrapet är ju en "biprodukt" av att man hänger av för att veta var gränsen finns!
Sedan finns de ju de som hänger omotiverat mycket för att skrapa knä bara.
på din hoj är det väl fotpinnarna som begränsar och då kan du säkert lägga ner till max utan att hänga av. Men på en hoj med bättre markfrigång skulle jag inte rkommendera att sitta rakt upp å ner och bara lägga ner så mycket det går. Då kraschar du garanterat! :7peta

klart man inte har samma nedläggnings vinkel på vanligväg som på bana, men visst knäskrapade jag, men med mkt aphäng och bara för o va tuff :)

Hade en gammal cb400 en gång som jag brukade fotpinneskrapa ute på landsvägarna dock :)

Aldrig knäskrapat. Däremot fotpinneskrapat många gånger med både RF600an och GsxRen...

Aldrig fel att hänga ut lite xtra i en rondell... Det går inte att jämföra med att race'a på bana, men det ger ändå en rätt skön känsla! :)

skrapar så ofta jag kan det är väl därför man har en sporthoj eller?

Petteri skrev:
skrapar så ofta jag kan det är väl därför man har en sporthoj eller?
Nej det är kanske vissa som ser det som sitt enda mål, men jag anser att knäskrap skall bedriva på bankörning och då endast pga man måste inte pga det går.

Last edited:
Om humöret är rätt så skrapar jag. Ibland är det fysiskt omöjligt att hänga ut mer men jag gillar ljudet.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!