Klotad hoj från USA??

Har för mig att man momsar på Inköpspris-frakt-försäkring under resan. Sedan så tillkommer det en tull avg på ca 6% på samma belopp. Registreringsavg, byte av H-mätare (är det en digital så brukar det bara vara att slå om den till km räknare). Har själv tittat på lite hojar att ta med mig från USA iom att jag skall dit i ett halvår till hösten. Har hittat en hel del intressanta exemplar. Bla en R6 från 03- för ca 17000:- inte mycket skadad men bla tank och lite annat som skall bytas. Sedan har jag även hittat en Ducati Monster för ca 20000:- i ett relativt hyffsat skick. Om du kan vänta så skulle jag definetivt kunna tänka mig att vara med på en leverans. Fast jag vill inte skicka hem förrän i Dec-Jan. Hade tänkt skaffa mig en hoj som jag kunde köra runt på i USA medans jag är där :banana

Har även fått tag i en kontakt i Californinen som är Svensk och har ett bolag som annordnar transporter från USA till Sverige. Känner ett flertal personer som har andvänt sig utav dom och de är helnöjda!

Pm:a så kan vi kanske diskutera vidare :)
 
Jag är nog med om det finns nån vettig r6a. Finns nån sida där man kan kolla på hojarna och leta ut vad man vill ha?
 
maxximus skrev:
Detta brukar vara instansat på ramen (där ramnr o annan info står!!)

Det är bara aktuellt med nyare hojar, typ: 03 och framåt och då är det inga större problem.

Jag kan inte det så mycket men är det inte ett j**vla strul att få papper på hojar från generalagenten? De är ju inte sugna på att skicka ut en massa papper på hojar de inte sålt? Har jag fel? Har för mig att vi diskuterade detta friskt när det gällde att regga en crosshoj till LV-regg i Motard forumet... eller det är inte smma sak?

Var får man detta godkännande ifrån, DE om det är där den tas in?

MVH
 
En klotad hoj från USA?
Jag har kollat klotade hojar ifrån Tyskland etc, e dom skrotade i hemlandet går det inte att regga dem i Sverige.
Däremot en Svensk såld hoj som är skrotad går att väcka liv i igen.
Detta är bara mina erfarenheter, någon som kan mot bevisa?
 
Olander skrev:
En klotad hoj från USA?
Jag har kollat klotade hojar ifrån Tyskland etc, e dom skrotade i hemlandet går det inte att regga dem i Sverige.
Däremot en Svensk såld hoj som är skrotad går att väcka liv i igen.
Detta är bara mina erfarenheter, någon som kan mot bevisa?

Du får regga in den i USA igen innan du tar hem den antar jag :confused:
 
Sen är det bra om man fixar ett kvitto som är lite 'justerat'
Dvs typ hälften av det verkliga värdet. Nackdelen är om man vill ha ut något på försäkring :död
 
Intresse finns men som sagt gärna någon sida så man kan se..o mer info
hur betalar vi.. vem får "välja först"
 
är oxå riktigt intresserad fast inte förens till höst/vinter...då kan man ju fixa med hojen till nästa säsong.

en gixxer 03-05 isof


ngn som här länkar till relaterade sidor?
 
Kamikaze kid skrev:
Det går i åldersföljd...Äldst får välja först så klart! :tummenupp


Åhh du vet du hur det blir massa pentionärer kommer regga sig o beställa en hoj till någon skenbeställare
 
Låter helt klart intressant. Jag är med! :tummenupp
Men som alla andra skriver så vore det bra om vi kunde ta det EFTER säsongen så man hinner kolla upp vilken hoj man vill ha + att man har vintern på sig att skaffa delar med mera.

Var kan man hitta hojarna då?
 
Ozzie skrev:
Så säg att det går att få en hoj för 3000$ vad blir kostnaden för att få den till Tyskland?

3000*1,16*1,10+2000/6=3828+334=4162$?? (6 pers, moms även på tullkostnaden, ingen registrering, ingen transport från Tyskland, ingen försäkring på transport)

Var finns hojarna i USA? Måste väl fraktas till någon hamn. Är alla hojar i "auktionen" på samma ställe så att det går att ordna gemensam frakt även därifrån?

Observera att jag tycker det verkar intressant och inte att jag förlöjligar på något sätt. Vill bara få "koll" på slutkostnaden ungefär.

Om hojen endast ska användas för bankörning i Sverige behöver den då registreras? Finns det några garantier på cyklarna från tillverkare?

Går det att få fram andra förslag eller kontaktar man själv den auktoriserade "mäklaren" och ger honom ungefär vad man vill ha?

/Oskar
(shit va många frågor...)

Kruxet just nu är att mäklaren vill ha 1000-1500 dollar i provision/hoj, först måste man förhandla ner detta till kanske 1500-2000 dollar på 10-15 pers annars lönar det sig inte, sen kan det ju tillkomma transportkostnader till utskeppningshamnen i Miami, Florida om hojen ex. står i Kalifornien:(

Om du endast skall ha den som banhoj då behöver du ju inte ens regbevis, utan kan nöja dig med kvitto.

Garantier?? Skämtar du med mig?:) Nada, Zip, zilch, No guarantees!!
What you see is what you get!!! Därför gäller det att verkligen detaljstudera bilderna som finns på hemsidan!!! Se länk!!!!
 
Shit, vilket intresse det var:)

Vi blir nog en 10-15 pers ändå, så att vi klarar av att fylla en hel 14 m container med hojar, hoppas jag.

Jag skall ta reda på mer info ang: mäklarens provision, transport av hojen/hojarna inom USA, om de är långt borta, samt lite annat....

Postar infon här när jag vet mera :tummenupp
 
ok, jag vill förmodligen köpa banhoj i höst :tummenupp
 
OK, en till intresserad:)

Jag lägger all info i denna tråden så behöver ni inte PM:a mig stup i kvarten...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top