Knäckte navet igår ? Hur fan gick det till...

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Helvette mitt nav sprack igår, hur lyckades jag ?

Nån som har en bakfälg som passar till en 01:as KTM 400 ?

Är naven dyra eller lönar det sig att köpa enbart ett nav och flytta ekrarna ?
Jag sitter inte på den kunskapen att jag kan göra det utan kommer att behöva lämna bort det för att få fälgen rak sen.

Bifogat

• Fälgen.JPG
    Fälgen.JPG
    75.6 KB · Visningar: 407
  • fälgen2.JPG
    fälgen2.JPG
    95.1 KB · Visningar: 386
Twosaint skrev:
Helvette mitt nav sprack igår, hur lyckades jag ?

Nån som har en bakfälg som passar till en 01:as KTM 400 ?

Är naven dyra eller lönar det sig att köpa enbart ett nav och flytta ekrarna ?
Jag sitter inte på den kunskapen att jag kan göra det utan kommer att behöva lämna bort det för att få fälgen rak sen.

Eh jag kanske är morgontrött men det ser verkligen ut som att du kört drevet med endast 1st skruv fastmonterad. Annars är det här oerhört sällsynt, ska väääldigt mycket grepp mellan däck och underlag för att lyckas knäcka navet om det är rätt monterat. Tips är att hitta nytt bakhjul komplett, blir antagligen billigast.

Nexor skrev:
Eh jag kanske är morgontrött men det ser verkligen ut som att du kört drevet med endast 1st skruv fastmonterad. Annars är det här oerhört sällsynt, ska väääldigt mycket grepp mellan däck och underlag för att lyckas knäcka navet om det är rätt monterat. Tips är att hitta nytt bakhjul komplett, blir antagligen billigast.

Nej så dum är jag inte, det låg bultar och muttrar utspridda över olycksplatsen och vartenda hål i navet bär spår efter bultar.
Iofs kan nån bult ha gängat upp sig och drevet klivit snett och sen slitit av skiten.

Jag körde in på ett skoterspår som var mjukare än jag trodde så när jag jag hade vänt och skulle tillbaka så grävde bakhjulet en 30cm djup pärfåra, skulle lägga i 2:an för att få lite fart då jag missade och fick i friläget, motorn varvade upp och jag skyndade mig att smiska i 1:an för att inte stanna igen och då skrammlade det till. Tänkte nu jävlar har jag rensat lådan men tittade bak och fick se den vackra synen, som tur var så hade jag 40m till närmsta väg.

stark moppe!

Nä, men troligen har du väl inte ryckutjämnaren gjort sin funktion utan gått på metallen och nött ner dess integritet så pass mycket att nästa stora felryck sliter metallen i bitar.

Swedie skrev:
stark moppe!

Nä, men troligen har du väl inte ryckutjämnaren gjort sin funktion utan gått på metallen och nött ner dess integritet så pass mycket att nästa stora felryck sliter metallen i bitar.
Sitter inga ryckutjämnare på crossar eller enduro. Sitter ingen på KTM SMRen heller...

Swedie skrev:
stark moppe!

Var ser du ryckutjämnaren på bilden Swedie, hehe? :tomten

Twosaint skrev:
Nej så dum är jag inte, det låg bultar och muttrar utspridda över olycksplatsen och vartenda hål i navet bär spår efter bultar.
Iofs kan nån bult ha gängat upp sig och drevet klivit snett och sen slitit av skiten.

Jag körde in på ett skoterspår som var mjukare än jag trodde så när jag jag hade vänt och skulle tillbaka så grävde bakhjulet en 30cm djup pärfåra, skulle lägga i 2:an för att få lite fart då jag missade och fick i friläget, motorn varvade upp och jag skyndade mig att smiska i 1:an för att inte stanna igen och då skrammlade det till. Tänkte nu jävlar har jag rensat lådan men tittade bak och fick se den vackra synen, som tur var så hade jag 40m till närmsta väg.

Jo jag förstår att du inte körde med 1 skruv, men det verkar som om någon av dem lossnat eller på något sätt glappat. Annars förstår jag inte hur det har gått till. Materialfel kanske?

Det där känner jag igen. Fixade min systerson´s KTM 125SX -02 för två år sedan, baknavet hade en spricka runt halva baknavet på drevsidan. Hade nog hänt samma sak för honom om vi inte sett det i tid. Har för mig att navet gick på ~2000kr från Karlströms Motor.
Alla skruvar satt som dom ska så troligtvis var/är det materialfel eller berodde det på lösa ekrar (vanligt på KTM).

Last edited:
Hände en liknande grej på min gamla ktm620, drog full rulle ur en rondell pch det bara small till där bak och kedja och drev trassla ihop sej och bakhjulet låste sig :skrämd en jävla tur att jag inte gick omkull.Jag hade bytt drev dan innan så jag antar att jag inte dragit skruven tillräckligt. ryckutjämnaren,drevet och kedjan blev skrot samt att svingen fick sig några djupa jack

Fan det verkar va ett KTM fenomen, jag har varit med om två tillfällen där det hänt samma sak båda KTM, 450 och 525 tror jag det va.
(båda under stubbrace med bra fäste visserligen) men det va ju 30 st till som det inte hände för.

Det där händer ibland. En kille i klubben här har körde sönder 3 nav under några år , 2 st på Honda och ett Yamaha tror jag det var.
Om det inte är navet som spricker i sig själv så är det drevbultarna som vrider sig och glappar upp tills det smäller.
Men du hade lite tur iaf, ibland sliter det bort kedjestyrare och hela skiten. En del får byta sving tillomed.

Last edited:
hehe ja det ser ut precis som det gjorde på min yama i sommras antagligen hade ett par bultar åkt av innan o när jag sular fullt ut på stora hoppet o kommer lite fel o jämnar till det med att gasa satan när jag slår i bara brakar det till o det såg exakt ut så efter men jag flyttade över ekrarna själv o bytta navet osv inte svårt alls kom bara ihåg vilka som sitter inne respektive ute du kan inte misslykas då fäljbanan e så styv att du inte får den att slå sig. kolla bara så du får det rätt i sidled bara så mätt det innan,,,lycka till :pannkyss

På gotland blev jag avtryckt utav en åkare som trodde han ägde banan, men när han hunnit ca 30-40m så sprack hans baknav. Skrattade rätt högt när jag körde förbi honom =) Han körde en ktm 450exc.

Oj, det där verkar hända ofta!
Kan det hända även om drevet sitter helt fast, eller hade skruvarna lossat lite? Om alla skruvar utom en skruvat upp sig lite så blir det ruggiga krafter på den sista!

Eller kan det vara så att bakhjulet inte riktigt sitter rakt? Det kan vara väldigt svårt att se men syns på slitaget...

Alu mattas ju ut med tiden och påkänningarna. Kanske dags nu.
Fast jag tror mest på att skruvarna inte satt som dom skulle.
/u

Tur att man köpt nav med ryckutjämnare! Sen hjälper det väl förmodligen att man kör som en kärring...

/Dave

Använd nya låsmuttrar och dra skruvarna hårt så skakar inte skruvarna loss...det är då navet går sönder,när det blir ryckigt...Det blir stora påfrestningar för navet som till slut går sönder...har sett detta flera gånger på Husa/Ktm och hört att detta är vanligt på dessa hojjar...

hände mig o min 525:a...nu kör jag med loctite och en fet svetsloppa på navet :hihi

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back