Klämskruvarna...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Heter de så? De som sitter två och två längst ner på framgaffeln?

Jag upptäckte idag att båda dessa på vänster gaffelben var lösa, jag skruvade ur båda för hand..! Jag har haft lite problem vid hårda inbromsningar på senare tid, det låter illa och vibrerar en del fram och jag har sett lite små slitpunkter på bromsskivorna. Kan dessa små rackare vara lösningen på det problemet?

Det är ju ett helsicke att man ska behöva kolla varenda skruv även när man köper hoj från handlare, det första som hände med hojen (första kvällen) var att vänster styrända trillade av och nu klämskruvarna (om det är så de heter) på samma sida... :död

Det första man skall göra efter att man har kört premiärturen med en ny cykel är att efterdra alla skruvar som har betydelse för säkerheten.

I ditt fall är väl cykeln inte ny och därför borde handlaren ha efterdragit alla skruvar vid leverans om cykeln nu servats av dem och inte bara lämnats in på kontraktsförsäljning av en kund.

imaster skrev:
Det är ju ett helsicke att man ska behöva kolla varenda skruv även när man köper hoj från handlare, det första som hände med hojen (första kvällen) var att vänster styrända trillade av och nu klämskruvarna (om det är så de heter) på samma sida... :död

Du har svaret själva ovan.

Om man inte begär efterkontroll av samtliga skruvar och bultar kommer det knappast att kollas vid en service, om man inte ber dom att göra det.
Det tar ju tid att gå över alla, i synnerhet dom som skall dras med moment.
De flesta verkstäder har ju en fastställd tariff som visar vad en service kostar, då tillkommer för det mesta materialet.
Att tro att verkstaden gör sånt gratis är nog att hoppas på för mycket, i synnerhet på en maskin som är 5 år gammal...

Lita bara på dej själva i sådana fall, eller betal verkstaden för att utföra det, då vill de förmodligen ha timpeng på det.

Borsiin JR skrev:
I ditt fall är väl cykeln inte ny och därför borde handlaren ha efterdragit alla skruvar vid leverans om cykeln nu servats av dem och inte bara lämnats in på kontraktsförsäljning av en kund.

Ducster900 skrev:
Om man inte begär efterkontroll av samtliga skruvar och bultar kommer det knappast att kollas vid en service, om man inte ber dom att göra det.

Den var inte ny, nej och det var inte kontraktsförsäljning heller, de stod som ägare. De hade ju bytt däck på den också så de har ju lossat på skruvarna, man tycker ju då att de borde spänna dem också. Ska ner och klaga lite idag, de beställde ju faktiskt en ny styrända åt mig gratis så de kan ju få kompensera mig för mina mardrömmar inatt... ;)

Skulle det kunna vara att dessa skruvar var lösa som gjorde att hojen vibrerade och lät lite märkligt vid hårda inbromsningar?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år