Kläder i regn

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det hade man ju aldrig kunnat tro när man köper sådan kvalitet som ”corse”… ;)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Den har jag. One piece. Gör jobbet o håller tätt men är det varmt ute, skinnställ o den utanpå, regn, fuktigt…. Blir ångbastu inuti. Hade önskat ett likadant men tunnare men är det kallt ute är den perfekt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Föreslagen väg Östervåla-Söderfors är grusväg. Lägre hastighet = mindre slitage. Kör hellre gamla E4 Björklinge/Mehedeby eller Torstuna-Järlåsa-Östervåla-Skogbo-Gryttjom-Kyrkbyn-Pilbo-Söfors.
Ber om ursäkt... :rodnar Svänger av mot Tärnsjö vanligtvis. Puttrar sedan förbi Hebron och svänger av gamla vägen mot Gysinge om tid finnes. Skyltad hastighet är låg och särskilt vägen mot Gysinge gissar jag beror det på att de ska slippa göra någonting åt den buckliga vägen.

I det här fallet skulle jag ändå föreslå Heby - Östervåla. Underbara kurvor som påminner lite om Kalvstigen fast mycket kortare. Dock finns en kurva som är lite snävare och har en bula i idealspåret. Första gången jag körde där var tidigt 90-tal med en 60-tals SportHoj. Bulan gav genomslag och styrstopp till styrstopp. Tankslapper för er som föredrar utrikiska. Klarade det eftersom jag hade viss erfarenhet tillsammans med tur att jag inte fick möte. 97 körde jag första gången Daytona och hade glömt bulan men den höll spåret och den gjutna milstenen plockade fram minnet, fast på höger sida av vägen denna gång.:hihi


Hebron är känd som Abrahams stad och är i Bibeln nämnd redan i Abrahams historia. Han själv, hans hustru Sara samt några av hans barn är enligt traditionen ...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Den har jag. One piece. Gör jobbet o håller tätt men är det varmt ute, skinnställ o den utanpå, regn, fuktigt…. Blir ångbastu inuti. Hade önskat ett likadant men tunnare men är det kallt ute är den perfekt.
Jag har ett likadant.
Fungerade dåligt över skinnstället med puckel, blev som en strypsnara, men över vanliga mc-kläder är det Ok.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En fungerande hoj tål regn, tvätt, snö, you name it… Har alltid en av mina hojar utomhus, dygnet runt, året runt. Enda gången det varit strul var med en svinbillig kinesiskt moped där det blev kortis pga dålig tändhatt och tändkabel. Om en Suzuki, japansk kvalitetshoj inte tål regn så har du något allvarligt fel på hojen som borde åtgärdas istället för att sminka grisen under ett kapell.


De håller absolut tätt. Det gör en plastpåseponcho också. Däremot andas det inte och svett avleds inte. Därför använder jag den typen av overall endast när det verkligen spöregnar och är lite svalare. Det finns olika typer av membran, typ Gore-tex, som är hyfsat vattentäta och ändå andas bort vattenånga från kroppen men ingen helt perfekt lösning för 22 mil i spöregn.
Kommer osökt att tänka på Bikes "Fem bandagar på en vecka" med BMW S1000RR. Iden är att Dag ett köra ner från Sverige till Tyskland fram till 1:a banan. Dag två köra 1:a banan och fortsätta till 2:a banan. Dag tre köra 2:a banan och fortsätta till 3:a banan. O.s.v.
1:a haveriet sker på väg ner genom Tyskland. Men BMW'n är ju under garanti så den hämtas och fixas omgående så det går bra fullfölja planen. Även om det skiter sig på bana 4 om jag minns rätt. Bara bilar är den dagen godkända på banan. Nåja vidare mot Frankrike och sista banan, det regnar och när motorn börjar krångla igen parkerar föraren om jag minns rätt under en bro för skydd mot regnet.
Så det blev tre bandagar och två haverier på en vecka.
Men kanske inte helt oväntat. Med tanke på den här jämförelsen.

Glöm inte när du säljer den hojen som alltid stått ute att få med det i annonsen.
"Har alltid stått utomhus, dygnet runt, året runt."
Mer sugande reklam kan den knappast få. Lär ju suga in köpare som en komocka suger in flugor.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har bland annat ett Jofama som är väldigt tunt, men håller mig snustorr. Däremot köpte jag en tunn Corse-jacka från XLMoto, för dom gånger man åker ut på en tur med risk för någon skur, men man har inte behov/plats för hela overallen. Den skulle funka som vindskydd när det blev lite svalare också. En runda skulle jag mellanlanda hos svärföräldrarna i Värmland, och det blev både svalt och någon skur på vägen, så jackan åkte på, men jag var helt djupfryst när jag kom fram. Det visade sig att ALLA former av regn och vindskydd hade lossnat, det som var kvar var en tunn väv, jag har sett negligéer med tjockare tyg. Och den hade inte gått många mil före den kvällen. Jävla skräp helt enkelt :fakta
Haha, en erfarenhet rikare mao.

Tänkte mest om man kan jämföra de tunna ställen med ett gammalt Uvex galonställ som jag körde i?
...som jag f.ö. alltid blev blöt i grenen av vid häftigare regnväder. :mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I det här fallet skulle jag ändå föreslå Heby - Östervåla. Underbara kurvor som påminner lite om Kalvstigen fast mycket kortare. Dock finns en kurva som är lite snävare och har en bula i idealspåret
Den asfalterades (ljuvligt svart) förra veckan och vägmarkeringar målades denna vecka. Slät som ett "sals-golv", nästan... asfaltsläggaren har förmodligen varit modell kort så det finns lite gungningar man inte får från modell större.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja det hade man ju aldrig kunnat tro när man köper sådan kvalitet som ”corse”… ;)
Med tanke på hur lång tid ett vanligt motorcykel race tar, vanligen under 1 timme, så är det väl inget konstigt jackan var slut efter kört några timmar.
Racing produkter är för mig produkter med t.ex. optimerad vikt / livslängd.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kommer osökt att tänka på Bikes "Fem bandagar på en vecka" med BMW S1000RR. Iden är att Dag ett köra ner från Sverige till Tyskland fram till 1:a banan. Dag två köra 1:a banan och fortsätta till 2:a banan. Dag tre köra 2:a banan och fortsätta till 3:a banan. O.s.v.
1:a haveriet sker på väg ner genom Tyskland. Men BMW'n är ju under garanti så den hämtas och fixas omgående så det går bra fullfölja planen. Även om det skiter sig på bana 4 om jag minns rätt. Bara bilar är den dagen godkända på banan. Nåja vidare mot Frankrike och sista banan, det regnar och när motorn börjar krångla igen parkerar föraren om jag minns rätt under en bro för skydd mot regnet.
Så det blev tre bandagar och två haverier på en vecka.
Men kanske inte helt oväntat. Med tanke på den här jämförelsen.

Glöm inte när du säljer den hojen som alltid stått ute att få med det i annonsen.
"Har alltid stått utomhus, dygnet runt, året runt."
Mer sugande reklam kan den knappast få. Lär ju suga in köpare som en komocka suger in flugor.
Kommer osökt att tänka på alla de miljoner människor i tropiska länder som dagligen kör i regn och parkerar utomhus.

Du får gärna hävda att motorcyklar inte tål att köras i regn eller tvättas. Jag hävdar att du har fel.

Jag skriver gärna att min hoj stått utomhus i en annons. Det är ju sant. Skriver också att de alltid startar och går som en klocka. Också det är sant.

Kommer du skriva i din annons: ”OBS, tål inte att köras i regn för då startar inte motorn på tre dagar”?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kommer osökt att tänka på alla de miljoner människor i tropiska länder som dagligen kör i regn och parkerar utomhus.

Du får gärna hävda att motorcyklar inte tål att köras i regn eller tvättas. Jag hävdar att du har fel.

Jag skriver gärna att min hoj stått utomhus i en annons. Det är ju sant. Skriver också att de alltid startar och går som en klocka. Också det är sant.

Kommer du skriva i din annons: ”OBS, tål inte att köras i regn för då startar inte motorn på tre dagar”?
Eftersom det var enda gången det hände att den inte startade och jag körde i regn många gånger senare.
Så skrev jag inget om det när jag sålde den ett par år senare.
Och köparen har aldrig hört av sig så antagligen nöjd.
Kanske som jag, kör helst när det varken regnar, haglar eller snöar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det bara jag som undrar varför en nudist frågar om kläder?
Naken-Matte verkar ju vara bror till Naken-Janne, likheten i namnen är ju slående.

? no offense licksom, bara nyfiken!
:shrules:notme
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Är det bara jag som undrar varför en nudist frågar om kläder?
Naken-Matte verkar ju vara bror till Naken-Janne, likheten i namnen är ju slående.

? no offense licksom, bara nyfiken!
:shrules:notme
Sant hahaha
Nojade dock helt i onödan, det var som mest duggregn, blev knappt blöt.
En hel del bra tips i tråden dock?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har kört många regndagar med ett vanligt regnställ från Blåkläder över skinnstället. Oftast är jag betydligt torrare än mitt ressällskap som har MC-specifika regnställ av olika fabrikat och prisnivå.

Kör även med överdrag på händer och fötter, men det kanske inte behövs i 20 graders värme om det finns bra torkmöjligheter när du anländer.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den asfalterades (ljuvligt svart) förra veckan och vägmarkeringar målades denna vecka. Slät som ett "sals-golv", nästan... asfaltsläggaren har förmodligen varit modell kort så det finns lite gungningar man inte får från modell större.
Ja, det var härligt! Stödremsan, även kallad urspolning, var nylagd så det fanns naturligtvis grus som inte sopats eller, naturligtvis, varnats för. Bulan ar borta men gissar att de inte gjort som med Kalvstigen och grävt upp alla stenar, krossat dessa och återfört det som mackis.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Loudon_McAdam
Sant hahaha
Nojade dock helt i onödan, det var som mest duggregn, blev knappt blöt.
En hel del bra tips i tråden dock?
Det var våt vägbana vissa delar, duggregn som gav sig imorse så 60 mil utan regn!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top