R1, Vibrationer vid hård inbromsning?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701 + 959 Corse
Hejs!
När jag bromsar hårt från relativt hög hastighet med min R1 -02 så får jag små fina vibrationer vilket inte känns helt okej. När jag kör över t ex ett brunnslock kan jag ibland få ett litet klonkljud vilket har gjort mig misstänksam mot styrlagret. Jag har dragit och ryckt i framgafflen men lyckas inte känna eller höra något glapp :va
Kan det vara ett så pass litet glapp som jag har svårt att känna som gör att dessa vibbar uppstår?

Kan det vara bromsskivor och belägg som är defekta? Bromsar jag mjukt känns allt helt normalt.

Hur kontrollerar och justerar jag styrlagret på bästa sätt?

Tacksam för alla tips!

Paroxyst skrev:
Framdäcket i skick? Annars gissar jag nog på bromsarna.
Det sitter sprillans nya Dumlop D208 på hojen. Ska ta mig en titt på bromsarna i helgen. Tack för tipset.

Fler tips och åsikter?

min hoj betedde sig likadant som du beskriver fast då från halvhård till hård inbromsning. Väldigt obehagligt. Det var en skiva som var skev.

Dra åt övre styrlagret och ut och testa igen. Funkar det inte och det klonkar fortfaradne är nog ett styrlager trasigt (troligen det över, men det kan vara det undra oxå).

Swedie skrev:
Dra åt övre styrlagret och ut och testa igen. Funkar det inte och det klonkar fortfaradne är nog ett styrlager trasigt (troligen det över, men det kan vara det undra oxå).

Hur mycket ska man dra åt? Som ett hjullager typ?

Jag använder mig av följande metod; dra åt tills det sitter hårt men styret inte går segt. Sen lossa spänningen med nån cm bara (inte mycket alltså).

på min falco blev det så men jag sprutade i 5-56 i dom runda bussningarna som bromsskivan hänger i, fastnar dom så blir det oxå pannkaka, hade samma känning på nya hojen, gjorde samma sak då och det blev bra

Swedie skrev:
Jag använder mig av följande metod; dra åt tills det sitter hårt men styret inte går segt. Sen lossa spänningen med nån cm bara (inte mycket alltså).

Tack!

:tummenupp

Kolla så att du har monterat framaxeln korrekt, att klämbultarna är dragna i rätt ordning i förhållande till hjulaxelbulten osv.
Annars kan det ju vara något av det tidigare skribenter påtalat.

Klonket har jag upplevt utan att det har verkat vara något fel på styrlagret, det slutade dock klonka när jag hade haft av övre gaffelbryggan och försökt dra åt styrlagret, vilket inte gick då det verkade vara bra åtdraget. När jag satt tillbaka övre gaffelbrygga och dragit åt muttern samt klämskruvar på gaffelbryggan å satt dit cliponen så var klonk-ljudet borta. Vet dock inte vad som orsakade det.

//Anders.

ps: Quisling :tungan, ds.

vad är det för klonkande du menar? är det väldigt återkommande eller sker det 1 ggn när du pressar åt bromsen?.

philsson skrev:
vad är det för klonkande du menar? är det väldigt återkommande eller sker det 1 ggn när du pressar åt bromsen?.
Klonket får jag ibland när jag kör med konstant fart över ett litet gupp. Alltså ingen broms alls. Det kan alltså vara något helt annat som låter.

Tusen tack för alla tips!! :Bugar

Ska testa att spraya på bussningarna. Hojen har stått stilla länge och hade lite ytrost på skivorna så det kan vara värt att testa.

Maranello skrev:
Klonket får jag ibland när jag kör med konstant fart över ett litet gupp. Alltså ingen broms alls. Det kan alltså vara något helt annat som låter.

Tusen tack för alla tips!! :Bugar

Ska testa att spraya på bussningarna. Hojen har stått stilla länge och hade lite ytrost på skivorna så det kan vara värt att testa.
prova att bromsa hårt hårt flera ggr du måste kunna känna om det är styrlagret. Låter väldigt troligt.

UnderDOG skrev:
Kolla så att du har monterat framaxeln korrekt
Den kan ju vara trevligt med lite feedback i sånna här felsökningstrådar, so here it is :)
Det visade sig att hjulaxeln inte var åtdragen alls :gnissla
Bulten gick att skruva bort för hand....

Inte så konstigt att det uppstod vibbar eftersom hjulet glappade i sidled. Så här i efterhand känns det nästan lite läskigt att ha genomfört en bankörning med hojen i det skicket. Lyckligtvis var iaf klämbultarna åtdragna.

OBS! Det var föregående ägare som gjort denna miss. Själv skulle jag alllllldrig göra nått sånt :tungan

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år