Klota med delat skinnställ

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Jag hör ofta att folk säger att man inte skall köra med delat ställ eftersom detta kan just dela sig vid en marksyning vilket gör skinnstället nästintill värdelöst. I samtliga fall har detta sagts av personer som naturligtvis kör med helställ. Faktum är att detta tom sades av en SMC instruktör på torpet i somras.

Eftersom jag nu kör med delat ställ så är jag lite nyfiken på hur mycket substans som verkligen ligger i detta påstående.

Jag skulle därför gärna vilja veta av er som klotat med delade ställ, om det höll ihop eller om det delade sig. Finns det något fall där stället faktiskt har delat sig? Tänker nu endast på normalt underhållna ställ där det inte finns spruckna sömmar etc från början.
 
Delade ställ av erkänt bra märken innebär bra skräddare.

Och med dessa ser jag inget problem. Har själv klotat några gånger och de håller!

Men skulle inte få för mig med att använda mig av uddamärken där det har snålats med sömningskvaliten.
 
Jag har klotat med ett delat Berik-ställ och det höll ihop fint.
Kopplat med dragkedja
 
Last edited:
När ni klotat med delat ställ och det har hållit, var det då med dragkedja som kopplar ihop över- och underdel knäppt eller oknäppt?

Jag har delat ställ med delar från olika märken som ej har passande dragkedjor, dvs kör alltid "oknäppt". Känns inte helt bra alla gånger.
 
Har klotat med 2-delat med dragkedja, och "ihopsättningen" höll. I övrigt blev skinnstället rätt söndertrasat. Dainese förresten.
 
Vurpat 2 gånger på bana med ett Alpainstars 2-delat. Första gången i ca 70. Lämnade då in det för att sy om någon sömm och fortsatte sedan att åka med samma ställ.
Andra gången highsider i 160-170 blås (Gled 120m på asfalten) och stället höll ihop fint då med. Kasserades dock efter den vurpan... :näsblod
Hittade inget helställ som passade mig, så det blev ett 2-delat Berik. Det har jag inte provat hållbarheten på ännu och hoppas slippa.
 
Last edited:
Jag klotade för ett antal år sedan (på bana) med ett tvådelat skinnställ (med dragkedja med övervikt skinnflärp över själva dragkedjan).
Gick väl i 110-120 km/h och det höll ihop.
Det blev dock söndernött på de ställen där man kanat längst men jag klarade mig utan en skråma.

(var ett Dainese)
 
Last edited:
Har klotat med Dainese 2-delat med dragkedja, inte lowsider utan en rejäl volt ut i skogen(landade dock relativt mjukt förutom lite rötter i ryggen :död) men stället höll kanoners och dragkedjan gick inte upp eller så.
-edit- Kom på att jag faktiskt gjort en lowsider på bana med samma ställ och även då höll det finfint(lowsider är ju en väldigt "behaglig" vurpa men tänkte jag skulle nämna det ändå :P -/edit-

Säger som tidigare talare sagt; håll dig till bra märken så brukar det gå vägen. Skulle en sån dragkedja gå upp så kan det väl i stort sett gå på garantin(någon med mera kunskap om det?) annars så brukar det vara relativt billigt att lämna in till en skräddare som sätter dit en ny dragkedja med bra kvalité och bra sydd.
 
Jag kör just nu med ett delat ställ från Sweep. Det sitter ihop med en rejäl dragkedja. Har svårt att hitta helställ som passar mig så det får bli antingen delat eller måttsytt.
 
Har ett par handskar från sweep som jag köpte billigt och därav kvalitén. Dom har inte hållt bra och har hål lite här och där, sweep hör väl inte till några höjdarmärken direkt men har ingen erfarenhet av ställena. Men av mina handskar att döma så är det rätt kass kvalité men priset ligger ju också därefter :)
 
Kan aldrig tänka mig att det skulle vara problem med delat ställ. Får ju vurpa i otroligt hög fart och glida länge på asfalten för att det skall dels paja och dels "dras" av eller upp/ner. Tror ett större problem är att man har ett för stort ställ så skydden inte sitter där de skall vid en vurpa.

På gatan är väl inte risken att glida upp emot 100m utan att träffa på något hårt så stor heller. Du kan nog lugnt köpa ett delat ställ. Fokusera på att att inte vurpa :tummenupp
 
Har klotat och rullat med tvådelat Arlen Ness, Dragkedjan höll i hop stället bra
 
Har ett par handskar från sweep som jag köpte billigt och därav kvalitén. Dom har inte hållt bra och har hål lite här och där, sweep hör väl inte till några höjdarmärken direkt men har ingen erfarenhet av ställena. Men av mina handskar att döma så är det rätt kass kvalité men priset ligger ju också därefter :)

Sweeps handskar och stövlar är av blandad kvalité helt klart. Stället verkar dock hålla ihop mycket bättre. Tror utan tvekan att det skulle klara en vurpa, dock vill jag inte att det delar sig så att jag kanar på bara skinnet. :)
 
När ni klotat med delat ställ och det har hållit, var det då med dragkedja som kopplar ihop över- och underdel knäppt eller oknäppt?

Jag har delat ställ med delar från olika märken som ej har passande dragkedjor, dvs kör alltid "oknäppt". Känns inte helt bra alla gånger.

Om du skjuter upp händer rakt upp får du då en glipa mellan byxa/jacka?
Oftast när man går omkull blir man snabbt raklång... då vill du inte att grejerna delar på sig.
Skulle aldrig rekommendera någon att köra delbart utan att koppla ihop de...
 
Någon som vurpat "okopplat" (separata skinnbraller o jacka) och det gått illa just pga av det (jackan kanske glidit upp med bar hud mot asfalt som resultat eller brallorna kasat ner å slipat en skinka eller dylikt tex)

Kör själv 2 separata delat "okopplat" , känns lite "sådär" måste jag villigt erkänna ....
 
Klart det håller i en vurpa, va ju mera kvalitén på sömmar och sånt jag tänkte på att man kan fundera över, men stället och skydden i sig måste ju hålla en viss standard för att vara godkända :) Som med mina handskar, skydden är förträffliga och har hållt hur bra som helst, det är allt runt omkring som förfallit på 1.5 år, sömmar osv :P
 
Om du skjuter upp händer rakt upp får du då en glipa mellan byxa/jacka?
Oftast när man går omkull blir man snabbt raklång... då vill du inte att grejerna delar på sig.
Skulle aldrig rekommendera någon att köra delbart utan att koppla ihop de...

Jo förmodligen är det så, ska testa när jag kommer hem. Får nog bli att lämna in jackan till skräddarn så han kan byta dragkedja på jackan så att det passar ihop. Är väl iallafall bättre än inget alls :)
 
Har kraschat en gång i stan och två ggr på bana med samma ställ, ett delbart Dainese. Det ända som hände var att det sprack i grenen, så jag ser inga problem med delbara ställ.

Men frågar ni å andra sidan Superlight vad han tycker om delbara Berik så får ni er en föreläsning...
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?9506-*Superlight*
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top