Klarar däcket 180mil?

Det finns väl flertal mc/däckfirmor längs med rutten. De flesta av dem har nog din storlek inne och kan tänka sig sälja ett till dig med montering.
Men men men har beställt ett Michelin Anakee Adventure vill inte betala massa extra för något annat ?
Hej Thorped!

Välkommen tillbaka.
Jag vet varför du frågar, och jag vet att du inte beställt något Avon, om man säger... :fakta


Ja, mönstret räcker. Om du kör norrut.
Jag skulle inte köra 180 mil Autobahn på det, i värme och med packning, men norrut i försiktigt tempo och med lite svängar här och där så räcker det.

Det är kass grepp i det, pga ålder, men det vet du. Kör!


Bra att veta: gamla Metzeler Tourance är ett lurigt däck på slutet.
Vissa däck, som Michelin Sirac går ner till typ 2 mm och ligger där länge, länge.
Man kan ta ut massa hundra mil ur ett Sirac som egentligen är slut.

Så inte Metzeler Tourance. Det äter upp sig snabbt på slutet!
Kolla skicket vid varje tankning och anpassa körsätt och eventuellt destination därefter.


Have fun!
Tack, visste att du en vacker dag skulle notera att jag var tillbaka. Märke på min gamla 1190 att Anakee Adventure räcker jättelänge, körde minst 1500mil på ett däck, har aldrig kommit över 800 innan. ?
Hade det varit jag som kört så hade det inte räckt, men du får väl hålla igen med gashanden och köra knappt lagligt på ev motorvägssträckor så går det säkert bra. Uppdatera gärna med hur det blev!
Motorväg ?
 
Hej Thorped!

Välkommen tillbaka.
Jag vet varför du frågar, och jag vet att du inte beställt något Avon, om man säger... :fakta


Ja, mönstret räcker. Om du kör norrut.
Jag skulle inte köra 180 mil Autobahn på det, i värme och med packning, men norrut i försiktigt tempo och med lite svängar här och där så räcker det.

Det är kass grepp i det, pga ålder, men det vet du. Kör!


Bra att veta: gamla Metzeler Tourance är ett lurigt däck på slutet.
Vissa däck, som Michelin Sirac går ner till typ 2 mm och ligger där länge, länge.
Man kan ta ut massa hundra mil ur ett Sirac som egentligen är slut.

Så inte Metzeler Tourance. Det äter upp sig snabbt på slutet!
Kolla skicket vid varje tankning och anpassa körsätt och eventuellt destination därefter.


Have fun!
Samma erfarenhet har jag, fast med Pirelli! Det går riktigt fort på slutet ner till korden.
 
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
 
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
Hehe, jag har nog något gammalt däck liggande. Jag slängde en hög med gamla stenhårda dock för ett tag sedan dock. :hihi
 
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
Ta med det nya och byt för hand på någon vägren. Uppdatera hur det går här sen ?
 
Fuck, nu fick jag en obehaglig överraskning. Postnord levererade idag istället för på måndag och jag ska sticka om en timme så hinner fan inte kränga på det nya däcket, jaja den här tråden blir väldigt tråkig om jag sätter på det nya så jag kör vidare på det gamla :hihi
Inte ofta folk blir sura för att Postnord levererar snabbare :2cool
 
jo men nu är det väl en tiger, inte en sporthoj, så då tänkte jag att det blir lite måttlig körning, så det räcker 180 mil tror jag , men men man bir salig på sin egen tro
 
Har man bara däckjärn och lite vana så går det som en dans att byta på vägrenen, särskilt om det är slanglöst. :)
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.
 
Ta med det nya och byt för hand på någon vägren. Uppdatera hur det går här sen ?
Har aldrig fattat hur folk gör det, nog för att det inte är så svårt att kränga manuellt men jag hade aldrig klarat det utan en sånhär:
82-542_xl_1.jpg

lite diskmedel och en saftig kompressor.
 
.....men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. .....
Fan vad surt :brinnerup Hoppas det går att fixa snabbt.
Men du får försöka se det positivt att det skedde så nära hemmet.
Samma problem i de mörkaste Värmländska skogarna hade varit klart jobbigare.
 
Har aldrig fattat hur folk gör det, nog för att det inte är så svårt att kränga manuellt men jag hade aldrig klarat det utan en sånhär:
82-542_xl_1.jpg

lite diskmedel och en saftig kompressor.

Ligger hjulet på backen brukar det gå att trampa loss däcket, alternativt använda sidostödet på polarens hoj. Har man gjort det några gånger är det förvånansvärt enkelt.
 
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.


Typ 16.30...?
Lider med dig.

Tyvärr något av ett typfel hos hojar som stått för mycket. Det blir oxid i kontaktstycken och anslutningar.
Dom klarar uppstart och kortare provkörningar utan problem, men när maskinen varit igång en halvtimme eller mer så har det byggts upp så mycket värme i den dåliga anslutningen att det smälter ihop. Eller börjar brinna.

Lätt att säga nu efteråt, men detta är något att lägga en timme på innan man tar en hoj i bruk som rullat för lite i sitt liv.

Jag har själv gjort samma tabbe.
 
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.
Fan va surt!
Nu kommer vi aldrig få veta svaret om däcket hade klarat resan.
 
Har aldrig fattat hur folk gör det, nog för att det inte är så svårt att kränga manuellt men jag hade aldrig klarat det utan en sånhär:
82-542_xl_1.jpg

lite diskmedel och en saftig kompressor.
Är man rädd om hur fälgen ser ut så är det bra med rätt verktyg, annars brukar det gå fint att improvisera.
 
Typ 16.30...?
Lider med dig.

Tyvärr något av ett typfel hos hojar som stått för mycket. Det blir oxid i kontaktstycken och anslutningar.
Dom klarar uppstart och kortare provkörningar utan problem, men när maskinen varit igång en halvtimme eller mer så har det byggts upp så mycket värme i den dåliga anslutningen att det smälter ihop. Eller börjar brinna.

Lätt att säga nu efteråt, men detta är något att lägga en timme på innan man tar en hoj i bruk som rullat för lite i sitt liv.

Jag har själv gjort samma tabbe.
Lider med Thopred :(

Jag gjorde liknande upptäckt på min VFR (-98 på 2500mil) när jag skulle byta trasig regulator. Kontakten såg hel och fin på utsidan, insidan var värre… En av få gånger som man är tacksam för trasig regulator.
 

Bifogat

  • Capture12.PNG
    Capture12.PNG
    228.6 KB · Visningar: 21
  • Capture13.PNG
    Capture13.PNG
    189.4 KB · Visningar: 21
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.

Fan va trist. Hoppas det inte är några stora saker att fixa så du kommer iväg lätt och smidigt.
 
Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter.
Hörde något om brinnande MC på trafiken igår, undrar om det var du?
Hoppas det löser sig...
 
Inga slanglösa däck, det är slangat dess värre. Bytte innan trots allt men kom inte mer än någon km innan voltregulatorn hade tuttat på några kablar i den slöa rusningen så brandkåren kom och stängde av E45 för några minuter. Men det var redan släckt, hade själv hällt på ca 3L vatten. Resan får vänta någon månad tills jag lagat det eldhärjade elsystemet och allt annat som gick upp i lågor.

Fifan vad deppigt. Måste känts jäkligt obehagligt att stå med brinnande hoj mitt trafiken. Hoppas det inte var alltför stora skador på hojen ändå.
 
Typ 16.30...?
Lider med dig.

Tyvärr något av ett typfel hos hojar som stått för mycket. Det blir oxid i kontaktstycken och anslutningar.
Dom klarar uppstart och kortare provkörningar utan problem, men när maskinen varit igång en halvtimme eller mer så har det byggts upp så mycket värme i den dåliga anslutningen att det smälter ihop. Eller börjar brinna.

Lätt att säga nu efteråt, men detta är något att lägga en timme på innan man tar en hoj i bruk som rullat för lite i sitt liv.

Jag har själv gjort samma tabbe.
Exakt, Marieholmsleden.
Hörde något om brinnande MC på trafiken igår, undrar om det var du?
Hoppas det löser sig...
Garanterat jag, hur ofta brinner motorcyklar liksom.
Fifan vad deppigt. Måste känts jäkligt obehagligt att stå med brinnande hoj mitt trafiken. Hoppas det inte var alltför stora skador på hojen ändå.
Jag fick panik men fick stopp på en bil som visade sig ha 2 liter vatten med sig och sen kom jag på att jag också hade en liter, innan brandkåren kom och öste på ytterligare 10. Voltregulatorn satt nog inte riktigt på rätt ställe och har i eftermiddagstrafiken inte fått tillräckligt med kylning och därefter antänt närliggande plast. Hade ordagrant eld i röven, när jag tog bort sadeln var lågorna ca 0,5m höga. Mycket plast som är borta men kabelstammen som jag först trodde var helt körd verkar ha klarat sig relativt bra även om jag tvingas löda nya kablar till säkringshållaren.

Det är inte så svårfixat kanske men det tar tid att få hem grejer så kommer nog inte få kört något innan midsommar.
199189361_817124512255545_5322317747483364736_n.jpg
197371411_519681289174369_3013881964390461021_n.jpg
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top