Klant-fråga

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Måndags, märker att hojjen låter mer än vanligt...typ ventiltickande (ventiljusterad på firma för mindre än 100mil sen). Nästa gång jag använder den låter den oxå...kommer fram, kollar olja, ser helt tomt ut! Låter den bli kall...kollar igen...nästan helt tom! Dragit i 1.5L nu (rymmer 2L) och ska se om det blir kvar, ligger iaf rätt i oljefönstret nu.

Frågan nu är: Har jag sabbat nåt pga mitt slarv? :kocko :rolleyes:

(hoj: suzuki dr650 ´95)

rookie skrev:
Jo såklart...men e väl mest ute efter vad för skit man kan ställt till med...anar nämligen att det e mitt eget fel... :rolleyes:
Läker det någonstans kring motorn? Blåryker den? Kollade du så att det var olja i den efter att du haft den inne på firman?

rookie skrev:
Jo såklart...men e väl mest ute efter vad för skit man kan ställt till med...anar nämligen att det e mitt eget fel... :rolleyes:

Vadå att det är ditt fel??? har du lossat bottepluggen eller???

Har du kollat om det är några oljefläckar under hojen när den stått still ett tag.

Om du måste fylla i 1,5L olja efter 100 mil så har du problem, om det inte var så att verkstan inte fyllde i olja vid servicen(högst otroligt)

Goose skrev:
Vadå att det är ditt fel??? har du lossat bottepluggen eller???

Har du kollat om det är några oljefläckar under hojen när den stått still ett tag.

Om du måste fylla i 1,5L olja efter 100 mil så har du problem, om det inte var så att verkstan inte fyllde i olja vid servicen(högst otroligt)

Det är väl inte otroligt?

Verkstaden glömde fylla i olja till växellådan till min gamla crx för några år sen.. resulterade i ett ras och en gratis renoverad låda :)

Red skrev:
Det är väl inte otroligt?

Verkstaden glömde fylla i olja till växellådan till min gamla crx för några år sen.. resulterade i ett ras och en gratis renoverad låda :)

Nä IOFS, men han har ju kört mer än 100mil, så ja int fan vet jag

rookie skrev:

Har du ingen varninglampa? Oljenivå eller oljetryck? Har du en lampa som varnar när det är lågt oljetryck så har du antagligen haft lite olja kvar och lite smörjning i motorn(om inte lampan e trasig)

Klart som korvspad att det sliter hårt på grejerna om man kör med dålig smörjning alt ingen smörjning :3freak
Har den slutat låta illa när du har olja i den nu då! isåfall tror jag inte det är någon fara!

OJ! Många svar! TACK! :-)

Försöker svara på alla här då...

Läcker det någonstans kring motorn? Nej, inte vad jag kunnat se!
Blåryker den? Nix!
Kollade du så att det var olja i den efter att du haft den inne på firman? Nope! :rolleyes:
Har du kollat om det är några oljefläckar under hojen när den stått still ett tag. Inte sett några tecken på läckage alls nej.
Om du måste fylla i 1,5L olja efter 100 mil så har du problem, om det inte var så att verkstan inte fyllde i olja vid servicen(högst otroligt) Verkstan gjorde ENDAST ventiljustering, ingen hel service alltså.
Har du ingen varninglampa? Nix! Inga sådana touringgrejjor! :)
Har den slutat låta illa när du har olja i den nu då! isåfall tror jag inte det är någon fara! Nej! Den låter! Ungefär som ventiltickande, mest när man slår av på gasen...tystnar helt dock om man drar in kopplingen. Vasst o metaliskt tickande! :( Dock har jag bara kört cirka 2mil med oljan i nu...killen jag snackade med på verkstan befarade det värsta...åtminstonde ny kam o nya vippor...dock sade han att det kunde ta ett tag innan oljan nådde in överallt.

Här kommer då en extended version...som jag inte har nån aning om det kan stämma...bara spekulerar. Jag hade av sadeln o där har förra ägaren lagt en bit skumgummi som skydd för batteriet...han eller jag hade fått detta fel på! Så det låg rakt över luftintaget!!! Hojjen gick kasst (såklart) men jag fattade aldrig vad det var förrän sadeln kom av... Så nu e frågan...om hojjen gått för fett (typ minimalt med luft) kan den dra övermycket olja då?

(Som ni redan märker e jag en sån som gärna vill....men inte kan meka... :( )

Last edited:
rookie skrev:
Så nu e frågan...om hojjen gått för fett (typ minimalt med luft) kan den dra övermycket olja då?

Svar: Ja! Om motorn går för fett är det risk att oljefilmen tvättas bort på cylinderväggarna, som kan leda till hög oljeförbrukning och onormalt slitage på kolv och cylinderlopp.

R.Lehtipalo skrev:
Svar: Ja! Om motorn går för fett är det risk att oljefilmen tvättas bort på cylinderväggarna, som kan leda till hög oljeförbrukning och onormalt slitage på kolv och cylinderlopp.

Tack för svar... Var rädd för det...tror det e så det gått till isåfall... :rolleyes:

rookie skrev:

Här kommer då en extended version...som jag inte har nån aning om det kan stämma...bara spekulerar. Jag hade av sadeln o där har förra ägaren lagt en bit skumgummi som skydd för batteriet...han eller jag hade fått detta fel på! Så det låg rakt över luftintaget!!! Hojjen gick kasst (såklart) men jag fattade aldrig vad det var förrän sadeln kom av... Så nu e frågan...om hojjen gått för fett (typ minimalt med luft) kan den dra övermycket olja då?

(Som ni redan märker e jag en sån som gärna vill....men inte kan meka... :( )

Frågan är ju bara hur länge du körde med skumgummibiten där,var det i alla 100 mil ?

Eller bara ett litet tag ?

För så fort du tog bort skummgummit så blev ju blandningen normal igen.

Sen att den skulle dra 1,5l per 100 mil och inte blåryker eller läcker,det är konstigt.

rookie skrev:

Den låter! Ungefär som ventiltickande, mest när man slår av på gasen...tystnar helt dock om man drar in kopplingen. Vasst o metaliskt tickande! :(

Dock har jag bara kört cirka 2mil med oljan i nu...killen jag snackade med på verkstan befarade det värsta...åtminstonde ny kam o nya vippor...dock sade han att det kunde ta ett tag innan oljan nådde in överallt.

Om tickande slutar när du använder kopplingen kan det ju inte vara relaterat till kam och vippor,Utan till koppling och växellåda.
Sen tar det ungefär 20-30 sek för oljan vid en kallstart att nå högst upp i toppen .

Last edited:
Långa farbron skrev:
Frågan är ju bara hur länge du körde med skumgummibiten där,var det i alla 100 mil ?

Eller bara ett litet tag ?

För så fort du tog bort skummgummit så blev ju blandningen normal igen.

Sen att den skulle dra 1,5l per 100 mil och inte blåryker eller läcker,det är konstigt.

Om tickande slutar när du använder kopplingen kan det ju inte vara relaterat till kam och vippor,Utan till koppling och växellåda.

Kan ha varit så att det var alla 100 milen t.o.m. ...inte helt säkert men hyfsat många mil i vart fall!

Edit: Dock ser jag inget på golv osv, är ju möjligt att oljan läcker vid drift på nåt sätt? Kan dock inte se nåt på motor/hojjen heller. Ska kolla oljenivån OFTA nu men e som sagt väldans nervös för oljudet...

Nja...jag tycker tickandet följer varvtalet...fast att det hörs mer på gassläpp (för att avgasljud mm blir lägre?) och när man drar in kopplingen e den tyst. Den är även tyst på tomgång. Förlåt om jag ställer dumma frågor/ger dumma svar men jag e KASS på mekande...dock otroligt tacksam för all hjälp! Har liksom inte råd att lämna in den denna gången... :(

Last edited:
Goose skrev:
Nä IOFS, men han har ju kört mer än 100mil, så ja int fan vet jag

Var inte ett påhopp. mer ett konstaterande :)
hade för mig att man kunde köra en hummer utan olja i typ 500 mil eller nåt utan problem.. fast det är ju lite skillnad på den och en hoj.

Nu kommer jag med en jättedum fråga som inte är avsedd till att idiotförklara dig på något sätt men...
Hade du hojen på stödet när du kollade oljan?

Victor skrev:
Nu kommer jag med en jättedum fråga som inte är avsedd till att idiotförklara dig på något sätt men...
Hade du hojen på stödet när du kollade oljan?

hehe...jag ÄR borta på mek så det e lugnt...men kolla oljan e en av få saker jag klarar...synd att man inte gjode det i tid bara... :rolleyes:

Kan säga att innan jag såg NÅN nivå alls i fönstret så fick jag luta hojjen typ mer än 30 grader...och efter 1.5L så var den mitt mellan low o high i fönstret...när den stod uupprätt... :)

rookie skrev:
Kan ha varit så att det var alla 100 milen t.o.m. ...inte helt säkert men hyfsat många mil i vart fall!

Edit: Dock ser jag inget på golv osv, är ju möjligt att oljan läcker vid drift på nåt sätt? Kan dock inte se nåt på motor/hojjen heller. Ska kolla oljenivån OFTA nu men e som sagt väldans nervös för oljudet...

Nja...jag tycker tickandet följer varvtalet...fast att det hörs mer på gassläpp (för att avgasljud mm blir lägre?) och när man drar in kopplingen e den tyst. Den är även tyst på tomgång. Förlåt om jag ställer dumma frågor/ger dumma svar men jag e KASS på mekande...dock otroligt tacksam för all hjälp! Har liksom inte råd att lämna in den denna gången... :(

Ingen fara fråga på bara :)

Släng en tidning under så ser du om det läcker,sen kan det ju vara så att det småläcker ifrån någon packning eller dyl när du kör,kolla under så ser du om det läcker någonstans då det blir fina bakåtgånde ränder då skiten fastnar i oljan som slätas ut av fartvinden.

Prova också att tvätt rent ordentligt och sen köra en sväng så ser du ju med engång om det läcker.

Tickande ljud förknippar jag med ventiler,där med inte sagt att det är skadligt eller farligt.

Ventilerna på min TTR tickar från och till beronde på varvtal och värme.

Lyssna däremot efter malande ljud dom gillar vi inte,det betyder skadade lager.

Tappa gärna ut oljan och kolla hur den ser ut,silverränder i oljan betyder lagerras kolla också efter spån eller flisor i oljan.

Sen är ju sådan här saker svårt utan att själv hör det,sen finns ju inga exkat vetenskap för om något tagit stryk eller inte om man inte river och kollar upp alla lager osv.

Så mitt tråkiga tips är verkar det funka och den går -kör

Last edited:
Min hoj har en DR650SE-motor och den gnisslar/rasslar lite (hörs bäst om man ligger i jämn fart, lägre hastigheter) men om man drar in kopplingen så försvinner detta ljud helt. Verkar som om DR-motorer låter lite allmänt skumt, har hört det från andra DR-ägare också.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D