Kluven om man ska köra motard eller sporthoj!?

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
tja! ny på forumet och ny inom mc världen! hade tänkt att ta kortet i vår och kollar runt efter en bra hoj som man skulle vilja köra, klart som korvspad börjar man ju kolla r6, cbr osv men efter lite sökande på youtube fastnade jag för ktm 400 motard.. frågorna som jag har är såklart om man kör normalt och inte hetsar hojen hur ofta måste man renovera en motard? jag menar dom som kör i endurospår verkar ju renovera ganska ofta! sen kan man ju faktiskt utnyttja en motard på vintern genom att montera isdäck på den och åka på sjön!

vad skulle ni rekomendera för nåt till mig som nybörjare? vill helst ha antingen motard eller nån sporthoj, gillar fart och att leka! framdäcket var väl det däcket som mest var uppe i himlen och for under den tiden man körde 70cc moppe :D så vad ska jag satsa på tycker ni? rada gärna upp fördelar och nackdelar om man jämför ktm 400 och r6 för att ta 2 vanliga hojar :)
 

nordlanderr

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki gsxr 1000
Jag var i samma sits som dig i somras, det blev motard och det tycker jag att du också ska satsa på, till en början åtminstone.
+Du kommer inte att vara uppe i samma hastigheter, och det är ett plus som nybörjare anser iaf jag.
+Betydligt billigare försäkring, kolla upp vad du får betala för en R6...
-Generellt sett mer skruva, dock väldigt beroende av hur du kör, med vilken hoj och hur mycket.
-Det är ingen Goldwing vad gäller komfort, men det är inte R6 heller.

En KTM 400 får du nog skruva en hel del med, är du orolig för att behöva skruva mycket skulle jag satsat på en KTM 690 SMC. Serviceintervaller tar man reda på genom att söka här på SH eller på valfri sökmotor.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
hade jag varit dig så hade jag sattsat på en motard eller street fighter :hej för en nnybörjare påen sporthoj blir sällan så bra :fakta så köp nått roligt men inte för snabbt och skaffa dig lite erfarenhet först :tummenupp
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
hmm.. jaa det lutar mer och mer åt motard.. kruxet är väl att jag vill ha en som är i princip cross på motarddäck, alltså i utseendet :) tycker 690 smc ser så stora och klumpiga ut :( problemet med 400 och dom mindre maskinerna är väl att dom inte är gjorde för längre sträckor? därför måste dom hållas efter mer? har hört att ett ras på en sån maskin inte är speciellt billigt ;) därför är jag lite sådär tveksam om man istället ska gå på "mindre snygg och klumpigare" för att minska risken för
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
hmm.. jaa det lutar mer och mer åt motard.. kruxet är väl att jag vill ha en som är i princip cross på motarddäck, alltså i utseendet :) tycker 690 smc ser så stora och klumpiga ut :( problemet med 400 och dom mindre maskinerna är väl att dom inte är gjorde för längre sträckor? därför måste dom hållas efter mer? har hört att ett ras på en sån maskin inte är speciellt billigt ;) därför är jag lite sådär tveksam om man istället ska gå på "mindre snygg och klumpigare" för att minska risken för

Tror du ska kolla på KTM LC4, framför allt KTM 625 och KTM 660, motard med hyfsat pulver och helt ok service intervall :tummenupp
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Smc én är absolut inte klumpig eller stor för den delen heller, grym hoj helt enkelt.
 

nordlanderr

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki gsxr 1000
hmm.. jaa det lutar mer och mer åt motard.. kruxet är väl att jag vill ha en som är i princip cross på motarddäck, alltså i utseendet :) tycker 690 smc ser så stora och klumpiga ut :( problemet med 400 och dom mindre maskinerna är väl att dom inte är gjorde för längre sträckor? därför måste dom hållas efter mer? har hört att ett ras på en sån maskin inte är speciellt billigt ;) därför är jag lite sådär tveksam om man istället ska gå på "mindre snygg och klumpigare" för att minska risken för

Köp en Aprilia SXV 550 då, absolut inte klumpig och mer driftsäker än en KTM 4-500
 

mojja83

Guest
hade jag varit dig så hade jag sattsat på en motard eller street fighter :hej för en nnybörjare påen sporthoj blir sällan så bra :fakta så köp nått roligt men inte för snabbt och skaffa dig lite erfarenhet först :tummenupp

Va menar du med det va va va? Jag började med sporthoj och titta vad bra det gått för mig :hihi
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
DRZ 400 har ju ok intervaller om du vill ha liten hoj.

WR 450 är markant roligare dock.....

Men fundera lite på hur det ska användas. Hardcore hoj är inte jättekul att ligga o pendla på med bägge hjulen i backen.

Själv var jag ruggigt nära o slå till på ttr 600, hyfsad kompromiss, för ruskigt bra pengar.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Tror du ska kolla på KTM LC4, framför allt KTM 625 och KTM 660, motard med hyfsat pulver och helt ok service intervall :tummenupp

ktm 625 smc är ju lätt snyggaste, lc4:eek:rna är ju lite tristare med bakdelen etc.

2007%5C01%5C15%5Cbikepics-772448-full.jpg


Det är snäppet över crossmotard kan man säga. Annars OM du absolut ska ha en crossmotard är det ju en ktm 525/530/560 eller va de nu är för jä... siffror. Mindre snurror (alla 450) brukar vara ettrigare och håller kortare, 525 är ganska snäll.

Sen får du inte glömma bort Husaberg, kika in deras nya FS570, efter 09 eller något kom den helt nya hojen och vad jag fattat det som är det en snällare maskin som håller längre? Sen finns ju äldre riktiga bushusor, men de är typ lika hardcore som 450 etc fast större motor :hihi
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Just det ja, vikt/effekt, vet inte riktigt vilka som kan reggas in i de nya reglerna, det bör du kika vidare på.

Dock, om du planerar o ta kort så är det markant enklare o klara manöverbana med en grushoj versus en räser.

O går det åt helvete, vilket det brukar göra i början så kostar det mindre o göra det med en gegg moppe än med en plastraket.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Gillar fart och motard klingar inte särskilt bra. Skaffar du en LC4 så kommer ditt arsle gå sönder i hastigheter över 100km/h. Låter som att du vill köra 300 och då är det bara sportstrut som gäller. Vill du däremot lära dig köra på riktigt så är motard ett bra förstaval. Kostar lite att äga, försäkra och det mesta kan man göra själv i form av service.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en vän som efter moped med framhjulet mest i luften köpte en Honda CBR600F. På den var det omväxlande fram eller bakhjulet i luften. Mest framhjulet. Nu har han en KTM450. Med pizzadrev bak och handbroms till bakhjulet på vänster styre. Som komplement till fotbromsen.
Vad är skillnaden frågar jag?
"Det gör inte lika ont få den (KTM450) på sig när jag vurpar."
 
Last edited:

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
mina första hojar var R1:eek:r ångrar inte en sekund jag skaffade dom har haft roligt fått gasa. har nu gått över till motard och ångrar inte det en sekund heller, mycket mer mångsidig, min känsla är att med motard så har man roligare och kör mer. i en perfekt värld har man en av varje =)

som det stod i nån mc tidning gillar du adrenalin och fart skaffa sporthoj gillar du äventyr skaffa motard
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
ktm 625 smc är ju lätt snyggaste, lc4:eek:rna är ju lite tristare med bakdelen etc.

2007%5C01%5C15%5Cbikepics-772448-full.jpg


Det är snäppet över crossmotard kan man säga. Annars OM du absolut ska ha en crossmotard är det ju en ktm 525/530/560 eller va de nu är för jä... siffror. Mindre snurror (alla 450) brukar vara ettrigare och håller kortare, 525 är ganska snäll.

Sen får du inte glömma bort Husaberg, kika in deras nya FS570, efter 09 eller något kom den helt nya hojen och vad jag fattat det som är det en snällare maskin som håller längre? Sen finns ju äldre riktiga bushusor, men de är typ lika hardcore som 450 etc fast större motor :hihi


öhhh 625:an e ju en LC4..:7peta

LC4 är beteckningen på motorn och inget annat.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Köp en enduro och lek över vintern, sen säljer du och köper en 690 till våren om du vill vara som resten av gatmotardåkarna, annars köper du en vansinnigt skoj 570.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Motard är en perfekt nybörjarhoj utan att vara tråkig.
Börja med den och efter ett tag vet du vad du vill ha .... :tummenupp

Motarder är roliga även för erfarna hojåkare :banana
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
PROVKÖR! Sitta och runka till klipp på youtube säger ingenting om hur du kommer uppleva hojen när du väl sitter på den!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top