Klotning medelst hasning

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM 990 SMT -09
Sådär just som man trodde man klarat säsongen utan olycka så drabbades jag igår. Norra Bantorget rondellen vid kl 16 drygt. Kommer in från Vasagatan hållet, skall vidare på Torsgatan, plötsligt kastar sig en bil ut från väggrenen och korsar samtliga filer för att svänga in förbi nya Clarion. Ser nåt grått i ögonvrån och bromsar på ren instinkt, låser framhjulet och går i däck. Ser bilen försvinna och får av mig hjälm och handskar och ringer 112. Medan jag pratar med polisen och SOS alarm kommer bilen tillbaka, han hade rundat rondellen, sjysst. Polis kommer och undrar om jag vill åka ambulans, tackade nej då jag inte ville ha hojen stående kvar. Hade lite ont i höger axel som sedan blev värre, fick även ont i höger ben och kunde inte gå igår kväll. Bilisten var ångerfull och sjysst så jag släppte iväg honom, men fick nummer och kontaktuppg.

Styret blev snett, men kunde köra hem. Hur fixar man det? Verkstad eller? Ser ut som det är i fästet nåt hänt. :huvet

/S

åker du på det själv eller räknas bilen som vållande?

Släpp på skruvarna vid gaffelbenen så hoppar grejjerna rätt igen ska du se.

Hoppas du repar dig snabbt.

/A

Berätta för ditt försäkringsbolag vad som hänt och lämna även med uppgifter om snubben i bilen.

Försäkringsbolag kontaktar då bilistens f-bolag och de gör upp m.m.
Kan vara bra att prata med bilisten så han är med på vad du gör och att han var vållande. :tummenupp
Kanske värt att kolla med honom först då han kanske vill undvika att dra in sitt försäkringsbolag.

Last edited:
åker du på det själv eller räknas bilen som vållande?

bilen, gör upp i godo.

/A

Tack, kollar. Öm som faan..

/S

Berätta för ditt försäkringsbolag vad som hänt och lämna även med uppgifter om snubben i bilen.

Försäkringsbolag kontaktar då bilistens f-bolag och de gör upp m.m.
Kan vara bra att prata med bilisten så han är med på vad du gör och att han var vållande. :tummenupp
Kanske värt att kolla med honom först då han kanske vill undvika att dra in sitt försäkringsbolag.

japp försöker på det

Last edited:
Har du varit förbi sjukhuset?
Även fastän det bara ömmar nu och inte känns som något allvarligt, så är det bra att få skadorna dokumenterade ifall det skulle ställa till med problem i framtiden.
Kostnaden för undersökningen brukar man även kunna ta på försäkringen för hojen.

//Gorgamel

Råkade ut för en liknande grej inne i stan rätt nyligen oxå...

Vi tänkte göra upp sinsemellan, att bilisten betalade allt...
Men efter närmare efterforskning så visade det sig att det skulle bli jävligt dyrt att laga trots att det bara var "smågrejer" som var paj.

Åkte förbi en MC-verkstad och bad dem kolla iaf.
Visade sig att utöver buckla i tanken och knäckta fotpinnar + snea gafflar så var ett styrstopp på ramen knäckt, och andra smådetaljer som var skadade.

Ang. gafflarna så råkade jag ut för exakt samma grej som dig. När styret var rakt så hade hjulet fullt utslag åt sidan typ.

Lossade i kronan, rullade upp lite fart och bromsade.
Den är helt klart i körbart skick, men den drar fortf. lite vänster när man bromsar riktigt hårt. Och nånting känns inte "rätt".

Så det kan vara bra att få gafflarna demonterade och uppkopplade så att inget är snett.

Glöm inte att skaffa ny hjälm om den var i backen.

Kan oxå vara bra att anmäla skadan ifall du nån gång i framtiden skulle få nåt problem med t ex axeln. Försäkringsbolaget kan/kommer krångla om du i efterhand behöver deras hjälp med det.

PS. värt att tillägga är att trots att det aldrig är kul att vurpa så var min klotning inne i stan en väckarklocka. Tidigare så åkte man runt "avslappnad" och bara åkte och allt var frid och fröjd.

Men efter en sån där incident så inser man hur SJUKT fort det går när det går åt helvete.

Jag är såhär i efterhand så jäkla glad att det för mig hände vid ett tillfälle när jag inte gasade det där lilla extra.. slangade eller vad som helst.

Dessutom så är jag mkt mer uppmärksam och "letar" efter faror.

Det spelar ju ingen roll vems fel det är när man väl hamnar i situationen. Så lika bra att se till att inte hamna där.

Last edited:
Har du varit förbi sjukhuset?
Även fastän det bara ömmar nu och inte känns som något allvarligt, så är det bra att få skadorna dokumenterade ifall det skulle ställa till med problem i framtiden.
Kostnaden för undersökningen brukar man även kunna ta på försäkringen för hojen.

//Gorgamel

Bra råd, ska ta och göra det.

Råkade ut för en liknande grej inne i stan rätt nyligen oxå...

Men efter närmare efterforskning så visade det sig att det skulle bli jävligt dyrt att laga trots att det bara var "smågrejer" som var paj.

Visade sig att utöver buckla i tanken och knäckta fotpinnar + snea gafflar så var ett styrstopp på ramen knäckt, och andra smådetaljer som var skadade.

Ang. gafflarna så råkade jag ut för exakt samma grej som dig. När styret var rakt så hade hjulet fullt utslag åt sidan typ.

Den är helt klart i körbart skick, men den drar fortf. lite vänster när man bromsar riktigt hårt. Och nånting känns inte "rätt".

Så det kan vara bra att få gafflarna demonterade och uppkopplade så att inget är snett.

Glöm inte att skaffa ny hjälm om den var i backen.

Kan oxå vara bra att anmäla skadan ifall du nån gång i framtiden skulle få nåt problem med t ex axeln. Försäkringsbolaget kan/kommer krångla om du i efterhand behöver deras hjälp med det.

PS. värt att tillägga är att trots att det aldrig är kul att vurpa så var min klotning inne i stan en väckarklocka. Tidigare så åkte man runt "avslappnad" och bara åkte och allt var frid och fröjd.

Men efter en sån där incident så inser man hur SJUKT fort det går när det går åt helvete.

Jag är såhär i efterhand så jäkla glad att det för mig hände vid ett tillfälle när jag inte gasade det där lilla extra.. slangade eller vad som helst.

Dessutom så är jag mkt mer uppmärksam och "letar" efter faror.

Det spelar ju ingen roll vems fel det är när man väl hamnar i situationen. Så lika bra att se till att inte hamna där.

Ska försöka lossa styret och se om det rätar till sig. Gafflarna verkar och fick dem snabbkollade på mcvaruhuset, verkar ej heller dra snett.

Hjälmen klarar sig, gick aldrig i, försöker boka service på lelles men kommer inte fram.. Sant det där med att bli försiktigare, fanns inte en chans i detta läge, hann knappt reagera. Bilen stod i cykelfilen stilla utan att blinka ens.. En sekund senare låg man ner.

För varje olycka jag läser om blir jag allt mer övertygad om att jag ska ha ABS på min nästa hoj. Även en av mina två avåkningar hade undanröjts..

Skönt att det gick relativt bra med dig..

För varje olycka jag läser om blir jag allt mer övertygad om att jag ska ha ABS på min nästa hoj. Även en av mina två avåkningar hade undanröjts..

Ja ABS hade räddat mig från klotningen

/A

Hoppas inte du menar samtliga. Först och främst övre och så vrida, dra åt, prova. Menar bara attde t har sina risker att släppa för mycket och finna att undra kronan ligger på framskärmen, jobbigare att reversera...

.

Det rinner gärna iväg på rätt ansenliga belopp och man kanske ska vara försiktig med att tro på en ångerfull bilförares bedyrande, skuldtyngd vid olyckstillfället. När de kommit hem och börjar inse att det kan ta på Ullaredstrippen eller medelhavschartern, blir det lätt så att "det var nog en idiotkörande mc som nog får skylla sig själv..." Vet att viljan att hålla ett sånt löfte tenderar att försvagas ganska kvickt när andhämtningen återgått till den normala.

Skriv en ordentlig skadeanmälan för den kan man riva itu om blåmärkena inte döljer frakturer och man bara behöver räta ett styre eller byta ett blinkersglas. Är det värre, som i Peter1980-s fall med knäckta styrstopp och eventuella rambrott, står man sig slätt utan en ordentligt skriven rapport. Bra teckningar, vittnen man kan ringa för att styrka vållande osv behövs.

Angående det som jag ändrat till fetstil, måste jag bara säga att det var ett av de absolut sämsta råd jag sett på detta forum och det har förekommit en hel del suspekt!

Ta bort!

Ska du rekommendera någon färsking som gjort en liten "tappvurpa" att lossa bultarna till kronorna, sedan köra ut och rikta gaffelbenens montering i kronorna medelst bromsning. Snudd på dråpförsök. Lossa vrida, spänna och prova är det som gäller om man inte lämnar till någon som kan, basta. Spelar ingen roll om du menar annorlunda och bara har råkat utelämna detljer som förtydligar. Om fel snubbe med bristande omdöme och erfarenhet läser det som det kan förstås, kan det få ödesdigra konsekvenser.

Ta bort och när det är gjort skall jag gå in och redigera bort det från mitt inlägg!

Ja ABS hade räddat mig från klotningen

Samma för mig...

Ta bort och när det är gjort skall jag gå in och redigera bort det från mitt inlägg!

Har fått det tipset av andra på forumet. Läs i mektråden, tipsas om det ungefär varje gång nåt liknande händer.

Funkade klockrent för mig.

Observera att jag med "lossa" inte menar att de ska sitta å glappa samt att med fart menar jag självklart inte mer än just rullhastighet. (ursäktar om det var otydligt)

Därav "rulla upp lite fart", inte kör, åk, gasa eller liknande :tummenupp

Är man osäker ska man självklart be nån mekaniker göra det åt en.

edit: en till förtydling, menar såklart där gafflarna sitter, inte där hela styr-delen sitter i ramen.

Last edited:
Samma för mig...

Har fått det tipset av andra på forumet. Läs i mektråden, tipsas om det ungefär varje gång nåt liknande händer.

Funkade klockrent för mig.

Observera att jag med "lossa" inte menar att de ska sitta å glappa samt att med fart menar jag självklart inte mer än just rullhastighet. (ursäktar om det var otydligt)

Därav "rulla upp lite fart", inte kör, åk, gasa eller liknande :tummenupp

Är man osäker ska man självklart be nån mekaniker göra det åt en.

Du fattar alltså inte. Får hoppas även mitt inlägg blir läst.

Skiter i vad du menar eller inte menar. Att du behöver komma med frklarande förklaringar är illa nog.
Jag läser vad som står och förstår att någon med för liten mängd självbevarelsedrift och/eller sunt förnuft kan råka illa ut pga ditt råd. Är det värt det? Du gick på det och det gick bra förutom att den fortfarande drar snett, men vad säger att inte näste man att följa det rådet höjer insatsen för att finna sig svävande ovanför en motorcykel med grenrören stadigt nerkörda i backen.

Om nu inte vederbörande "känner sig" osäker, utan helt enkelt överskattar sin mekkunskap och tror allt de läser här...?

Ta väck det skitrådet!

(På god väg att rapportera inlägget och det har nog aldrig hänt med avsikt tidigare).

Till TS:

Var försiktig med vilka råd du lyssnar på och fråga hellre någon av de mer kunniga på forumet innan du gör något.

Last edited:

ABS har räddat mig från precis en sån här smäll... Än mer flyt var att det var i 80 knyck på Essingeleden.

Du fattar alltså inte. Får hoppas även mitt inlägg blir läst.

Vad är det jag inte fattar?

blueridge skrev:
Skiter i vad du menar eller inte menar. Att du behöver komma med frklarande förklaringar är illa nog.

Om du skiter i vad jag menar så kanske det även är förklaringen till att du (medvetet?) tolkar min text som du gör.

Om du istället för att "skita i" allt och faktiskt läst inlägget innan du kommenterade så hade du troligtvis sett att jag berättar hur JAG gjorde. Det finns ingen uppmaning till någon att försöka sig på det, utan som sagt, jag beskriver hur jag gjorde.

Två rader längre ner så rekommenderar jag dessutom att man får det "demonterat och uppkollat". Då menar jag givetvis av någon som kan, men det trodde jag var självförklarande.

blueridge skrev:
Du gick på det och det

Jag läste rådet, insåg varför det var värt ett försök och funderade på om det kunde vara nån risk med det. Precis som när jag klättrade i träd och byggde kojor i yngre dar.

blueridge skrev:
Ta väck det skitrådet!

Det är väl upp till var och en att bedöma vad som är ett skitråd. Eller är det din uppgift här på forumet?

Jag är tacksam för alla råd jag får råd från folk på forumet, sen är det självklart upp till varje läsare att bedöma om det är applicerbart eller inte i just deras fall. Precis som med det mesta här i livet.

Om någon kommer med ett råd som inte just du håller med om, är det inte isåfall enklare att du kommenterar varför inte just du inte tycker det är bra och eventuella risker med det så att den som ställt frågan från början får det klart för sig istället för att nån grinig jävel bara säger att det suger?

blueridge skrev:
(På god väg att rapportera inlägget och det har nog aldrig hänt med avsikt tidigare).

Du är välkommen att rapportera vad som helst precis som alla andra.

blueridge skrev:
Till TS:

Var försiktig med vilka råd du lyssnar på och fråga hellre någon av de mer kunniga på forumet innan du gör något.

Man ska alltid vara försiktig, eller iaf medveten om vad man ger sig in på.
Det gäller inte bara hojreparationer utan även hojkörning i allmänhet.

Sen undrar jag ju iofs hur du kan ha nån aning om mina färdigheter kring teknik och mekande baserat på ett inlägg. Eller är det så enkelt att alla som inte gör som du skulle gjort är okunniga?

Jag upprepade ett råd som jag fått från andra som dessutom funkade för mig, om du tycker att det är fel så är det upp till dig.

Men istället för att förpesta den här tråden så föreslår jag att du anmäler inlägget så får nån moderator tycka till om det, alternativt så PM:ar om det var nåt mer.

Last edited:
Jag trillade av en ATV för lite drygt en vecka sedan och fick precis som du "lite ont i axeln". Jag trodde det skulle fixa sig, men efter fyra dagar där det bara gjort mer och mer ont åkte jag till vårdcentralen för att få det kollat. Jag fick världens värsta utskällning av läkaren för att jag gått med axeln ur led i fyra dagar, och sedan drog de skiten rätt. AJ! :(
Jag har nu varit sjukskriven ytterligare en vecka och kan fortfarande inte röra armen ordentligt. Så "lite ont" kan vara värt att kolla upp en gång för mycket snarare än en gång för lite, speciellt om det kan bli ett försäkringsärende av det hela...

Tragga med någon annan. Har sagt vad som behöver sägas och nu lämnar jag till modeeratorerna att ta bort olämpliga råd. Det viktiga är att de dåliga råden tas bort, tas mina inlägg bort i samband med det, är det mig fullständigt egalt.

Håller med föregående talar om att kolla upp axeln. En polare skadade axeln när han åkte skidor. Han ramlade och axeln tog i någon grop. Först ville han verka "härdad" men sen gick han tillslut till läkaren. Det var ingen fraktur och det är fortfarande lite oklart vad som är felet men nu har han gått omkring med det där i nästan ett halvår. Kan inte träna bröst eller axlar överhuvudtaget.

Jätte viktigt att anmälda till bolaget att du har skadad dig och har ont.
Får du en långvarig skada - fast du tror just nu att det går över - är du säkrad ersättning och framtidig hjälp..

Det rinner gärna iväg på rätt ansenliga belopp och man kanske ska vara försiktig med att tro på en ångerfull bilförares bedyrande, skuldtyngd vid olyckstillfället. När de kommit hem och börjar inse att det kan ta på Ullaredstrippen eller medelhavschartern, blir det lätt så att "det var nog en idiotkörande mc som nog får skylla sig själv..." Vet att viljan att hålla ett sånt löfte tenderar att försvagas ganska kvickt när andhämtningen återgått till den normala.

:fakta :tummenupp

Råkade ut för just det där. Hade dessutom ett vittne på MC bakom och trodde det var lugnt. Räckte inte då de var 2 i bilen och det blev vittne mot vittne enligt FB. Man tycker ju ett vittne per inblandat fordon(dessutom var hon sambo med ekonomiskt intresse) borde räcka. Vill inte bli påkörd av en minibuss fullsatt med förarens släkt...

Så fixa det fort som f*n!

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back