Klonkande ljud vid uppgasning

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Har upptäckt ett klonkade ljud från hojen när man ska gasa upp den efter t.ex. stopp vid trafikkorsning. Jag har försökt lokalisera ljudet men eftersom det inte alltid uppstår så är det svårt att finna exakt var det kommer ifrån men jag tror mig vara ganska säker på att det kommer från regionera omkring framdrevet till kedjan eller något längre bak.

Senast igår när skjutsade en polare hörde man det väldigt markant, typ 3 klonkande ljud klonk-klonk-klonk och sen inget mer. Har aldrig hört det förutom då jag gasat upp från 0 till ca. 50 d.v.s. när jag kör på ettan.

Har kollat lite snabbt på hojen men ser inte att det skulle vara något konstigt eller nernött på dem. Har ni några förslag på vad det kan vara och är det allvarligt :va

Grov gissning är slitet drivpaket.

mjo skulle kunna vara inner drevet som är slitet då, för bak ser det fint ut. Får nog skruva loss och titta lite närmare på det.

Har aldrig behövt byta drivpaket innan, är det någon som har en bild på ett typiskt dåligt och nerslitet drivpaket?? Har hört liknelsen med hajfenor men skulle vara perfekt att se en bild på ett som verkligen är nerslitet ordenligt.

mjo skulle kunna vara inner drevet som är slitet då, för bak ser det fint ut. Får nog skruva loss och titta lite närmare på det.

Har aldrig behövt byta drivpaket innan, är det någon som har en bild på ett typiskt dåligt och nerslitet drivpaket?? Har hört liknelsen med hajfenor men skulle vara perfekt att se en bild på ett som verkligen är nerslitet ordenligt.

Kan ju vara glappa/kärvande länkar på kedjan också.

Kolla på www.soe.se meksidan där finns bilder:tummenupp

OM det nu skulle vara drivpaketet, så räcker det oftast inte med bara drev utan man bör byta även kedjan va? Kan man köpa vilket noname som helst eller bör man satsa på något dyrare märke?

OM det nu skulle vara drivpaketet, så räcker det oftast inte med bara drev utan man bör byta även kedjan va? Kan man köpa vilket noname som helst eller bör man satsa på något dyrare märke?

Det finns pirat-drev av bra kvalité,men du ska defenitivt satsa på en kedja av välkänt märke.
Ja,man byter både drev o kedja på samma gång,annars är det pengarna i sjön.

( har du varit med om ett kedjebrott en gång,så snålar du aldrig mer )

har "nog" lokaliserat problemet efter att ha varit en kort sväng i garaget idag.

Jag kollade det mest uppenbara nämnligen spelet på kedjen och det var :skrämd kunde trycka upp den mot svingen utan problem samtidigt som det fortfarande fanns en del kvar att ge. Drog man bakåt i kedjan bak på bakdrevet så kunde man lyfta den en bra bit.

Dock ser dreven hyffsade ut, men jag får köra på ett helt nytt drivpaket. Någon som har något att rekommendera till ett bra pris?? Har aldrig behövt byta det innan på någon hoj

Samma problem

Tjena... Ha samma problem med min 00-a Ha bytt hela drivpaketet men händer nån gång då och då ändå..? Nån som ha nån ide?:huvet

www.addemoto.se, ligger i lund(f-n va de flyttar runt, malmö-lomma-lund). Brukar ha prisvärda drivpaket.

kontaktade dem, 1200:- för komplett drivpaket med extraförstärkt kedja, låter som ett kanonpris för mig. Blir att köpa ett i veckan och sen försöka mecka dit det :gnissla

blir nog att slänga in en manuell kamkedjespännare också när man ändå är i farten, verkar bra att ha

Tjena.. Japp..ha kolla allt flera gånger.. kört upp tre bakdäck me de till nu.. Men de e på samma vis:huvet Tror bara de är på tvåan?

QUOTE=ozeo;3050581] sitter hjul rakt?
alla distanser rätt så kedjan spårar?[/QUOTE]

kontaktade dem, 1200:- för komplett drivpaket med extraförstärkt kedja, låter som ett kanonpris för mig.

Kolla upp vad det är för metall i dreven. Låghärdat från chipp-chopplandet kan bli en kortlivad affär för det priset. Är dreven fina KAN du vända dem o en bart byta kedjan, även om det inte är att rekommendera. Men kolla så de räcker mer än 1000 mil... :rolleyes:

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8