Klassiker: Vad ska jag ha för hoj?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja,

Har grova problem med att välja hoj inför denna säsong. Jag har ägt motard (KTM Duke II) och sporthoj (Blade 929) samt Hornet 600 -05. Jag har precis sålt Hornet:en för att jag tyckte att försäkringen var för dyr för en såpass slö hoj (van vid Blade:n). Jag gillar inte heller effektkurvan på 600-kubiks radfyror insåg jag.

Eftersom intresset för hojåkning är dalande plus att jag har insett att jag i stort sett bara använder hojen som transportmedel mellan stan och landet (4 mil) typ en gång i veckan, samt innanför tullarna så tror jag inte att en sporthoj till är något som jag är intresserad av (speciellt inte när försäkringen ska höjas ytterligare).

Därför ber jag nu mina MC-bröder/systrar att komma med råd och tips i denna, för mig väldigt viktiga fråga.

Mina kriterier:

-Billig försäkring (allting är ju i relation till vad man får men över 10 000 kr/säsong är inte intressant längre, hellre mellan 5000 kr till 7500 kr).

-Driftsäkerhet, pallar inte med en massa meck, jag gillar att sätta i nyckeln, starta och åka problemfritt.

-Inte för täta servicar för jag pallar inte hålla på (alltså inte någon motard typ Husaberg som måste skötas om efter varje liten tur man tar).

-Eftersom jag gillar att hjula/stoppa så bör hojen palla för den typen av hantering. Detta är mycket viktigare än att kunna åka fort.

-Helst vara hyfsat vackert att se på.

Just nu går funderingarna i banor kring dessa hojar:

Trimph Speed Triple
Fördelar - Snygg, hyfsad effekt, radmotor (inga vibrationer)

Nackdelar - Tror att försäkringen kan bli för hög då den nästan räknas som sporthoj misstänker jag. Jag är även tveksam till kvaliteten/driftsäkerheten på detta märke.

Ducati monster (1000cc kanske?) - Jävligt snygg hoj men är otroligt Fördelar - Jävligt snygg och rå med mysigt muller och hyfsad effekt (tror jag, har aldrig kört nån).

Nackdelar - Väldigt tveksam till kvaliteten/driftsäkerheten samt försäkringspremien (har ingen aning men kan tänka mig att den blir hög eftersom det är mycket motor). Det där beryktade "Ducce-skramlet" är jag inte det minsta intresserad av så jag får väl börja med att byta kopplingskorg det första jag gör i så fall. Vet heller inte hur servicestället är i Stockholm.

Honda XR 650 motard
Fördelar - Ska ju vara grymt driftsäkra med hyfsad effekt eller? Billigare att försäkra blir ju svårt att hitta, dessutom så finns det en Honda-meck på Söder där jag bor (Hela Hojen) vilket känns bra.

Nackdelar - En cylinder=feta vibrationer. Inte kul på motorvägen ut till landet (men uthärdligt). Inte så kul att titta på. Service var 100 mil suger, men vad jag förstår så behöver man inte göra det såvida man inte tävlingskör.

KTM 660/625 motard

Fördelar - Snygg motard, bättre effekt och framgaffel än Hondan

Nackdelar - Väldigt tveksam till driftsäkerheten samt serviceställen (någon som har nåt att säga om Dirtbike då jag inte har hört så mycket mer än rykten om att de inte ska vara så seriösa). Dessutom så måste man väl serva 660:an var 100 mil va?

Ja, så här går funderingarna för tillfället. Någon som har ytterligare tips på potentiella hojar eller input på hojarna jag funderar på så får ni gärna skriva ett svar.

//Gubbstuntpojken Tarzan

Triumph Spped Triple är inte dyr att försäkra, inte i närheten som en sporthoj. Kolla Bilsport&Mc, du kommer bli mycket överraskad.

Jag tycker du ska leta efter en Monster som INTE har öppnad koppling, de låter väl inte så illa? Ang. försäkring så är de ganska behagliga eftersom de inte tas ut så många hk ur motorn samt att de väger en del!

Service var 100 mil suger, men vad jag förstår så behöver man inte göra det såvida man inte tävlingskör.

Det är inte mycket att bråka om på en sådan hoj. Du byter olja och filter, bara. Gjort på ett ögonblick, och det ska göras vid 100 mil enligt handboken.

Och utseendemässigt går dom att få riktigt fräcka.

Skit ner dig henke! Du ska ha en ssssporthoj med masssor av plast på som du kan skrapa sönder. Du skulle aldrig sålt bladen. En sådan i hyfsat skick med halvförsäkring så är saken biff! Du tänker för mycket, TJÖP!

Last edited:
Kör från det att frosten försvinner tills frosten kommer, är skitnöjd !
teaser.JPG

KTM 660/625 motard

Fördelar - Snygg motard, bättre effekt och framgaffel än Hondan

Nackdelar - Väldigt tveksam till driftsäkerheten samt serviceställen (någon som har nåt att säga om Dirtbike då jag inte har hört så mycket mer än rykten om att de inte ska vara så seriösa). Dessutom så måste man väl serva 660:an var 100 mil va?
660/625 servas med olja + filter var 250:e mil och med samma + ventiler var 500:e mil, inte speciellt ofta mao.

Skit ner dig henke! Du ska ha en ssssporthoj med masssor av plast på som du kan skrapa sönder. Du skulle aldrig sålt bladen. En sådan i hyfsat skick med halvförsäkring så är saken biff! Du tänker för mycket, TJÖP!

Tja ba, kunde ju såklart ge mig fan på att du skulle hålla fast vid att jag ska forsätta åka plastraket. Du känner mig, jag gillar att tänka mycket på saker och ting... Var glad att jag inte ska köpa custom, det får bli nästa säsong:yoparty

Fridens

Kör från det att frosten försvinner tills frosten kommer, är skitnöjd !
View attachment 187997

Tycker 1050 är assnygg och skulle absolut kunna tänka mig en sån, dessvärre lite för dyr i inköp. Jag har en smärtgräns på 70 000...

Last edited:

Tycker 1050 är assnygg och skulle absolut kunna tänka mig en sån, dessvärre lite för dyr i inköp. Jag har en smärtgräns på 70 000...

Du resonerar som en Fi-ordförande henke. Tjöp något för 55 kakor då så har du buffert, du får en frisk 929 eller skjut till ett par lappar och få en 954. Du ska ju ha hul på hojen också... Nog att du är gammal men SÅ gammal är du inte så du ska åka triumph med reflextejp!

Alles got annars over there?

Triumph Spped Triple är inte dyr att försäkra, inte i närheten som en sporthoj. Kolla Bilsport&Mc, du kommer bli mycket överraskad.

Enligt dem så måste man såvitt jag minns både ha tillbörlig skyddsutrusting hela tiden(shorts, linne och flip-flops tror jag inte inkluderas men är ett frekvent beskådat spektakel om sommaren när jag kör hoj) dessutom så har jag också för mig att de kräver att hojen är inlåst i garage eller liknande utrymme om natten vilket jag inte heller har... Något annat bolag som kan vara intressant? Märkesförsäkringen tror jag hamnar på dryga 10 000/år för mig...

Enligt dem så måste man såvitt jag minns både ha tillbörlig skyddsutrusting hela tiden(shorts, linne och flip-flops tror jag inte inkluderas men är ett frekvent beskådat spektakel om sommaren när jag kör hoj) dessutom så har jag också för mig att de kräver att hojen är inlåst i garage eller liknande utrymme om natten vilket jag inte heller har... Något annat bolag som kan vara intressant? Märkesförsäkringen tror jag hamnar på dryga 10 000/år för mig...

Du hör ju själv vad du säger. flipflop och reflextejp hör inte ihop! Kan du inte skrevraketa med mig en eller två somrar till så är jag med på att skona våra ålderstigna ryggar och tjöpa stelben sen?

Last edited:
Tja ba, kunde ju såklart ge mig fan på att du skulle hålla fast vid att jag ska forsätta åka plastraket. Du känner mig, jag gillar att tänka mycket på saker och ting... Var glad att jag inte ska köpa custom, det får bli nästa säsong:yoparty

Fridens

-04 ?

http://www.blocket.se/vi/11430401.htm?ca=11_s

Last edited:
Du resonerar som en Fi-ordförande henke. Tjöp något för 55 kakor då så har du buffert, du får en frisk 929 eller skjut till ett par lappar och få en 954. Du ska ju ha hul på hojen också... Nog att du är gammal men SÅ gammal är du inte så du ska åka triumph med reflextejp!

Alles got annars over there?

Allt är lugnt, bra knallpulver, sjuk jävla natur med skyskrapor inramade av både hav och berg med snö på topparna... Stars är lika ful som vanligt.

Nej du gosse, för min del blir det inte plastraket i år. Möjligtvis en kombi samt hund i lämplig storlek. Förresten så tänkte jag nog rösta rött nästa val och börja kommentera på folk som kör vårdslöst på hoj också, tänkte att det skulle bli min nya image - Gråsosse. Hoppas allt är som det ska där hemma i alla fall.

Den billigaste 1050 jag har sett på blocket skulle de ha 76 000 för, och den försvann jävligt fort. Antar att det var det du menade med -05?

Last edited:
Allt är lugnt, bra knallpulver..

:D

Nej du gosse, för min del blir det inte plastraket i år. Möjligtvis en kombi samt hund i lämplig storlek. Förresten så tänkte jag nog rösta rött nästa val och börja kommentera på folk som kör vårdslöst på hoj också, tänkte att det skulle bli min nya image - Gråsosse. Hoppas allt är som det ska där hemma i alla fall.

Tänk på att det är sista året du har mandat att äga floroserande saker samt med värdighet uila i flipflop... Du ser väl hur illa 929:an klär doktorn :hihi

Ge livet ett sista år nu innan du sjunker in i ålderdom och glömska. Tjöp en raket och uila lite, det kanske är sista gången man kan göra det i mellanmjölkssverige. de blir väl förbjudna snart...

Jag har en knallpulverpicka här men ingen ammo, har dom billig ammo där?

Last edited:
:D

Tänk på att det är sista året du har mandat att äga floroserande saker samt med värdighet uila i flipflop... Du ser väl hur illa 929:an klär doktorn :hihi

Ge livet ett sista år nu innan du sjunker in i ålderdom och glömska. Tjöp en raket och uila lite, det kanske är sista gången man kan göra det i mellanmjölkssverige. de blir väl förbjudna snart...

Jag har en knallpulverpicka här men ingen ammo, har dom billig amo där?

Vet inte hur billig den är, har bara provskutit andras ammunition free of charge än så länge. Skulle väl hursom helst bli lite problem att ta med skiten hem på planet med alla nya regler, hehehe

Vet inte hur billig den är, har bara provskutit andras ammunition free of charge än så länge. Skulle väl hursom helst bli lite problem att ta med skiten hem på planet med alla nya regler, hehehe

Juuuust d. du och dina regler :tungan Nu ska jag supa på kvarnen med negrarna. over and out (som dom säger "over there")

Vi ses när du kommer hem igen skjutarn! skit ner dig!:arsele

Ett tråkigt val kan tyckas av många som är vana vid Blades mm men jag vill ändå slå ett slag för dom luft/olje kylda 1200 banditerna :tummenupp .

Köp en version utan kåpa fram, gör luft/buller (+15-20 hk)och du har en bombsäker, rolig hoj med billig försäkring (Bilsport & MC)

Jo, den där är schysst men det är ju ingen 1050. Vill försöka hitta nåt som har gått runt 1500 mil.

Det kommer -05or strax över 70K men som du säger dom försvinner fort. Du får väl köpa något annat i år och byta till nästa säsong.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti