Knäskrap i hög eller låg fart

är man nybörjare så är det enklast att skrapa när man har högre hastighet med sig in i kurvan, ju högre hastiget desto mer måste du "pressa" ner hojen vilket medför att du inte behöver anstränga dig alltför mkt med att hänga å "fälla" ut knä´t, när du sedan behärskar tekniken behöver man inte mkt fart för att knäskrapa, själv är jag ganska "nyskrapad", satte mina första nu i somras på vanlig väg, när jag sedan körde på falkenbergsbanan kom det mer å mer naturligt så att säg, det gäller som sagt bara att lyckas första ggn sen är man med i matchen:D
 
Last edited:
Skrapar oftare i snäva och lite långsammare kurvor (med vissa undantag).

Det där har jag aldrig provat, måste vara svårt och borde kännas lite onaturligt...

Det kanske låter onaturligt, men är det inte. Du hänger ju ut för att cykeln ska luta mindre. Att lägga tryck på den yttre pinnen hjälper dig att få cykeln mer upprät.
 
Skrapar oftare i snäva och lite långsammare kurvor (med vissa undantag).

Det där har jag aldrig provat, måste vara svårt och borde kännas lite onaturligt...

"vikten" på yttre pinnen blev lite felformulerat :)
ändrar till "försöka att inte ha för mkt tryck på inre pinnen"..

jag brukar försöka ha trycket från foten på den yttre pinnen, och "skjuta" hojen ifrån mig.. syfter är ju inte primärt att få knät i backen, utan att minska lutningen på hojen och få bättre grepp..
 
Beror mest på kurvan vilken fart du "behöver"...
I en skarp kurva behöver du inte köra lika fort..

tänk på att hänga av ordentligt så du inte drar i fotpinnen först,
och om du kör i fotpinnen så är det bra om du ser till att ha vikten på den yttre pinnen, så den inre kan vika upp sig..

Man kan flytta in foten så att man har den så nära hojen som möjligt på insidan också. Då får också fotpinnen lättare att vika upp sig om man nu tycker att det är svårt att försöka avlasta fotpinnen.
Personligen så tror jag att mitt skinnställ är aningen för tajt/osmidigt för knäskrap, ska enligt bakomvarande ha sett ut som att jag bara kan "dutta" ner knät om jag vill. Nästa gång då jag verkligen gick in för att skrapa knäpuck så tog först fotpinnen i (som viker upp sig eftersom att jag har foten längst in) och sedan ljuddämparen som tyvärr e stum så jag gled omkull...
 
Man kan flytta in foten så att man har den så nära hojen som möjligt på insidan också. Då får också fotpinnen lättare att vika upp sig om man nu tycker att det är svårt att försöka avlasta fotpinnen.
Personligen så tror jag att mitt skinnställ är aningen för tajt/osmidigt för knäskrap, ska enligt bakomvarande ha sett ut som att jag bara kan "dutta" ner knät om jag vill. Nästa gång då jag verkligen gick in för att skrapa knäpuck så tog först fotpinnen i (som viker upp sig eftersom att jag har foten längst in) och sedan ljuddämparen som tyvärr e stum så jag gled omkull...

Har svårt att tänka mig att ditt ställ är för osmidigt.. Hur mycket hänger du med överkroppen? Det vanligaste man ser ute på vägarna brukar ju vara att folk hänger ut rumpan och pressar som fan, men har överkroppen kvar över tanken. Blir som en banan.
 
Det kanske låter onaturligt, men är det inte. Du hänger ju ut för att cykeln ska luta mindre. Att lägga tryck på den yttre pinnen hjälper dig att få cykeln mer upprät.

Har nog aldrig tänkt så mycket på det där med vikten på fotpinnarna. Får prova att göra som du säger till våren och se hur det känns. :)
 
Säkrast är att släppa posörskrapandet, defninitivt på gata.

Åk bana, när knät går i släpper spärren och helt plötsligt är det en barnlek och jäkligt odramatiskt. Jag blev iofs jävligt glad första gången, men det var nästan en besvikelse för det var så odramatiskt i sig.

Gällande hög vs låg fart tycker jag att det är betydligt lättare i lite högre farter.. I låg fart blir det mer vingligt och svårare att dosera rätt. Framförallt känns det som att man lägger ner mer än man gör i låg fart jämte hög, iaf om jag jämför med vart knät går i.
 
Last edited:
Har svårt att tänka mig att ditt ställ är för osmidigt.. Hur mycket hänger du med överkroppen? Det vanligaste man ser ute på vägarna brukar ju vara att folk hänger ut rumpan och pressar som fan, men har överkroppen kvar över tanken. Blir som en banan.
Brukar försöka tänka att jag ska kunna peta mig i örat med styret, tror att jag är ganska bra på att hänga med överkroppen men jag lyckas ju inte alltid.
Då när jag gick omkull hade jag precis innan fått tipset av en instruktör att sitta lite längre bak så att jag får bättre kontakt med tanken och slipper vrida mig runt den. Vilket kändes mkt bättre men jag tror inte att jag kom ut lika långt med knät då. Tror att jag kan ha vart i med knät precis innan jag gled omkull dock, eller knäpucken är slipad i två vinklar iallafall...

Det jobbiga med att sitta längre bak är att såfort jag släppte gasen och börja motorbromsa så hoppade jag fram och slog pungen i tanken :gnissla
Ska fixa sånna där gummigrepp (edit: tank tredz heter det visst) till tanken på nya hojen.
 
Last edited:
Låg fart börjar man med:)Gärna en gocartbana oxå, med tvära böjar och bra beläggning för praktisera knäskrap.

Håller med, det var å jag skrapade första gången.

Brukar försöka tänka att jag ska kunna peta mig i örat med styret, tror att jag är ganska bra på att hänga med överkroppen men jag lyckas ju inte alltid.
Då när jag gick omkull hade jag precis innan fått tipset av en instruktör att sitta lite längre bak så att jag får bättre kontakt med tanken och slipper vrida mig runt den. Vilket kändes mkt bättre men jag tror inte att jag kom ut lika långt med knät då. Tror att jag kan ha vart i med knät precis innan jag gled omkull dock, eller knäpucken är slipad i två vinklar iallafall...

Det jobbiga med att sitta längre bak är att såfort jag släppte gasen och börja motorbromsa så hoppade jag fram och slog pungen i tanken :gnissla
Ska fixa sånna där gummigrepp (edit: tank treads heter det visst) till tanken på nya hojen.

på sporthoj ska man ha ca en knytnäve mellan skrevet och tanken, om du glider fram kan jag rekommendera sk "stompgrips"(finns lite olika varianter), det är typ en hardcore-variant på bubbelplast som du sätter på tanken för bättre grepp.
 
Last edited:
på sporthoj ska man ha ca en knytnäve mellan skrevet och tanken, om du glider fram kan jag rekommendera sk "stompgrips"(finns lite olika varianter), det är typ en hardcore-variant på bubbelplast som du sätter på tanken för bättre grepp.

A ungefär, eller instruktören sa att man ska sitta så långt bak att man får maximal kontaktyta mellan tank och lår vid sidoförflyttningen, så avståndet beror egentligen på hur vinkeln på tanken ser ut.
Japp det blir stormgrips, eller ja det märke Patrik har hemma när jag lämnar in hojen för däcksbyte :)

Ska bli intressant att se hur det är sen att köra gixxern på bana, eller kurvig landsväg också för den delen... min första sporthoj om än något gammal :D
 
Knäskrapa gör man nästan bara i låg och mellanfarts kurvor!

Jag gjorde det första ggr i fotokurvan på bulten (dock inte på en onsdag eller lördag) vilket väl inte är det bästa! Tycker dock att det var lättare än att göra det på en parkering då det kommer lite av sig självt!

Absolut bästa är att köra en bandag och då går det hur lätt som helst!
 
Snabba skarpa kurvor där man måste lägga ner mycket, där kommer knät nästan gratis för egen del. Men det är nog inviduellt... prova dig fram
 
Tycker dock att det var lättare än att göra det på en parkering då det kommer lite av sig självt!

Blir det inte knepigt med alla parkeringsrutor? Eller det kanske gäller att hitta en parkering utan sånna? Vita linjer ska ju vara rätt hala har jag hört, fast det kanske bara gäller när det är blött...
 
på sporthoj ska man ha ca en knytnäve mellan skrevet och tanken, om du glider fram kan jag rekommendera sk "stompgrips"(finns lite olika varianter), det är typ en hardcore-variant på bubbelplast som du sätter på tanken för bättre grepp.

Stompgrips är gammalt.
Lyssna på Calle och kolla upp Tank Tredz istället.
Skaffade Tank Tredz till min hoj och dom funkar mycket bättre än gammla hårdplast knåttror.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top