Knäskrap i hög eller låg fart

Blir det inte knepigt med alla parkeringsrutor? Eller det kanske gäller att hitta en parkering utan sånna? Vita linjer ska ju vara rätt hala har jag hört, fast det kanske bara gäller när det är blött...

Jag menade alltså tvärtom att det var lättare i en riktig kurva än parkeringsplats!
 
jag hade nog börjat med lägre fart... jag tycker det borde vara lättar, hitta en skarp kurva där du kan ligga i 50-70.. så kommer det ska du se..! annars e ju rondeller bra att öva lite i, dock kan dom vara riktigt hala... annars är ett alternativ att åka ut på en motorbana.. där kommer du klara det ganska lätt.. å då i lite högre fart!!

men som tidigare talare.. vänta till nästa år när det är lite varmare ute..!
 
Jag menade alltså tvärtom att det var lättare i en riktig kurva än parkeringsplats!

Aaaah, läste det igen nu... var nån annan som rekommenderade parkeringsplats.

Gokartbana som nån nämnt är ju perfekt annars bra grepp och låg fart, inte så mycket att slå i om man går omkull :)
 
Jag rekommenderar dig verkligen att öva detta på en bana.

Det är ganska lätt hänt att man kör i fotpinnarna om man inte hänger av tillräckligt när man börjar få lite nedlägg.

Det är inte farligt om de skrapar i, men det är otrevligt första gången, och jag tror att de allra flesta rent instinktivt bromsar alternativt rätar upp hojen och går rakt fram när pinnen går i första gången.

Har sett flera st som gått omkull, eller kört av banan, egentligen helt i "onödan", men just pg a reaktionen när pinnen går i.

Detta är mkt bättre att göra på bana än på en väg med trafik, diken, träd etc etc.

På bana svänger det dessutom tillräckligt mkt så att det faktiskt är nån poäng med skrapet, och jag tror att det därför känns naturligare.

Jag gjorde mitt första skrap på Gälleråsen, och det är en sån sjuk känsla när man vinglar ner första gången, rädd att pinnar och allt möjligt ska ta i.. men sen får du ner knät, och det känns som att ansluta till nån sorts "räls".. full koll på nedlägget å hela kittet, bara gasa hur mkt som helst och få en perfekt kurva.

Gokartbana fungerar utmärkt även de. (min avatar är från tuvängens gokartbana)
Svänger mkt och går inte riktigt lika fort.

Rekommenderar att du har hyfsad koll på gaskontroll när du testar så kommer det att kännas mindre vingligt oxå.
 
Last edited:
Gokartbana fungerar utmärkt även de. (min avatar är från tuvängens gokartbana)
Svänger mkt och går inte riktigt lika fort.

Kanonbra bana eller?

Vilket trådlyft! Så blir det när man söker på rondell och nedlägg. Kunde inte låta bli att anmärka =) Givetvis har byte av avatar skett men ändå....

OT. Sorry :tuttar
 
3 år gamla trådlyft är inget speciellt på SH nuförtiden ;) Men ifall nån fortfarande undrar hur fort de ska ramla :hihi - Jag hävdar att det är kurvan som avgör hur lätt eller svårt det är att knäskrapa på gata. Efter att i mina yngre år ökat farten i kurvorna för att kunna få ner hojen, insåg jag att det berodde på lurvans utformning snarare än farten. Hitta en kurva som är spetsigare än en 90graders, leta därefter upp ett spår som gör att du får knäskrap på den "senare" delen. Spåret jag tar i sådana kurvor är en jämn halvcirkel men avslutas med en liten snävare sväng. Då liggar med lagom gas och har kontroll ut ur svängen. Härlig känsla.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top