Kladdigt... glasfibergröt

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Köpte Glasfibermatta och Båtplast igår. Och idag så skulle jag ju göra mitt första försök ever på att förstärka en glasfiberkåpa som sitter på min stunthoj. Tror jag gjorde rätt i lägga mattan på bänken o sen pensla på båtplasten (med härdare i). Men jag råka dränka. Så det blev lite kladdigt. Detta är utan handskar! Sen när glasfibermattan var väldränkt så skulle jag lägga den på plats i kåpan. Ahopp! Noll passform. Till slut kom jag iaf på att man kan ju dra ut glasfibern litegranna. Sagt o gjort. Fick till det hyffsat fult (japp fult). Det blev riktigt skabbigt. Dock när det väl torkat så är iaf den sidan av kåpan starkare än innan.

Problem är dock att jag inte använda handskar. Och inte heller hade jag den korreka .. öh "Thinner" förtunnare asså. Så jag testa allt från tvättmedel till snor. Sen till slut använde jag sandpapper på skinnet. Klia dödsfint. Om jag ska berätta hur illa det är det typ så här att jag kan lira in på toaletten o släppa av barnen, och därefter komma ut ur toaletten med pappret fortfarande fast på mina fingrar. Jättejobbe!

Nu antar jag det är försent?

Hur gör ni när ni klibbar me glasfiber o sånt? Antar handskar är vettigt, men asså.. hur ska man använda glasfiber o båtplast korrekt för att förstärka kåpor?

Swedie skrev:
Klia dödsfint. Om jag ska berätta hur illa det är det typ så här att jag kan lira in på toaletten o släppa av barnen, och därefter komma ut ur toaletten med pappret fortfarande fast på mina fingrar. Jättejobbe!

:D Blev du så upphetsad av lite kroppsarbete? Vet inte men du får väl låta det "wear off"

pensla plast i kåpan först, lägg dit väven och pensla plast på den när den är på plats.
då behöver du inga handskar........

enhjuling skrev:
pensla plast i kåpan först, lägg dit väven och pensla plast på den när den är på plats.
då behöver du inga handskar........
Tyckte mitt sätt var bättre :rolleyes: Ska testa det nästa gång... blir nog imorgon. Fast med handskar för att vara på säkra sidan.

Swedie skrev:
O tjena! O jag trodde jag var pervers. Grattis du övertog titeln jag en gång hade :rofl

Hur ska man annars tolka att du gick in på toa & "släppte ut barnen"? :va :hihi

annars kan du också lägga på glasfibret där du ska förstärka och pensla direkt på där, för limmet går igenom

/David

saken är den att det är rena bergodalbanan som glasfibret ska ligga på. Blir aningen svårt att få det o sitta. Fast jag skulle nog ha klippt flera små bitar istället för o pressa ner en halvmeter lång o 20 cm bred glasfibermatta. :D

Ok! Vad jag egentligen vill ha reda på är hur jag kan få bort klippet från mina händer. Det är riktigt jobbigt.

Kirurghandskar är tunna och har bra känsla men är samtidigt ömtåliga. Jag föredrar vanliga diskhandskar som jag köper på Willy's (en välkänd stormarknadskedja för er som missat det) för fem kronor paret. De håller mycket bättre och så slipper man glasfiberstickor i händerna. Kirurghandskarna håller knappt en kväll i garaget.

Jag brukar klippa till lämplig storlek på glasfibermattan och hålla den på plats mot underlaget med tummen och pekfingret medan jag penslar på blandningen av polyester och härdare. När de är genomdränkt sitter den på plats av sig själv. Sedan drar jag med penseln tills glasfibern mjuknar, då kan den formas som man vill.

Rugga upp ytan först.
Pensla sedan på ett lager polyester (det är väl vad du använde)
Lägg sedan på en torr bit glasfiber.
Mätta sedan glasfibern med mer polyester. Glasfibern blir nu "blöt" och är lättare att forma.
Låt torka.

Glöm inte skyddshandskar & andningsskydd. Håll gärna på i ett välventilerat utrymme.

Teddy skrev:
Kirurghandskar är tunna och har bra känsla men är samtidigt ömtåliga. Kirurghandskarna håller knappt en kväll i garaget.

Jag brukar förbruka 1-2 par kirurghandskar per gång man plastar. Inte därför att dom går sönder utan därför att dom brukar bli kladdiga och fastna i allt man rör vid. Då är det bara byta.
Jag antar att diskhandskarna blir lika kladdiga.

Men vem bryr sig då handskar är billiga.
Samma sak med penslar. 3:-/st på Öb. Vem orkar tvätta dom då.

tack för infon! Handskar nästa gång blir det.

Ni kan ju ana hur mina händer är just nu... Bläh

Håller helt med Wiseguy.
Anledningen till att man använder undersökningshandskar är att man kan avverka 10 par utan att bli ruinerad eller kladda ner alla verktyg handtag och kliande ställen på kroppen. Funkar finfint vid byte av drivpaket och motorolja dessutom. Nittio riksdaler för femtio par handskar är bättre än diskhandskar.

Swedie, det enda du kan göra nu är att lida och ångra dig. :tungan

Swedie skrev:
tack för infon! Handskar nästa gång blir det.

Ni kan ju ana hur mina händer är just nu... Bläh

prova att bara bita låss de med tänderna, tar några dar, spotta ut limet för de smakar inge gott. Annars vet jag inte aceton som nån sa annars bensin kanske, men de är inte heller bra för händerna. De är bara att vänta, de går bort efter några dar om du biter bort det. Jag vet jag har provat :tungan

Rugga upp ytan och pänsla på lite innan du lägger på mattan om det är trångt och bökigt. Blir enklare då. Sen pänslar du på ännu mer mattan väl sitter på plats.

Glöm inte att gå runt i huset och peta på allt som ser ut att kunna fastna på fingrarna :D

Tycker inte det är så jobbigt.. har fått händerna dränkta i lång/kort glasfiberspackel samt. plastspackel.. brukar bara knugga händerna mot varandra så trillar de mesta av, sen e man lite vit i en dag o sen e det borta :) ...nått kladd har jag inte vart med om :va

tipps till nästa gång är att först spackla på kåpan sen slänga på en för stor duk, klippa till och sen på med nytt spackel ovanpå... vill man ha de riktigt kan man upprepa det några gånger :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT