Klassisk moralpredikan om hårdrock

Hahaha, sanslöst roligt :rofl

Är det en seriös sida? Svårt att avgöra... jag tror att det kan vara det. Har haft bekanta som råkat i det frikyrkliga träsket, så man känner igen resonemanget och vet att det faktiskt är autentiskt :lol

mb skrev:
Hahaha, sanslöst roligt :rofl

Är det en seriös sida? Svårt att avgöra... jag tror att det kan vara det. Har haft bekanta som råkat i det frikyrkliga träsket, så man känner igen resonemanget och vet att det faktiskt är autentiskt :lol

Det verkar inte bättre... www.flammor.com

Jag hade en väldigt religiös rumskamrat på ett träningsläger en gång, kommer inte ihåg vilken frikyrka han tillhörde, han var tvungen att gå ut varje gång jag satte på mina kasettband med diverse hårdrock, inte för att han inte gillade musiken, den var rätt ok tyckte han, utan för att han var rädd för "budskapet". Riktigt tossig person men vi hade rätt kul ändå.

Fy Fan! Är det så, jag har alltid misstänkt att det var nått skumt med hårdrocken.
Den ska ge fan i att bråka med min undermedvetna neuronstruktur.

"Gruppen Iron Maiden för ut budskapet så här; en man läser ur Uppenbarelseboken 13 och en röst sjunger: ”Vi följer Antikrist, vi ger vårt liv till djävulen.”"

vad jag vet så sjunger inte bruce nått sådant i the number of the beast

Intressant att se att de som brukar förespråka tolerans inte är lika toleranta då det handlar om kristna tokigheter. Inte heller har någon visat på faktafel i texten. En del saker kan man väl anta är felaktiga, andra inte. Att det är en utbredd djävulsromantik inom hårdrocken är väl inget nytt? Precis som det är utbredd drog och våldsromantik inom hip hop. Eller den dära läskiga Johnny Cash som shot a man just to watch him die.

Markus skrev:
Intressant att se att de som brukar förespråka tolerans inte är lika toleranta då det handlar om kristna tokigheter. Inte heller har någon visat på faktafel i texten. En del saker kan man väl anta är felaktiga, andra inte. Att det är en utbredd djävulsromantik inom hårdrocken är väl inget nytt? Precis som det är utbredd drog och våldsromantik inom hip hop. Eller den dära läskiga Johnny Cash som shot a man just to watch him die.

Intolerant vet jag inte, jag har bara svårt att ta detta på allvar;

"Avslutningsvis kan vi bara göra det konstaterandet att en del av den rockmusik som har förekommit och förekommer har blivit ett instrument för ett sataniskt budskap, ibland helt öppet, ibland dolt genom baklängesbudskap. Det allvarligaste är att så många är omedvetna eller okunniga om den påverkan av den onda makten, djävulen, som förekommer i en hel del av rockmusiken. Det handlar om en andlig strid om människan och många kommer genom denna musik att tycka att det är häftigt med satan. Den som ser efter i sin Bibeln finner att det finns inget häftigt med djävulen, utan han verkliga målsättning är att människor skall få dela hans öde när han skall kastas i helvetet.

Men det finns alternativ. Parallellt med rockmusiken går det fram en lovsångsrörelse i världen. Den upphöjer inte satan och förbereder människor att ta emot Antikrist. Den upphöjer istället Jesus och förbereder människor för Jesu andra tillkommelse. Allt fler är med och ger Jesus sin hyllning. Skarorna delas upp. En skara knyts till satan, en skara blir Jesu lärjungar. Vilken skara tillhör Du? Må Gud välsigne Dig att välja rätt!"

:Bugar :)

Moonflower skrev:
Intolerant vet jag inte, jag har bara svårt att ta detta på allvar.....

Ja, det kan det vara....... :lol Inlägget var inte riktat till dig, tycker bara det är intressant med att vissa trosinriktningar höjs till skyarna och alla underligheter med dem avfärdas som avarter men att samma personer samtidigt ondgör sig över ganska harmlös kristen propaganda.

sandstream skrev:
Det är svårt att ta religion på allvar...

Ja och nej, något miljarder människor lever och dör för i olika utsträckning bör man åtminstone inte avfärda som nonsens. Om man sedan delar deras tro, det är en annan femma.

Zeeall skrev:
"Gruppen Iron Maiden för ut budskapet så här; en man läser ur Uppenbarelseboken 13 och en röst sjunger: ”Vi följer Antikrist, vi ger vårt liv till djävulen.”"

vad jag vet så sjunger inte bruce nått sådant i the number of the beast

Nej det gör han inte, de var nog höga när de hörde det i sin egen skalle.

Dessutom använder de tvivelaktiga källor: "Några ungdomar gick ut och......

Black Sabbath var ju de första som satan/ockult-grejen på skoj och blev överväldigade av alla kristna fjantar som rasade. Klart som fan man som rockmusiker tycker det är kul att reta upp såna trångsynta idioter.

Black Sabbath gick ju sedan ut med stora krucifix runt halsen för att visa att de inte menade allvar.

Men visst satansdyrkan förekommer ju, men det är nästan uteslutande i de mer extrema grenarna som black metal.

Måste beundra din avatar Chis! :tummenupp

Det bästa klassiska hårdrocksbandet alla kategorier! :rock

Sweedo skrev:
Måste beundra din avatar Chis! :tummenupp

Det bästa klassiska hårdrocksbandet alla kategorier! :rock

Och framförallt alldeles löjligt underskattade! De förtjänar en plats allra högst upp på piedestalen över hårdrockshjältar, jämte band som Deep Purple och Uriah Heep.

Band som Iron Maiden hade inte existerat utan Thin Lizzy. Phil Lynott var en begåvning i klass med Beethoven.

Jag håller Thin Lizzy högst!
Inget annat band med anor från 70-talet är lika komplett som Lizzy var.
Man hör anspelningar på Lizzy's influenser i mycket av den mordernare musiken. Cliff Burton (V.I.F.) i Metallica var ett sort fan av Thin Lizzy och det hörs.
Vilka texter Phil skrev:
I was standing by the bedside
The night that my father died
He was crying out in pain
To his God he said, "Have mercy, mercy!"

His body was riddled with a disease
Unknown to man so he expected no cure
But before he died that night
He was lost, insane
Angel Of Death - Thin Lizzy "Renegade"

Sweedo skrev:
Jag håller Thin Lizzy högst!
Inget annat band med anor från 70-talet är lika komplett som Lizzy var.
Man hör anspelningar på Lizzy's influenser i mycket av den mordernare musiken. Cliff Burton (V.I.F.) i Metallica var ett sort fan av Thin Lizzy och det hörs.
Vilka texter Phil skrev:
I was standing by the bedside
The night that my father died
He was crying out in pain
To his God he said, "Have mercy, mercy!"

His body was riddled with a disease
Unknown to man so he expected no cure
But before he died that night
He was lost, insane
Angel Of Death - Thin Lizzy "Renegade"

Ganska kul faktiskt när man snackar influenser, "Angel of death" har nämligen tolkats av inga mindre än Vader, ett av världens bästa dödsmetallband. Samtidigt som Bon Jovi håller dem som sina stora hjältar. Så de har haft stor inverkan på scenen helt klart.

Och vilka gitarrister....inget annat band har formligen sprutat ur sig gitarrhjältar som Lizzy. Inte ens Yardbirds(Page,Clapton,Beck) är i närheten enligt mig, Gary Moore,Scott Gorham,Brian Robertson,John Sykes,Eric Bell,Snowy White, alla var fantastiska. Robbo är nog min favorit av dem.

Jag kan inte för mitt liv säga att ett band är bäst, men Thin Lizzy är ett av de banden som slåss om det isf.

Chris Ash skrev:
...Och vilka gitarrister....inget annat band har formligen sprutat ur sig gitarrhjältar som Lizzy. Inte ens Yardbirds(Page,Clapton,Beck) är i närheten enligt mig, Gary Moore,Scott Gorham,Brian Robertson,John Sykes,Eric Bell,Snowy White, alla var fantastiska. Robbo är nog min favorit av dem.

Jag kan inte för mitt liv säga att ett band är bäst, men Thin Lizzy är ett av de banden som slåss om det isf.
Apropå Guran Mår, på Black Rose gjorde han så komplicerade saker att Scott Gorham knappt spelade någonting utan Gary fick spela nästan allt! :tummenupp

Jag håller med, att säga att ett band är bäst går inte, men av 70-talsbanden tycker jag bäst om Thin Lizzy. Sedan kan rabbla en lång lista av grupper som jag tycker är bland de bästa, ex Led Zep, Dream Theater, Evergrey, The Haunted o.s.v. Faktiskt mestadels svenska gruppper om jag håller mig till modern metal.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back