2 delat skinnställ eller helställ?

Det var dåligt formulerat av mig, då det var två helt olika frågor...

Första gäller vad som kan förvärras med ett ställ som sitter bekvämt vid en krasch.

Andra vad som händer med din kropp med ett för litet ställ.

Sjuksyrrorna kommer klippa sönder båda ställen precis lika mycket...

Det var dåligt formulerat av mig, då det var två helt olika frågor...

Första gäller vad som kan förvärras med ett ställ som sitter bekvämt vid en krasch.

Andra vad som händer med din kropp med ett för litet ställ.

Om man överdriver lite och stället är så litet att man inte kan böja på armarna så lär man ju öka risken att bryta dom. Annars så är ju stället mest till för att det skall bli lättare för vägverket att städa upp smeten...

Det var 2st frågor för att du själv skulle börja fundera och inte bara gå efter vad andra säger.

För att dagens skydd skulle vrida sig så mycket att de tappar sitt syfte pratar vi inte längre om en storlek extra!

Jag vill att skydden ska sitta där dom sitter och inte glida undan och blotta armbågar,knän osv. Då fyller ju inte skydden sin funktion. Spidi satt helt perfekt, jag kunde sätta på mig det själv och stänga alla dragkedjor osv och det skulle gå att ha ett ryggskydd på också och ändå sitta bekvämt. Men jag citerade egentligen bara det som säljare sa på AVA om hur man ska tänka när man köper ett helställ. Men vad vet jag, jag har aldrig kört i helställ förut.

Så hetsa inte upp dig över det, utan berätta mera du, jag skapade tråden för att jag inte visste.

/Try

Det var 2st frågor för att du själv skulle börja fundera och inte bara gå efter vad andra säger.

För att dagens skydd skulle vrida sig så mycket att de tappar sitt syfte pratar vi inte längre om en storlek extra!

Det gör jag lätt i mitt gamla ställ som är stl 52, där kan jag vrida armbågsskydden 1/2 varv. Men om man funderar på det så är det ju som psxcare säger: Dammar jag av bulten med min tyska sporthoj så finns det nog inte så mycket kvar, problemet är alltså löst. Jag behöver inget nytt skinnställ alltså. :Bugar

Hade själv samma funderingar kring hel eller delat förra året men efter en säsong med helställ kan jag konstatera att det var rätt val för mig.

Enkelt att bara hänga av sig överdelen och ta av sig ryggskyddet vid en fika eller i något fall till och med en längre middag.

Vad jag däremot tyckte var krångligt, när jag testade delade ställ, var att få på och lossa överdelen från underdelen med dragkedjan. Kändes som att fikastunden skulle vara över innan jag var klar med den manövern och kanske en risk att man slarvar med dragkedjan när man har bråttom.

Med bättre passform på ett helställ kändes det som ett givet val.

Problemet med både värme och att få av sig stället när man är svettig löser man med ett bra underställ som har kylande verkan.

Hade själv samma funderingar kring hel eller delat förra året men efter en säsong med helställ kan jag konstatera att det var rätt val för mig.

Enkelt att bara hänga av sig överdelen och ta av sig ryggskyddet vid en fika eller i något fall till och med en längre middag.

Vad jag däremot tyckte var krångligt, när jag testade delade ställ, var att få på och lossa överdelen från underdelen med dragkedjan. Kändes som att fikastunden skulle vara över innan jag var klar med den manövern och kanske en risk att man slarvar med dragkedjan när man har bråttom.

Med bättre passform på ett helställ kändes det som ett givet val.

Problemet med både värme och att få av sig stället när man är svettig löser man med ett bra underställ som har kylande verkan.

Äntligen ett bra svar :) Tack så mycket!

Spidi stl 48 satt jättebra, det satt tajt men jag kunde stå rakryggad utan problem, men med de andra ställen jag pröva så gick det inte att få på 48, men stl 50 fungerade fint, så Spidi är väl stora i stl antagligen. Men jag förstår att det kan vara jobbigt att få av när man har varit ute en dag och man är svettig.

/try

Det kanske är någon som vart där och provat innan?
f_295512774.jpg

;)

Själv har jag kört i helställ sedan Jesus gick i kortbyxor och löser varma fikastunder med att låta den övre delen hänga runt midjan.

Tänkte be er "tvivlare" att verkligen fundera över hur många dagar per år det är varmt eller kallt. En säsong sträcker sig från april till september och det är inte många dagar av dessa månader då det är olidligt varmt att köra.

Har både goretex textil delat och textil/skinn delat men inget sitter så bra som mitt helskinnställ. Köp det lyxigaste & bäst passande som du har råd med. Jag tycker ventileringen på bröstet funkar fint på mitt alpinestars monza. På helställ slipper man knölig dragkedja runt magen.
Skaffa svalt sidenunderställ och varmt ullunderställ och ett 2 delat överdrags vind/regnställ.
Finns även mikrovindjacka som får plats under stället och kan packas ner i en pytteliten påse.

Varför gör man inte "skinnställ" i syntetmaterial? Måste det vara skinn?
Är helt övertygad om att det finns material idag som lämpar sig minst lika bra som skinn.

Har det med passform att göra lr?

Jag har 3 olika ställ. Gortex när jag måste åka hoj i skitväder eller snorkallt (händer inte ofta dock).
2 delat när jag åker en liten sväng med polarna för en fika eller så.
Helställ på bandagar eller samåkningar med högre tempo.
Jag älskar mitt helställ men att kränga av och på det är en pina. Jag måste ha hjälp att dra av mig stället...
Så mitt råd är helställ om du orkar, delat om du tvekar att du orkar. Goretex för att du måste..

Jag kan rekommendera dubbla ställ. Mycket säkert i alla lägen.

Varför gör man inte "skinnställ" i syntetmaterial? Måste det vara skinn?
Är helt övertygad om att det finns material idag som lämpar sig minst lika bra som skinn.

Har det med passform att göra lr?

Varför gör man inte tennsoldater av bly istället?

Varför gör man inte tennsoldater av bly istället?

Det där var inget vidare bra svar hörrudu.

Jag gjorde faktiskt blysoldater ska du veta. När jag var liten gick jag till närmaste däckkrängare och fick massa balansvikter som jag smälte ned.

Men visst borde man väl kunna göra ett tight helställ av typ goretex eller nåt liknande, men redig förstärkning på rätt ställen? Har aldrig sett nåt sånt. Finns det?

Det där med att svett gör helstället svårt/omöjligt att få av sig kan man fixa lätt.
Lösningen är sidenunderställ. Jettemysigt mot skinnet :) och hur svettig du än är så glider stället av plättlätt.
SidenSelma har ett supertunnt ställ som funkar hur bra som helst.

vad förväntade du dig för svar ?

att det med all säkerhet har provats .. men att när det kommer till dollar kontra säkerhet så är skinn bäst .

och för att inte bara vara OT .. så säger jag helställ. vissa säger att det e skönt att plocka av sig jackan,
- jag säger .. vem fan plockar av sig jackan när man kör !

Jag gjorde faktiskt blysoldater ska du veta. När jag var liten gick jag till närmaste däckkrängare och fick massa balansvikter som jag smälte ned.

Men visst borde man väl kunna göra ett tight helställ av typ goretex eller nåt liknande, men redig förstärkning på rätt ställen? Har aldrig sett nåt sånt. Finns det?

Ta kontakt med någon tillverkare av textilställ och ställ frågan där. Finns antagligen en anledning till frånvarorn av tighta textilställ.

Problemet med Goretex är att om du klotar så tar Goretex-stället tag i asfalten och du rullar istället för glider på det. Har sett en del otäcka skador pga att föraren har använt det. Brukar resultera i både ben och armbrott. Jag väljer skinn alla dagar i veckan, även om det skulle regna så finns det överdragsställ man kan ha. Men absolut är väl goretex lättare att tvätta, det "andas" osv. Men jag vill ha säkerheten före bekvämligheten.

/Try

+1 på den.
Denna lilla detalj gör att jag inte kommer köra tvådelat någon mer gång för det är helt meningslöst.
Jag har pratat med Malungsskinnställsmakarna om detta men det är som vanligt "vi ska titta på det".
(Det borde räcka att dragkedjan är 20 cm för lång så man kan pilla med detta utan att behöva ha en sexledad arm).

Dainese räserpyjamas blir det nästa gång.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti