Knäcka nacken (skallen)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag kan knäcka nacken fast uppe i skallen på nått sätt. Och gör jag det för ofta så får jag huvudvärk som verkligen surrar. Så jag undrar vad det är jag knäcker, och vad man kan göra för att slippa behöva knäcka "skallen".

Har skickat med en bild på vart jag knäcker. Vanligtsvis så är en nackknäckning när man lutar skallen åt ena hållet så knäcks det i kotorna. Men det gör det inte för mig...

Det här känns som en knäck i fästpunkten mellan skallen och ryggraden. Och jag funderar på om det kan vara så jäklra bra när jag får huvudvärk av det om jag gör det för mycket inom en viss tidsram. Ja, låt säga ett par gånger inom 10 minuter.

Jag kan inte knäcka om jag inte själv använder mottryck med handen, ibland räcker fingret på en viss punkt, sen vrider jag på huvet o det knäcker som om skallen hoppar loss. Nä, men det hörs även för andra... Alicia t.ex påpekar det att det inte låter så skönt.

Grejen är den att det är på sätt o vis skönt, för det känns som nacken spänner upp sig o jag måste knäcka för att släppa på trycket. Det är lite beroendeframkallande...

Jag får en känsla av att om jag knäcker för mycket, så kommer det bli värre... för det känns som det börjat låta mer och mer. Så jag har nu från imorse bestämt mig för att inte knäcka en enda gång till... men iiiii, det pillar i fingrarna (symbolisk)... vill knäcka för det "känns" som att jag behöver knäcka.

Någon annan med samma problem?

Vet hur föräldrarna sa att det inte var bra att knäcka fingrarna när man var lite, och att man kan få problem (broskbildningar) när man blir äldre. Vill definitivt inte få det i nacken!

Bifogat

• skeletton.jpg
    skeletton.jpg
    8.8 KB · Visningar: 2,116
Värst är det när jag ligger ner.

Orsaker kan vara:
* Kört racing hela året där man spänner nacken.
* Sitter ju mycket vid datorn i mongopositioner
* Nu när man inte anstränger sig mycket kanske en muskel o en sena inte riktigt timar rätt... ena sträckt, andra slapp.

Ja..jag har samma i knän och rygg. Överrörliga leder och kringliggande senor är det som knäpper fick jag höra hos sjukgymnasten. Knät är "speciellt" sedan jag klotade..men ryggen är definitivt överrörlig.
Tror inte att det är så bra att hålla på att tvinga nacken i en riktning du inte skulle lyckas med annars..försök låta bli så glömmer du tillslut (dvs, det är nog mer en vana). Men det kan ju ta ett tag och kräva viljestyrka ;)

Edit..nu läste jag lite ordentligare..kanske en naprapat kan vara något?

Nursey skrev:
2562947
Edit..nu läste jag lite ordentligare..kanske en naprapat kan vara något?

Nej, jag LOVAR att naprapaten INTE kan knäcka min kropp som jag redan kan. Det kan troligen även Alicia instämma på.

:)

Swedie skrev:
Vet hur föräldrarna sa att det inte var bra att knäcka fingrarna när man var lite, och att man kan få problem (broskbildningar) när man blir äldre. Vill definitivt inte få det i nacken!
Du ska nog sluta att knäcka. Av din beskrivning att döma hade jag något liknande problem i nedre delen av ryggraden. Det var, enligt ortopeden/naprapaten eller vad han nu var, resultatet av för många vridningar när jag tränade thaiboxning.

Hur som helst fick jag bestämda order att sluta vrida eftersom brosket slets ned mer och mer för varje "knack". Det fanns, enligt honom, risk att brosket skulle slitas ned så mycket att ryggraden riskerade förskjutningar.

Ja för att förstå sambandet så bör man ha lite fysiologi och anatomi men kort förklarat så har man otroligt mycket nerver som går från ryggen till hjärnan och vise versa...
Det kan ju vara så att du har leder i halsryggen som inte fungerar så bra. Det får man av dåliga lyft... dålig sittställning.. monotona rörelser. om du jobbar i fabrik och gör samma sak hela dagarna så leder detta till problem med leder osv..
Ryggpelaren består av kotor som är staplade på varandra och har stötdämpare i mellan sig. = diskar. När man böjer sig så sker en rörelse i varje kota för sig men tillsammans så utgör hela ryggen för hela rörelsen du gör.
Är man stel någonstans i ryggen så hänger inte detta samspel med riktigt och man börjar blanda in muskler runt omkring för att kompensera att inte ryggen hänger med riktigt. Är du med nu ?
Då börjar musklerna att få ta ett felaktigt lyft ...samspelet har blivit förändrat och kroppen förändrar sig i takt med detta.
Det kan sedan få som resultat att nervtrådar kommer ikläm.. därav din huvudvärk !! Man kan även få symptom som illamående och kräkningar.
Man kan även få problem någon helt annan stans än där problemet sitter och det beror på att nervtrådarna som ex kommer från benen kopplas om i ryggraden och skickas sedan vidare till hjärnan. Har man då en störning i signalöverföringen pågrund av att nerver kommmit i kläm så kan det bli "kortis" i kopplingsdosan i ryggen och domningar uppkommer någon annanstans.. stickningar i fingrar osv..
Det jag skulle göra om jag vore du är att sluta upp omedelbart med att själv "knäcka" nacken.. du behöver en kiropraktor som kan undersöka dig och se om några kotor ligger fel samt ge dig massage. först måste allt ligga där det ska sen kan man massera . Leta efter muskelknutor osv..
Detta följt av sedan lätt träning för att få igång blodcirkulationen till området ordentligt. En bra genomblödning ger bra förutsättningar för att få bort slaggprodukter ...
Men ta det på allvar.. för gör du ingenting så kommer det garanterat att bli ännu värre med tiden.

tack ambulans! mycket bra info.

Jag har märkt följande...
* min vänstra axel sitter högre än den andra. Dock är jag från födseln märkbart smalare på vänster sida av kroppen (hud lenare t.o.m.) jag verkar yngre på vänster sida :)
* ryggslutet gör ont ibland när jag står upp, så aningen otränad är jag nog... för igår var jag på mässa och på 1 timma av att gå runt bland folkmassor så var jag tillräckligt slut i ryggslutet för att behöva sitta ner och avlasta ryggen. precis i svanken eller vad det heter.

* en sak till... kanske relaterad till datorsittandet. Är ovig sate i högerhanden (mushanden). Det är mycket tydlig skillnad mellan vänster och höger hand.
* när jag är ute och går (promenerar mer än 10-15 minuter), så svullnar mina båda händer ihop. känns som händerna blir tyngre. vilket måste tyda på stopp i blodcirkulationen...

jag kanske borde besöka en kiropraktor... samt börja träna...

fekk

Swedie skrev:
2562991 tack ambulans! mycket bra info.

Jag har märkt följande...
* min vänstra axel sitter högre än den andra. Dock är jag från födseln märkbart smalare på vänster sida av kroppen (hud lenare t.o.m.) jag verkar yngre på vänster sida :)
* ryggslutet gör ont ibland när jag står upp, så aningen otränad är jag nog... för igår var jag på mässa och på 1 timma av att gå runt bland folkmassor så var jag tillräckligt slut i ryggslutet för att behöva sitta ner och avlasta ryggen. precis i svanken eller vad det heter.

* en sak till... kanske relaterad till datorsittandet. Är ovig sate i högerhanden (mushanden). Det är mycket tydlig skillnad mellan vänster och höger hand.
* när jag är ute och går (promenerar mer än 10-15 minuter), så svullnar mina båda händer ihop. känns som händerna blir tyngre. vilket måste tyda på stopp i blodcirkulationen...

jag kanske borde besöka en kiropraktor... samt börja träna...

fekk

ja nu har vi kanske en orsak till dina problem.. datajobbande ger ofta problem med nacken...
Men boka en tid hos kiropraktor redan i dag så ska du se att detta löser sig..

Har exakt samma knakning, folk skriker när man lutar huvudet...

Trodde att det berodde på hojkörning (över 25000 mil) men jag jobbar också med IT och sitter framför burken hela dagarna... :confused:

Finns det någon stol som är beprövad och som verkligen GÖR nytta för ens rygg och nacke?

Swedie skrev:
2563073 Finns det någon stol som är beprövad och som verkligen GÖR nytta för ens rygg och nacke?
Du kan sitta på en pall om du sitter rätt. Det handlar om din hållning och inte hur din stol ser ut.

Swedie skrev:
2563073 Finns det någon stol som är beprövad och som verkligen GÖR nytta för ens rygg och nacke?
Det finns en variant utan ryggstöd där man sitter med benen under sig och med ett stöd för smalbenen (hittar ingen bild nu som förklarar). Den avlastar ryggen ganska bra. Ett höj/sänkbart arbetsbord underlättar också, så man kan byta ställning ofta och t.ex. stå upp och jobba. Det finns ju folk som är utbildade på arbetsergonomi och kan komma med bra råd om vad man ska tänka på...

Det absolut bästa är ju att sitta fullt tillbakalutad med fötterna i högt läge (på bordet typ) och med tangentbordet i knät. Det kräver dock en mousetrapper för att fungera.

Jag har inte haft några problem sedan jag intog en sådan arbetsställning.

När man sitter vid datorn så är det lätt att glömma bort ifall man sitter ergonomiskt bra eller inte och med tiden kan det ge en del problem, låter som du behöver styrketräna rygg/mage, yoga är bra på många sätt, yoga kan vara jobbigt i början men nyttigt ifall man har några förkortningar av muskler osv.

Knakningarna behöver nödvändigtvis inte vara dåligt ifall kroppen önskar räta upp en tidigare felaktig hållning, tar ett tag innan senor, muskler och annat anpassar sig.

Bra med en stol som har bra ergonomi, kan ta ett tag innan man hittar en stol med bra ergonomi, ta inte första bästa, problemet när man provar stolar är att en stol kan kännas kanon när man sätter sig men efter 30 minuter så är den helt fel..., olika stolar är bra för olika ändamål, själv kör jag med RH Logic 4 med lång rygg, den är kanon för långa stunder, har provat en Ullman http://www.ullmans.com men den hade lite väl tunn stoppning ifall man ska sitta längre stunder.

RH har ett showroom vid Gallerian i Stockholm city

http://www.rh.se

Bifogat

• Logic_family.jpg
    Logic_family.jpg
    8.7 KB · Visningar: 91
Last edited:
kgk, jag har en sån där liten med ... kort rygg. Den känns bra för korta stunder, men längre... nja..

synd att stolar är så dyra.. =)

RH

Stolar att må bra i, även när du inte sitter
Människan är inte konstruerad för att sitta still åtta timmar om dagen. Du behöver röra på dig, byta arbetsställning ofta och hålla kroppen upprätt så att andningen underlättas. Då syresätts blodet, vilket hjälper dig att behålla koncentrationen och orka en hel dag. Det är vad vi kallar aktivt sittande. Men för att kunna sitta aktivt, krävs en stol som anpassar sig efter dig, och inte tvärtom.

En RH stol är designad för att följa dina rörelser och för att ge exakt rätt stöd i förhållande till din längd och vikt så att kroppen avlastas. Den är flexibel med många enkla in- och omställningsmöjligheter och kan användas i öppet/fritt gungande läge, något som vi rekommenderar att du gör ofta. Den underlättar dessutom en upprätt kroppshållning, något som är centralt för ett bra sittande.

Ett exempel på vår stolsfilosofi är RH Moveon som är uppbyggd kring tre rörelsepunkter för att ge dig maximal rörelsefrihet. Den första rörelsepunkten sitter vid ditt knä, den andra vid din höft och den tredje vid din svank. Placeringen av dessa rörelsepunkter skapar ett unikt ergonomiskt rörelsemönster som du bara återfinner i en RH stol. Du kan sitta rörligt och aktivt, samtidigt som du alltid behåller stödet i svanken och fötterna i golvet. Vilket både är bekvämt och ergonomiskt riktigt!

Gustav O skrev:
2563099 Du kan sitta på en pall om du sitter rätt. Det handlar om din hållning och inte hur din stol ser ut.
Jag sitter inte rätt, kan då vara bättre att hitta en stol som man "tvingas" sitta rätt i.

Swedie skrev:
2563158 kgk, jag har en sån där liten med ... kort rygg. Den känns bra för korta stunder, men längre... nja..

synd att stolar är så dyra.. =)

Stor skillnad med lång och kort rygg, kort rygg är knappt användbart för mig.

jag tillbringar ibland mer tid i stolen än i ex. sängen, det är mycket värt att ha en bra stol :)

konkurrensen ökar så det blir nog billigare med tiden, testa i alla fall en Logic 4 eller 400/300, jag fastnade för 4, tog ett tag innan jag bestämde mig

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back