Klassisk moralpredikan om hårdrock

Sweedo skrev:
Apropå Guran Mår, på Black Rose gjorde han så komplicerade saker att Scott Gorham knappt spelade någonting utan Gary fick spela nästan allt! :tummenupp

Jag håller med, att säga att ett band är bäst går inte, men av 70-talsbanden tycker jag bäst om Thin Lizzy. Sedan kan rabbla en lång lista av grupper som jag tycker är bland de bästa, ex Led Zep, Dream Theater, Evergrey, The Haunted o.s.v. Faktiskt mestadels svenska gruppper om jag håller mig till modern metal.

Precis som "Dancing in the moonlight" där lirar Robbo alla guror för att Scott inte riktigt fixade dem. Gorham var ingen teknisk virtuos, men det gör inte hans melodikänsla eller frasering sämre. Bara lyssna på hans solo i "Sun goes down".

Dessutom var det ofta Gorham som skrev alla snygga gitarrharmonier i låtarna. Gorham/Lynott var ju det huvudsakliga låtskrivarparet.

Åh vad spännande det är, vem kan egentligen mest om musiken som spelas på Vinyl107? Snart ska det avgöras.

:corn

Markus skrev:
Åh vad spännande det är, vem kan egentligen mest om musiken som spelas på Vinyl107? Snart ska det avgöras.

Du ska inte se ner på gammal hederlig folkbildning. Har du läst såhär långt har du fått kultur till livs. Stå där nu med mössan i hand och tacka Ash & Co så mycket.

Markus skrev:

Ey Len! Vad jiddrar du om.. de är bara fett avundsjuk för att du saknar musikkultur.. Lyssnar på getto-musik där de bara pratar till saplade slingor som riktiga musiker trots allt knåpat ihop...:hihi

Fan.. att du lyssnade på Hip Hop kom som en riktig överraskning!

Ser framför mig dig som killen i Renault-reklamen...viting som "rappar" med till full volym i bilen men sänker ljudet när han åker förbi en basketplan... :rofl

benrangel skrev:
Du ska inte se ner på gammal hederlig folkbildning. Har du läst såhär långt har du fått kultur till livs. Stå där nu med mössan i hand och tacka Ash & Co så mycket.

Det är säkert jätteintressant, men det var lite battle á Zoolander på gång. :hihi

korvgubbe skrev:
Ser framför mig dig som killen i Renault-reklamen...viting som "rappar" med till full volym i bilen men sänker ljudet när han åker förbi en basketplan... :rofl

De nedsättande epiteten om folkgrupper kan vi väl lämna hemma? :7peta
Jag är snarare som killen nedan (i mitten) i tidernas bästa komedi, fast cool på riktigt dårå. :hihi

Jag lyssnar på bra musik, bryr mig mindre om vem som gör den eller varför, och allra minst av allt vilket segment den råkar hamna i.

EDIT: Vilken Renault reklam??? :confused:
(Jag bojkottar alla franska varor och till och med reklam sedan de svek sina befriare :hihi )

Bifogat

• officespace_theprinter[1].jpg
    officespace_theprinter[1].jpg
    34.6 KB · Visningar: 56
Markus skrev:
De nedsättande epiteten om folkgrupper kan vi väl lämna hemma? :7peta
Jag är snarare som killen nedan (i mitten) i tidernas bästa komedi, fast cool på riktigt dårå. :hihi

Jag lyssnar på bra musik, bryr mig mindre om vem som gör den eller varför, och allra minst av allt vilket segment den råkar hamna i.

EDIT: Vilken Renault reklam??? :confused:
(Jag bojkottar alla franska varor och till och med reklam sedan de svek sina befriare :hihi )

Folkgrupp? Syftade bara på det faktum att han såg en smula blek ut.. *s*

Vilken film? Office Space?

Renault-reklam som just innehöll en kille skjorta, slips(?) som spelar hiphop på full volym men sänker ljudet just när han paserar den nämnda basketplanen...

Markus skrev:
Jepp, vår tids bästa komedi (uppskattas främst av kontorsarbetande bör tilläggas) tätt följd av Starsky & Hutch.

...jo, en grymt bra film! Samtidigt blir den ännu roligare eftersom vi har en kille på kontoret som har VÄLDIGT mycket gemensamt med Häftapparats-killen...

korvgubbe skrev:
...jo, en grymt bra film! Samtidigt blir den ännu roligare eftersom vi har en kille på kontoret som har VÄLDIGT mycket gemensamt med Häftapparats-killen...
På mitt förra jobb hade vi en replika av han som oroar sig över allt. Han som fäller den dödande kommentaren:

"Good things can happen. Look at me!"

...när han sitter i sin rullstol och är mer eller mindre förlamad efter en bilolycka som han fick en massa skadestånd för.

:lol

Detta är rätt kul.....

"Sen vill jag säja, som f d hippie på 60-70 talet att Led Zepp var mina favoriter - men jag kunde inte då förstå, varför jag mådde så dåligt av musiken - när jag tyckte den var så underbar...
När man lyssnar till demoniskt inspirerad musik så kommer de sjuka symtomen aldrig fram medan man lyssnar...men sen, i vardagslivet och om nätterna så kan man få uppleva inre mörker, fruktan mm - fast då vet man inte att det beror på musiken.
Ofta sätter man på musiken för att man ska må bra......och det gör man så länge man lyssnar - det är efteråt det kommer.

Rolling Stones, med min favvo Mick jagger - var djupt inne i satanism, och när sedan Brian Jones visade tecken på att vilja dra sej ur, och närma sej kristendomen...så blev han mördad i sin swimmingpool efter ett party.
De som gjorde det, har erkänt ca 30 år senare.
Jag har tidningsartikeln, där mördarna erkände.

De ville hindra Brian att avslöja vad de höll på med."

Markus skrev:

du menar väl inte att michael bolton inte är cool?

Why should i change? he is the one that sucks!

Markus skrev:
Ja, det kan det vara....... :lol Inlägget var inte riktat till dig, tycker bara det är intressant med att vissa trosinriktningar höjs till skyarna och alla underligheter med dem avfärdas som avarter men att samma personer samtidigt ondgör sig över ganska harmlös kristen propaganda.

Jo, helt sant!

(Helt bortsett från allt annat upptäckte jag precis att man kan tolka ordet "trosinriktningar" på många olika sätt :tungan )

Chris Ash skrev:
Och framförallt alldeles löjligt underskattade! De förtjänar en plats allra högst upp på piedestalen över hårdrockshjältar, jämte band som Deep Purple och Uriah Heep.

Band som Iron Maiden hade inte existerat utan Thin Lizzy. Phil Lynott var en begåvning i klass med Beethoven.
och Lizzy hade inte existerat utan en förstärkare heller....tänk på det du. Vad hade beethoen skrivit för nåt om det inte fanns några instrument???

Du hade inte helle rfunnits om din mamma o pappa inte hade....ja du vet :)

Ravetrancer skrev:
och Lizzy hade inte existerat utan en förstärkare heller....tänk på det du. Vad hade beethoen skrivit för nåt om det inte fanns några instrument???

Du hade inte helle rfunnits om din mamma o pappa inte hade....ja du vet :)

Vad jag menar är att Lizzy är ett minst lika viktigt band för hårdrockens utveckling som Purple eller Heep. På 70-talet fanns ett helt gäng band med en helt unik stil som inspirerade ett hel generation nya artister och Thin Lizzy var ett av dem. Tyvärr slog de aldrig igenom på samma sätt hos den stora massan. De sålde aldrig tiotals miljoner skivor som Deep Purple och Led Zeppelin.

Att så skilda band som Metallica, Iron Maiden, Bon Jovi och Vader hyllar dem som sina hjältar och att en stor del av deras inspiration är hämtade från dem visar vilken respekt Phil och hans mannar har bland efterföljande musiker.

Man kan nog med fog säga att vissa band och artister varit viktigare än andra för scenens utveckling. Black Sabbath och Iron Maiden har haft större inflytande än Shotgun Messiah och Tattoed Love Boys.

Dessutom är det väldigt enkelt att härleda hela Iron Maidens sound med Smith/Murrays gitarrlir till Gorham/Robertson.

Kristna ÄR skrattretande, det är inte svårare än så :)
Nu menar jag aktivt troende, inte folk som råkade bli döpta då de inte riktigt hade något att säga till om vid tillfället ;)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back