Klurig bensin relaterad fråga för kemister

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tänk dig ett bränsle som förs in på samma vis som bränsle men när de exploderar detonerar de 1-1000 gånger bätre en vanlligt bränsle, ska klara att inte detonera för tidigt heller så man kan höja kompet yterligare, detonasionen måste vara tillräkligt kraftig så den har förbränt allt bränsle innan kolven når sitt nedersta läge.

Bränslet ska okså ha samma kylegenskaper o hälst ska de innehålla några atomer smörjegenskaper så det blir skonsamt mot loppet/kolv/lager.

Vad skulle krävas för att få till en sån här blandning ?

Stoppa motorn full med dynamit i mellan åt o hysta in mellan tackterna:tuttar

Last edited:
Om det fanns något som var bättre än bensin skulle man använda det redan.

Nitro funkar ju och används redan, men det är väldigt aggresivt och lämpar sig bäst för väldigt korta repor.

Dessutom är det inte billigt.

Det går inte att koka ihop dundersoppa hemma i köket som är bättre än bensin, möjligen etanol då, men det kan du köpa på macken redan.
Dessutom går din motor inte bättre på det om den inte är anpassad för det.

Du undrar alltså vad som skulle krävas för att syntetisera fram ett bensinartat bränsle (fast som är bättre på alla punkter)? Antagligen en hel jävla del eftersom det ännu inte gjorts:D

Man jobbar ju som fan med att forska på förnyelsebara bränslen och energikällor, och hittills har man väl knappt lyckats framställa konstgjord bensin som är lika bra som originalet. Att på konstgjord väg framställa något ännu bättre är därmed jävligt svårt.
Vi talar ju inte precis alkemi här, vi kan inte bara kombinera ihop atomer till molekyler med önskade egenskaper hur som helst.

Så, svaret på din fråga är alltså: Jävligt mycket:)

Om det fanns något som var bättre än bensin skulle man använda det redan.

Nitro funkar ju och används redan, men det är väldigt aggresivt och lämpar sig bäst för väldigt korta repor.

Dessutom är det inte billigt.

Det går inte att koka ihop dundersoppa hemma i köket som är bättre än bensin, möjligen etanol då, men det kan du köpa på macken redan.
Dessutom går din motor inte bättre på det om den inte är anpassad för det.

Fördelen med nitrometan är att det har med sig eget syre.
Den antändbara blandningen är utrymmeseffektiv, men energiinnehållet är lågt.
Det är sällan bränslet som är problemet.
Problemet är att få tillräckligt med syre till oxidationen.

Etanol är inget bra bränsle.
Metanol ftw.

I 80-talets F1 bilar fanns väl inga eller iaf väldigt fria reglementen ang bränsle.
Då nåddes 1500hk ur 1400cc med turbo. detta tillskrivs bränslet i stor del som bla innehöll en större del toulene än vanlig bensin.
Toulene gör bränslet betydligt mer knackresistent.

Gör "bara" så här:
Ta valfri motorsport med stora aktörer riv regelboken o ge dem oändlig budget. vänta o se

Visst går det att tillverka soppa med häftigare egenskaper än dagens pumpsoppa. Fast kostnaden är astronomisk och beståndsdelarna hälsovådliga.....

Börja med att snegla mot lite mer exklusiva racesoppor och du har häftigare flamhastighet, syremängd, energidensitet och smörjegenskaper. Dessa går att göra ännu bättre om man får skita i miljökrav och reglementen....

Nja, vid en förbränning så är det något som oxideras så syre torde du behöva. Observera att det är en hastig, men i tiden utsmetad, förbränning som sker i cylindern. Inte en explosion. Skulle det explodera så hade det behövts helt andra dimensioner på motorn.

Syre och väte är ju en hit eftersom avgaserna består av vatten :)
Dock har alla bränslen en cykel och att spjälka vatten till syre/väte kräver en del energi.
Så är det med alla bränslen oavsett om det är fossil olja, etanol, gas eller whatever.
Miljömupparna har som regel bara tittat på förbrukningen av ett bränsle och dess restprodukter. Inte hur det samlades in, processades, levererades, förvarades, förbrändes, vilka resurser det krävde, osv.

krut.. men då ligger väl motorn i 1000 delar efter en stund.

Miljömupparna har som regel bara tittat på förbrukningen av ett bränsle och dess restprodukter. Inte hur det samlades in, processades, levererades, förvarades, förbrändes, vilka resurser det krävde, osv.

Det är ju precis tvärt om, åtminstone de "akademiska miljömupparna". Vad idealister o liknande tyckare säger är knappast av större intresse. Finns och görs ju hur många LCA som helst på olika bränslealternativ. Debatten ligger ju snarare i vad man tar med/inte tar med och varför.

Det här är väl den femtioelfte tråden nu som jag kollar och då TS fråga försvinner efter si så där första sidan. Fast kul och intressant läsning blir det ju oftast och det är väl det här som är sporthoj? :tummenupp

Klurig bensin relaterad fråga? :va Jag kör med oklurig bensin om det är relaterat till frågan. Tidigare körde jag med klurig bensin men jag blev trött på ojämn tomgång och att den helt plötsligt tar slut.

På de hojar jag haft tidigare har jag aldrig bänkkört efter justeringar, oavsett ingreppens karaktär utan istället har jag bara tankat klurig bensin. Den fixar det mesta man vill, men som sagt så har jag slutat med det p g a att det blev lite väl spännande ibland.:tummenupp

Last edited:
TS skriver illa.
Men han har intressanta tankar som resulterar i lärorika trådar.
Tråden hör inte längre hemma på teknikforat ety den kommer att bli sönderspammad (av mig bla.)
Men den hör hemma på Sporthoj.com

Du söker helt enkelt ett bränsle som det är drag i, Hydrazine kanske=)

Saxat från wikipeda:
Hydrazin används i stor utsträckning som enkomponentsbränsle i rymdraketer på grund av sin höga specifika impuls[1]. Andra varianter av hydrazin som används för raketbränsle är monometylhydrazin (CH3NHNH2) även kallat MMH och osymmetrisk 1,1-dimetylhydrazin ([CH3]2NNH2) även kallat UDMH. Dessa används då tillsammans med dikvävetetroxid (N2O4) som oxideringsmedel och är alltså tvåkomponentsbränslen.

På grund av hydrazinets cancerframkallande egenskaper är hanteringen problematisk både före, under och efter raketstarten. Forskning pågår dock för att hitta en ersättning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT