Klarade att växla på slangen i går

Ett annat litet tips till hur du får slut på vobblet.
Det brukar ju oftast börja när man åkt ett tag.. Och för mig brukar det hjälpa att hoppa upp en bit på sadeln närmare tanken. Då flyttar du lite vikt från bakhjulet och på så vis slutar det vobbla.
Ett annat alternativ är att du ställer dig upp, det vobblar nästan ingeting när man kör en stående wheelie..
Men det kanske känns som överkurs så här i början?!

Mattias skrev:
Meh! Du ska säga: MOTHERFUCKING PIG, WHORE, SATAN, GOD DAMN!!! :mad: :mad: :mad:

I HATE YOU MOTHERFUCKER. BITCH :mad: DAMNIT HELL

Det är bara till dig jag skriver den frasen. Det är bara för att du betyder så mycket för mig.

Mr. T skrev:
Det brukar ju oftast börja när man åkt ett tag.. Och för mig brukar det hjälpa att hoppa upp en bit på sadeln närmare tanken. Då flyttar du lite vikt från bakhjulet och på så vis slutar det vobbla.
Ett annat alternativ är att du ställer dig upp, det vobblar nästan ingeting när man kör en stående wheelie..
Nu har jag varit och övat lite med "Backe" här på forumet.
Och det gick ju inte så bra.
Dock så lyckades jag att växla även idag, men det var när jag körde på "mitt sätt".
Sen skulle vi prova Backes sätt och ha bakbromsen anlagd redan när jag tog upp hojen, samt att jag skulle sitta mycket mer framåtlutad.
JA, det var ju som att börja köra hoj på nytt, och då blev det ju inga växlingar inte.
Men visst kunde jag känna att hojen blev stabilare i brantare vinklar.
Så det stämmer som du säger.
Dock så tappade jag kollen på hur högt jag verkligen låg, men det är väl bara att öva in det igen med den nya tekniken.

Bara å jobba!

Jag menade inte att du behöver ha bakbromsen anliggande när du "lyfter" men det är bra att ha foten på plats ifall olyckan skulle vara framme.

Lycka till!!! :squid

Backe skrev:
Bara å jobba!

Jag menade inte att du behöver ha bakbromsen anliggande när du "lyfter" men det är bra att ha foten på plats ifall olyckan skulle vara framme.

Lycka till!!! :squid
Jahaaa, det missade jag helt.
Och jag som låg an med den hela tiden, den blev så varm att den inte tog ett dugg på slutet. :p :D
Men då skall det nog fixa sig nästa träningsrunda då. :tummenupp

Daddy skrev:
Sen skulle vi prova Backes sätt och ha bakbromsen anlagd redan när jag tog upp hojen, samt att jag skulle sitta mycket mer framåtlutad.

Hmm... Ja det kan vara bra att vara beredd med bakbromsen.
Men jag lärde mig att köra på slangen utan den... Det är ju ytterligare 1 moment att lära in, så det började jag öva med typ säsongen efter.
Fördelen med bakbromsen är att du inte behöver växla så mycket och kan ligga kvar på samma växel. Du ligger bara lite högre, närmare tippläget. Räcker det inte att slå av på gasen så bromsar du.
Jag tycker att du ska köra som du gjorde innan och öva på att få upp hojjen och växla.

Keep on going :rock

Daddy skrev:
Jag använder koppling.
Tycker att det är bäst att lära sig så inför framtiden, så att man sparar lådan även på kommande hojar.
Men varför gungar/vobblar hojen så mycket när man tar upp den så där högt?
Och hur får man det att sluta?

Och hur faan svänger jag?
Träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna träna! Det är det enda som funkar. :fakta
Känn hur det går och testa så märker du hur du ska göra.

Last edited:
Mr. T skrev:

Ok, hur flyttar man vikt ifrån bakhjulet när det är det ända hjul som är i backen. :confused: Kan du lösa ut det så blir jag lite imponerad faktiskt :D

En annan fundering, har noterat att det är rätt bökigt att komma åt fotbromsen när man har lite vinkel på hojen, liksom risk att foten glider av fotpinnen, så jag kör med motorbroms, funkar bra det.

för att behärska konsten att bromsa sig tebax om man håller på att slå över så behövs det nötning(med valfett) givetvis. Dra upp hojen o broms ner den med bakbromsen, upprepa detta tills det blir en reflex hos dig. Då kommer du att ha en chans att klara dig om du slår över o motorbromsen inte räcker till. Det går fort o slå över, först släpper man gasen, den verkar inte hjälpa, man får lite panik o innan man vet ordet av så ligger man i backen. Bromsen skall sitta som en reflex.

Gött att du kan växla daddy, önskar att jag vågade göra det oxo, men krossade ju hela foten sist jag provade.......

Go Daddy Go

Psychobiker skrev:
Ok, hur flyttar man vikt ifrån bakhjulet när det är det ända hjul som är i backen. :confused: Kan du lösa ut det så blir jag lite imponerad faktiskt :D

En annan fundering, har noterat att det är rätt bökigt att komma åt fotbromsen när man har lite vinkel på hojen, liksom risk att foten glider av fotpinnen, så jag kör med motorbroms, funkar bra det.
Ha ha ha... Ja lite otydligt skrivet kanske.
Det jag menar är att man fördelar om vikten på hojjen genom att hoppa upp lite närmare tanken.
Inte flyttar bort det från bakhjulet. Men så länge du inte ligger i en 90 graders vinkel, som väldigt få gör, så brukar
det hjälpa att hoppa upp lite.

Håller med Psychobiker, strunta i bakbromsen till att börja med. Använd motorbroms.

Så här mycket tips du fått nu så borde du vara kung på bakhjulet snart :tummenupp

I huvet har jag redan allt klart för mig.
Med den grunden kan jag också köra i frypfart på bakan.
Nu gäller det bara att göra det i verkligheten också.

Eisbaer, du kan väl filma mina försök så att jag kan dela med mig av mina framgångar. :)

Eller är du fortfarande bitter? :D

Daddy skrev:
I huvet har jag redan allt klart för mig.
Med den grunden kan jag också köra i frypfart på bakan.
Nu gäller det bara att göra det i verkligheten också.

Eisbaer, du kan väl filma mina försök så att jag kan dela med mig av mina framgångar. :)

Eller är du fortfarande bitter? :D

I HATE YOU MOTHERFUCKER. BITCH :mad: DAMNIT HELL

Jag är troligen upptagen i helgen men kanske i början på nästa vecka? Eller så pressar vi in det i helgen ändå.

Hallen skrev:
Jag hade själv en FZR1000 innan och fick lära mig den hårda vägen, med en så tung maskin måste man upp väldigt högt i växlingen till 3:an för att den ska orka.
Så det är bara att öva, snart vågar du ta upp den högre och då är växlingarna busenkla. Och snart därefter står du på fotpinnarna och vinkar med ena handen på slangen. :tummenupp

Det är nåt jag märkt med min har inte lyckats nå bra på 3:an än men 1:an 2:an går kanon för det mesta :-) tycker jag lärt mig fort med tanke på att jag bara haft kortet 2månader.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti