Florodoltarzan
Med lem
- Gick med
- 30 Sep 2003
- Hoj
- Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja,
Har grova problem med att välja hoj inför denna säsong. Jag har ägt motard (KTM Duke II) och sporthoj (Blade 929) samt Hornet 600 -05. Jag har precis sålt Hornet:en för att jag tyckte att försäkringen var för dyr för en såpass slö hoj (van vid Blade:n). Jag gillar inte heller effektkurvan på 600-kubiks radfyror insåg jag.
Eftersom intresset för hojåkning är dalande plus att jag har insett att jag i stort sett bara använder hojen som transportmedel mellan stan och landet (4 mil) typ en gång i veckan, samt innanför tullarna så tror jag inte att en sporthoj till är något som jag är intresserad av (speciellt inte när försäkringen ska höjas ytterligare).
Därför ber jag nu mina MC-bröder/systrar att komma med råd och tips i denna, för mig väldigt viktiga fråga.
Mina kriterier:
-Billig försäkring (allting är ju i relation till vad man får men över 10 000 kr/säsong är inte intressant längre, hellre mellan 5000 kr till 7500 kr).
-Driftsäkerhet, pallar inte med en massa meck, jag gillar att sätta i nyckeln, starta och åka problemfritt.
-Inte för täta servicar för jag pallar inte hålla på (alltså inte någon motard typ Husaberg som måste skötas om efter varje liten tur man tar).
-Eftersom jag gillar att hjula/stoppa så bör hojen palla för den typen av hantering. Detta är mycket viktigare än att kunna åka fort.
-Helst vara hyfsat vackert att se på.
Just nu går funderingarna i banor kring dessa hojar:
Trimph Speed Triple
Fördelar - Snygg, hyfsad effekt, radmotor (inga vibrationer)
Nackdelar - Tror att försäkringen kan bli för hög då den nästan räknas som sporthoj misstänker jag. Jag är även tveksam till kvaliteten/driftsäkerheten på detta märke.
Ducati monster (1000cc kanske?) - Jävligt snygg hoj men är otroligt Fördelar - Jävligt snygg och rå med mysigt muller och hyfsad effekt (tror jag, har aldrig kört nån).
Nackdelar - Väldigt tveksam till kvaliteten/driftsäkerheten samt försäkringspremien (har ingen aning men kan tänka mig att den blir hög eftersom det är mycket motor). Det där beryktade "Ducce-skramlet" är jag inte det minsta intresserad av så jag får väl börja med att byta kopplingskorg det första jag gör i så fall. Vet heller inte hur servicestället är i Stockholm.
Honda XR 650 motard
Fördelar - Ska ju vara grymt driftsäkra med hyfsad effekt eller? Billigare att försäkra blir ju svårt att hitta, dessutom så finns det en Honda-meck på Söder där jag bor (Hela Hojen) vilket känns bra.
Nackdelar - En cylinder=feta vibrationer. Inte kul på motorvägen ut till landet (men uthärdligt). Inte så kul att titta på. Service var 100 mil suger, men vad jag förstår så behöver man inte göra det såvida man inte tävlingskör.
KTM 660/625 motard
Fördelar - Snygg motard, bättre effekt och framgaffel än Hondan
Nackdelar - Väldigt tveksam till driftsäkerheten samt serviceställen (någon som har nåt att säga om Dirtbike då jag inte har hört så mycket mer än rykten om att de inte ska vara så seriösa). Dessutom så måste man väl serva 660:an var 100 mil va?
Ja, så här går funderingarna för tillfället. Någon som har ytterligare tips på potentiella hojar eller input på hojarna jag funderar på så får ni gärna skriva ett svar.
//Gubbstuntpojken Tarzan
Har grova problem med att välja hoj inför denna säsong. Jag har ägt motard (KTM Duke II) och sporthoj (Blade 929) samt Hornet 600 -05. Jag har precis sålt Hornet:en för att jag tyckte att försäkringen var för dyr för en såpass slö hoj (van vid Blade:n). Jag gillar inte heller effektkurvan på 600-kubiks radfyror insåg jag.
Eftersom intresset för hojåkning är dalande plus att jag har insett att jag i stort sett bara använder hojen som transportmedel mellan stan och landet (4 mil) typ en gång i veckan, samt innanför tullarna så tror jag inte att en sporthoj till är något som jag är intresserad av (speciellt inte när försäkringen ska höjas ytterligare).
Därför ber jag nu mina MC-bröder/systrar att komma med råd och tips i denna, för mig väldigt viktiga fråga.
Mina kriterier:
-Billig försäkring (allting är ju i relation till vad man får men över 10 000 kr/säsong är inte intressant längre, hellre mellan 5000 kr till 7500 kr).
-Driftsäkerhet, pallar inte med en massa meck, jag gillar att sätta i nyckeln, starta och åka problemfritt.
-Inte för täta servicar för jag pallar inte hålla på (alltså inte någon motard typ Husaberg som måste skötas om efter varje liten tur man tar).
-Eftersom jag gillar att hjula/stoppa så bör hojen palla för den typen av hantering. Detta är mycket viktigare än att kunna åka fort.
-Helst vara hyfsat vackert att se på.
Just nu går funderingarna i banor kring dessa hojar:
Trimph Speed Triple
Fördelar - Snygg, hyfsad effekt, radmotor (inga vibrationer)
Nackdelar - Tror att försäkringen kan bli för hög då den nästan räknas som sporthoj misstänker jag. Jag är även tveksam till kvaliteten/driftsäkerheten på detta märke.
Ducati monster (1000cc kanske?) - Jävligt snygg hoj men är otroligt Fördelar - Jävligt snygg och rå med mysigt muller och hyfsad effekt (tror jag, har aldrig kört nån).
Nackdelar - Väldigt tveksam till kvaliteten/driftsäkerheten samt försäkringspremien (har ingen aning men kan tänka mig att den blir hög eftersom det är mycket motor). Det där beryktade "Ducce-skramlet" är jag inte det minsta intresserad av så jag får väl börja med att byta kopplingskorg det första jag gör i så fall. Vet heller inte hur servicestället är i Stockholm.
Honda XR 650 motard
Fördelar - Ska ju vara grymt driftsäkra med hyfsad effekt eller? Billigare att försäkra blir ju svårt att hitta, dessutom så finns det en Honda-meck på Söder där jag bor (Hela Hojen) vilket känns bra.
Nackdelar - En cylinder=feta vibrationer. Inte kul på motorvägen ut till landet (men uthärdligt). Inte så kul att titta på. Service var 100 mil suger, men vad jag förstår så behöver man inte göra det såvida man inte tävlingskör.
KTM 660/625 motard
Fördelar - Snygg motard, bättre effekt och framgaffel än Hondan
Nackdelar - Väldigt tveksam till driftsäkerheten samt serviceställen (någon som har nåt att säga om Dirtbike då jag inte har hört så mycket mer än rykten om att de inte ska vara så seriösa). Dessutom så måste man väl serva 660:an var 100 mil va?
Ja, så här går funderingarna för tillfället. Någon som har ytterligare tips på potentiella hojar eller input på hojarna jag funderar på så får ni gärna skriva ett svar.
//Gubbstuntpojken Tarzan