Klarar däcket 180mil?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det finns väl flertal mc/däckfirmor längs med rutten. De flesta av dem har nog din storlek inne och kan tänka sig sälja ett till dig med montering.
Men men men har beställt ett Michelin Anakee Adventure vill inte betala massa extra för något annat ?
Hej Thorped!

Välkommen tillbaka.
Jag vet varför du frågar, och jag vet att du inte beställt något Avon, om man säger... :fakta


Ja, mönstret räcker. Om du kör norrut.
Jag skulle inte köra 180 mil Autobahn på det, i värme och med packning, men norrut i försiktigt tempo och med lite svängar här och där så räcker det.

Det är kass grepp i det, pga ålder, men det vet du. Kör!


Bra att veta: gamla Metzeler Tourance är ett lurigt däck på slutet.
Vissa däck, som Michelin Sirac går ner till typ 2 mm och ligger där länge, länge.
Man kan ta ut massa hundra mil ur ett Sirac som egentligen är slut.

Så inte Metzeler Tourance. Det äter upp sig snabbt på slutet!
Kolla skicket vid varje tankning och anpassa körsätt och eventuellt destination därefter.


Have fun!
Tack, visste att du en vacker dag skulle notera att jag var tillbaka. Märke på min gamla 1190 att Anakee Adventure räcker jättelänge, körde minst 1500mil på ett däck, har aldrig kommit över 800 innan. ?
Hade det varit jag som kört så hade det inte räckt, men du får väl hålla igen med gashanden och köra knappt lagligt på ev motorvägssträckor så går det säkert bra. Uppdatera gärna med hur det blev!
Motorväg ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hej Thorped!

Välkommen tillbaka.
Jag vet varför du frågar, och jag vet att du inte beställt något Avon, om man säger... :fakta


Ja, mönstret räcker. Om du kör norrut.
Jag skulle inte köra 180 mil Autobahn på det, i värme och med packning, men norrut i försiktigt tempo och med lite svängar här och där så räcker det.

Det är kass grepp i det, pga ålder, men det vet du. Kör!


Bra att veta: gamla Metzeler Tourance är ett lurigt däck på slutet.
Vissa däck, som Michelin Sirac går ner till typ 2 mm och ligger där länge, länge.
Man kan ta ut massa hundra mil ur ett Sirac som egentligen är slut.

Så inte Metzeler Tourance. Det äter upp sig snabbt på slutet!
Kolla skicket vid varje tankning och anpassa körsätt och eventuellt destination därefter.


Have fun!
Samma erfarenhet har jag, fast med Pirelli! Det går riktigt fort på slutet ner till korden.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
Hehe, jag har nog något gammalt däck liggande. Jag slängde en hög med gamla stenhårda dock för ett tag sedan dock. :hihi
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
Ta med det nya och byt för hand på någon vägren. Uppdatera hur det går här sen ?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
Inte ofta folk blir sura för att Postnord levererar snabbare :2cool
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
jo men nu är det väl en tiger, inte en sporthoj, så då tänkte jag att det blir lite måttlig körning, så det räcker 180 mil tror jag , men men man bir salig på sin egen tro
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har man bara däckjärn och lite vana så går det som en dans att byta på vägrenen, särskilt om det är slanglöst. :)
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ta med det nya och byt för hand på någon vägren. Uppdatera hur det går här sen ?
Har aldrig fattat hur folk gör det, nog för att det inte är så svårt att kränga manuellt men jag hade aldrig klarat det utan en sånhär:
82-542_xl_1.jpg

lite diskmedel och en saftig kompressor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
.....men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. .....
Fan vad surt :brinnerup Hoppas det går att fixa snabbt.
Men du får försöka se det positivt att det skedde så nära hemmet.
Samma problem i de mörkaste Värmländska skogarna hade varit klart jobbigare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har aldrig fattat hur folk gör det, nog för att det inte är så svårt att kränga manuellt men jag hade aldrig klarat det utan en sånhär:
82-542_xl_1.jpg

lite diskmedel och en saftig kompressor.

Ligger hjulet på backen brukar det gå att trampa loss däcket, alternativt använda sidostödet på polarens hoj. Har man gjort det några gånger är det förvånansvärt enkelt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.


Typ 16.30...?
Lider med dig.

Tyvärr något av ett typfel hos hojar som stått för mycket. Det blir oxid i kontaktstycken och anslutningar.
Dom klarar uppstart och kortare provkörningar utan problem, men när maskinen varit igång en halvtimme eller mer så har det byggts upp så mycket värme i den dåliga anslutningen att det smälter ihop. Eller börjar brinna.

Lätt att säga nu efteråt, men detta är något att lägga en timme på innan man tar en hoj i bruk som rullat för lite i sitt liv.

Jag har själv gjort samma tabbe.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.
Fan va surt!
Nu kommer vi aldrig få veta svaret om däcket hade klarat resan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har aldrig fattat hur folk gör det, nog för att det inte är så svårt att kränga manuellt men jag hade aldrig klarat det utan en sånhär:
82-542_xl_1.jpg

lite diskmedel och en saftig kompressor.
Är man rädd om hur fälgen ser ut så är det bra med rätt verktyg, annars brukar det gå fint att improvisera.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Typ 16.30...?
Lider med dig.

Tyvärr något av ett typfel hos hojar som stått för mycket. Det blir oxid i kontaktstycken och anslutningar.
Dom klarar uppstart och kortare provkörningar utan problem, men när maskinen varit igång en halvtimme eller mer så har det byggts upp så mycket värme i den dåliga anslutningen att det smälter ihop. Eller börjar brinna.

Lätt att säga nu efteråt, men detta är något att lägga en timme på innan man tar en hoj i bruk som rullat för lite i sitt liv.

Jag har själv gjort samma tabbe.
Lider med Thopred :(

Jag gjorde liknande upptäckt på min VFR (-98 på 2500mil) när jag skulle byta trasig regulator. Kontakten såg hel och fin på utsidan, insidan var värre… En av få gånger som man är tacksam för trasig regulator.
 

Bifogat

  • Capture12.PNG
    Capture12.PNG
    228.6 KB · Visningar: 21
  • Capture13.PNG
    Capture13.PNG
    189.4 KB · Visningar: 21

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.

Fan va trist. Hoppas det inte är några stora saker att fixa så du kommer iväg lätt och smidigt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter.
Hörde något om brinnande MC på trafiken igår, undrar om det var du?
Hoppas det löser sig...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.

Fifan vad deppigt. Måste känts jäkligt obehagligt att stå med brinnande hoj mitt trafiken. Hoppas det inte var alltför stora skador på hojen ändå.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Typ 16.30...?
Lider med dig.

Tyvärr något av ett typfel hos hojar som stått för mycket. Det blir oxid i kontaktstycken och anslutningar.
Dom klarar uppstart och kortare provkörningar utan problem, men när maskinen varit igång en halvtimme eller mer så har det byggts upp så mycket värme i den dåliga anslutningen att det smälter ihop. Eller börjar brinna.

Lätt att säga nu efteråt, men detta är något att lägga en timme på innan man tar en hoj i bruk som rullat för lite i sitt liv.

Jag har själv gjort samma tabbe.
Exakt, Marieholmsleden.
Hörde något om brinnande MC på trafiken igår, undrar om det var du?
Hoppas det löser sig...
Garanterat jag, hur ofta brinner motorcyklar liksom.
Fifan vad deppigt. Måste känts jäkligt obehagligt att stå med brinnande hoj mitt trafiken. Hoppas det inte var alltför stora skador på hojen ändå.
Jag fick panik men fick stopp på en bil som visade sig ha 2 liter vatten med sig och sen kom jag på att jag också hade en liter, innan brandkåren kom och öste på ytterligare 10. Voltregulatorn satt nog inte riktigt på rätt ställe och har i eftermiddagstrafiken inte fått tillräckligt med kylning och därefter antänt närliggande plast. Hade ordagrant eld i röven, när jag tog bort sadeln var lågorna ca 0,5m höga. Mycket plast som är borta men kabelstammen som jag först trodde var helt körd verkar ha klarat sig relativt bra även om jag tvingas löda nya kablar till säkringshållaren.

Det är inte så svårfixat kanske men det tar tid att få hem grejer så kommer nog inte få kört något innan midsommar.
199189361_817124512255545_5322317747483364736_n.jpg
197371411_519681289174369_3013881964390461021_n.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top