Klotartråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Muskedunder skrev:
1. Hur fort gick det vid tillfället?
2. Hade du utrustning?
3. Blev du skadad? I sådant fall, hur pass?
4. Hur gick det för hojen?
5. Hur ont gjorde det på en skala 1-10, om ett är att vrida magfläsket ett halvt varv och 10 är att klämma testiklarna i ett skruvstäd.

Hoppar över det man ställde till med på glada -80 talet (preskriberat :rolleyes: )

Senaste 5 åren:

1. Skarp vänsterböj, trött i pallet och missbedömer radien, plång i diket..

1.1 40km/h cirkus
1.2 Fullkittad
1.3 Mja, stukad tumme
1.4 Kåprepor, blinkers samt kåpglas kaputt
1.5 På skalan:1

2. Fett nerlägg, schyrre knäskrap, rullgrus å sen var det dax igen...

2.1 120-130km/h
2.2 Fullkittad
2.3 Blåslagen, en blodblåsa på ringfingret
2.4 Det mesta kaputt, hojen i ett gnistregn längs asfalten i ca 50 m och sen ner i diket via en stolpe, kåpor, bakram, tank, kunde dock hanka mig hem nödtorftigt
2.5 På skalan: 2

3. Rondell, kärring mellan 80/döden byter körfält mitt framför näsan utan förvarning..

3.1 50-60km/h
3.2 Fullkittad
3.3 4 krossade ryggkotor, 4 revben av, hjärnskakning, stukade handleder
3.4 Kåpskador, kåpglas, fotpinne, div. reglage paj
3.5 På skalan: 8, sjukskriven i 1,5 år, inte helt kry fortfarande pga ryggen...

4. Highsider på bana, rakt ut i sandfållan med fullt spett, trasslade mig fast i hojen

4.1 130-140km/h
4.2 Fullkittad
4.3 Medvetslös, nyckelben av, en lunga kollapsad, andra lungan vätskefylld, 6 revben av, hjärnskakning, stukningar, blåslagen ( här snackar vi fett med ketogan)
4.4 Kåpskador, bakdelen kaputt, fronten mosad
4.5 På skalan: 7 (va lite risig när lungorna började strejka) sjukskriven 4 mån och är fortfarande under behandling

Oj, vilken fin resumé man hittils skrapat ihop? :3freak

Trots detta så är det bara fortsätta...åka hoj är KUL, dock mer banåka är nog den rätta medicinen samt att kanske tänka till lite FÖRE innan man drar på.. :3freak

Last edited:
1. Vet ej säkert, kanske 60-70 blås
2. Jacka, handskar, ryggskydd, hjälm. Jeans och vanliga gympadojar.
3. Ja, slog upp knät, fyra stygn. Annars bara blåmärken. Jeansen höll utom just på knät.
4 Mest repor plus halvt avsliten skylthållare. Inga problem att köra därifrån.
5. 2-2,5, inte så farligt.

Har läst igenom alla inlägg. "Kul" läsning men..
..man kommer ju att tänka på de här mycket tråkiga trådarna som brukar ta sin början på vårkanten...tyvärr är det inte alla som överlever en krasch...
Tänk på det, ta det lugnt! Jag ska försöka göra det..

blic skrev:
Har läst igenom alla inlägg. "Kul" läsning men..
..man kommer ju att tänka på de här mycket tråkiga trådarna som brukar ta sin början på vårkanten...tyvärr är det inte alla som överlever en krasch...
Tänk på det, ta det lugnt! Jag ska försöka göra det..

Det är tyvärr sant. Ni från Stockholmstrakten kanske läste i våras om en 19-åring som körde ihjäl sig i Tyresö. Det var en god vän till mig. Den absolut trevligaste killen jag någonsin träffat. Han hade en passagerare med sig som överlevde utan fysiska men, dock tunga psykiska. Killen, som hette Oskar, hade jobbat ihop pengar till en Yamaha WR426f årsmodell nyare. Dom körde genom Tyresö centrum i hög fart, passerade bussterminalen i ca 100 blås enligt ögonvittnen. Precis efter terminalen böjer sig vägen lite åt vänster. Han kunde inte svänga tillräckligt i den farten utan körde upp på trottoaren, klippte ett träd med ca 20 cm i diameter. Stammen knäcktes som en tändsticka. Passageraren flög högt över en häck och landade i gräset och slog sig medvetslös. Föraren slog troligtvis i trädet. Några tjejer som väntade på bussen kallade på ambulans och sprang fram till olycksplatsen. Föraren hade då tydligen tagit tag i en av dom med vidöppna ögon och hade någon typ av spasmer. Hjärtat stannade sedan för gott i ambulansen. Ambulanspersonalen gjorde förgäves återupplivningsförsök. Passageraren vaknade av att dom klippte upp hans kläder och fick sedan beskedet om att hans bäste vän avlidit. Begravningen fick en att se på livet ur en annan vinkel. Själv fick jag helt andra värderingar i, man är inte lika kaxig efter att man sett vad som kan hända. Ta det lungt, det är en fruktansvärd upplevelse att mista någon nära en.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...