Klurig bensin relaterad fråga för kemister

Du söker helt enkelt ett bränsle som det är drag i, Hydrazine kanske=)

Saxat från wikipeda:
Hydrazin används i stor utsträckning som enkomponentsbränsle i rymdraketer på grund av sin höga specifika impuls[1]. Andra varianter av hydrazin som används för raketbränsle är monometylhydrazin (CH3NHNH2) även kallat MMH och osymmetrisk 1,1-dimetylhydrazin ([CH3]2NNH2) även kallat UDMH. Dessa används då tillsammans med dikvävetetroxid (N2O4) som oxideringsmedel och är alltså tvåkomponentsbränslen.

På grund av hydrazinets cancerframkallande egenskaper är hanteringen problematisk både före, under och efter raketstarten. Forskning pågår dock för att hitta en ersättning.

Skulle Ferspeedboy hinna dö av cancer!!?:rofl:rofl:rofl

"Houston, we have a problem!
An Aprilia rs125 wen't by so fast it ripped our thermal plates, clean off!

Har funderat lite över bränslet Heptan, mer o mer o undrar om detta kan var tillräkligt effekt höjande.

oktantal 0 har den, den är så ren så den antänds direkt, i allfal de jag läst, användes mycke i F1 Grand prix för i tiden. med 5% iblandning.

Har funderat lite över bränslet Heptan, mer o mer o undrar om detta kan var tillräkligt effekt höjande.

oktantal 0 har den, den är så ren så den antänds direkt, i allfal de jag läst, användes mycke i F1 Grand prix för i tiden. med 5% iblandning.

Har du kollat vad heptan kostar per liter?

Skulle jag hälla i något i handelsbensin vore det Xylen/Toulen (aromater som säljs billigt som industriella lösningsmedel) som fungerar som oktanhöjare för att kunna åka med högre komp...

Något annat man kan överväga är syresättare som bär med sig eget syre till förbränningen. Vanligen dock inte särskilt hälsosamma...

Last edited:
Jag har läst många av dina trådar om trimmning, bränslen och hastighetsmätare. Det verkar som om det viktigaste är att det går jävligt fort.

Då skulle jag vilja föreslå väteperoxid, det tillverkas hos Eka chemicals i bohus (tror jag) och är tillräckligt för en 5.27 repa på kvarts milen.
Om jag inte missminner mig åkte nån i en dragster 402m på under 4sek på -70 talet med detta bränsle.

[YOUTUBE-ID]XhPP2slj2CY[/YOUTUBE-ID]

Annars är cigarrforms kåpor ett alternativ. Med hjälp av detta uppnådde NSU 195km/h 1956 på en 50cc 2t.

Då skulle jag vilja föreslå väteperoxid, det tillverkas hos Eka chemicals i bohus (tror jag) och är tillräckligt för en 5.27 repa på kvarts milen.
Om jag inte missminner mig åkte nån i en dragster 402m på under 4sek på -70 talet med detta bränsle.

Jag såg "Vanishing Point" på Mantorp, tidigt -70tal tror jag det var.
IOF en FC, men den gick utav helvitte.
Men här snackar vi raketmotorer. 99-procentig väteperoxid som reagerar
med rent silver, men coolt är det.

Har du kollat vad heptan kostar per liter?

Skulle jag hälla i något i handelsbensin vore det Xylen/Toulen (aromater som säljs billigt som industriella lösningsmedel) som fungerar som oktanhöjare för att kunna åka med högre komp...

Något annat man kan överväga är syresättare som bär med sig eget syre till förbränningen. Vanligen dock inte särskilt hälsosamma...

Nej har inte kollat vad heptan kostar per liter, har facktist inte hittat nåt ställe som säljer det en, men får leta vidare.

hitta lite annan texst om just Xylen/Toulen.

http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-65795.html

Det jag tänkte främst med Heptan är att om jag skulle köra med Xylen eller Toulen o ökar kompressionen, så blir problemet den dagen jag skulle köra på ren handelbensin att det kommer bli för hög kompression, därav är det bätre i det avsendet kanske med heptan, att man kan blanda i nån eller några %, men motorn kommer forfarande kunas köras med handel bensin den dagen man vill köra på det rent.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT