Kläder i regn

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
I morgon måste jag köra 22mil i vad som verkar bli spöregn typ hela vägen.
Jag kör normalt i 2-delat skinnställ med racestövlar eller kevlar-jeans, kevlar-hoodie och höga skin-sneakers, beroende på hur inspirerat jag ska köra.
Vilken outfit eller kombo rekommenderas? Spelar det ens någon roll om man bara ser till komfortabilitet?
Nåt övrigt tips? Kör bara i solsken förövrigt:)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte ett Biltemaregnställ som har överträffat alla mina förväntningar, sen är ju handskar som står emot vatten bra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan är ju vatten inte farligt heller det lixom torkar av sig själv i 90 blås o +20°

Jag har Beringer regnställ men har aldrig orkat stanna o ta på, ökar farten o sitter torr ändå på thunderacen.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Okok, skönt jag får för mig att jag kommer frysa ihjäl efter nån tim men det är klart, det ska ju bli över 20+...
Ska kolla upp biltema regnstället iaf?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ihållande regn är det det gamla Rukkastället med Barry Sheenes autograf som används annars tvådelat där förra var Richa men den senaste är Oxford.
På fötterna är det Systembolagets regnstövlar som hålls på plats med gummisnoddar av gamla innerslangar. Dessa regnstövlar kan även användas till att bära hem öl med innan användning om man är miljömedveten. :tummenupp
Diskhandskar utanpå tunna SportHandskar vid ihållande regn annars slås handtagsvärmarna på vid skurar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
En vanlig vattentät skaljacka utanpå stället funkar men den blåser sönder om man kör länge och fort. 22 mil i max motorvägsfart borde inte skada.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ska jag köra långt i spöregn så tar jag på en billig helt vattentät regnoverall + överdrag för stövlarna. Kör med välventilerade handskar och låter dem blir blöta. Kompenserar med värmehandtag. Skulle det spricka upp och bli strålande sol och varmt så är det inte lika roligt då man blir blöt från insidan istället.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar hur lång tid 22 mil tar ? 2,5 timmar eller 5 timmar, beror ju på vägen....
Körde själv 8 timmar med SV650S i regn. Sedan stod den ute i ösregn över natten.
Startade ej nästa dag innan batteriet var tömt.
Det blev att inhandla batteriladdare och kapell på lokala Biltema.
Torka hojen torr så gott det gick och 1 dygn senare när solen återvänt gick den igång.
Så ska den stå ute vid målet, kapell är god ide och batteriladdare kan behövas.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Sträckan är Katrineholm - Söderfors
Snabbaste vägen är 22mil på riksvägar, ska ta nästan 3tim om man håller hastigheten.
Funderar på att ta en om väg med E4:an, sträckan blir då 28mil och ska ta 3,5tim om man kör lagligt.

Mitt bakdäck är inte det bästa så det lutar åt E4an...?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sträckan är Katrineholm - Söderfors
Snabbaste vägen är 22mil på riksvägar, ska ta nästan 3tim om man håller hastigheten.
Funderar på att ta en om väg med E4:an, sträckan blir då 28mil och ska ta 3,5tim om man kör lagligt.

Mitt bakdäck är inte det bästa så det lutar åt E4an...?
Är bakdäcket så slitet på sidorna så det bara finns mönster i mitten? :va
Kör bara på bana alltså...
Upp till Enköping är det lämpligt att inte avvika för mycket från skyltad hastighet men norr om kan man "anpassa" hastigheten! :crash

Vi kommer att köra över Hjulstabron imorgon, förhoppningsvis inte i ihållande regn men med regnkläder...
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Är bakdäcket så slitet på sidorna så det bara finns mönster i mitten? :va
Kör bara på bana alltså...
Upp till Enköping är det lämpligt att inte avvika för mycket från skyltad hastighet men norr om kan man "anpassa" hastigheten! :crash

Vi kommer att köra över Hjulstabron imorgon, förhoppningsvis inte i ihållande regn men med regnkläder...
Har kört den vägen upp till Uppsala för 2v sen, tyckte det gick fint att anpassa hastigheten:) Dock var det inte spöregn då men duggregn och blött.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag undrar hur såna där "moderna" regnställ funkar? De är ju så tunna, som bakplåtspapper, kan väl aldrig va täta?
 

Bifogat

  • 82-802_xxl_1.jpg
    82-802_xxl_1.jpg
    79.8 KB · Visningar: 14

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kör med allvädersställ men förr, och nu om det blir för jäkligt, drar jag över ett xl av detta (eller liknande äldre):

Funkar säkert lika bra med detta..?


Det skönaste är nästan värmen som kommer när det blir vindtät ;)
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Ja, tog bilden därifrån. Men de är ju så tunna, nästan prassliga, kan såna verkligen hålla tätt?
?‍♂️
Vettifan. Åja, drar kl 6 i morn bitti.
Av vad jag har fått ut av alla svar är att det blir skinnstället, och jag tar den kortare riksvägen:)
Ska försöka kränga på mitt vanliga regnställ över men är skeptisk.
Hann inte till biltema och kolla deras regnställ idag
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Undrar hur lång tid 22 mil tar ? 2,5 timmar eller 5 timmar, beror ju på vägen....
Körde själv 8 timmar med SV650S i regn. Sedan stod den ute i ösregn över natten.
Startade ej nästa dag innan batteriet var tömt.
Det blev att inhandla batteriladdare och kapell på lokala Biltema.
Torka hojen torr så gott det gick och 1 dygn senare när solen återvänt gick den igång.
Så ska den stå ute vid målet, kapell är god ide och batteriladdare kan behövas.
En fungerande hoj tål regn, tvätt, snö, you name it… Har alltid en av mina hojar utomhus, dygnet runt, året runt. Enda gången det varit strul var med en svinbillig kinesiskt moped där det blev kortis pga dålig tändhatt och tändkabel. Om en Suzuki, japansk kvalitetshoj inte tål regn så har du något allvarligt fel på hojen som borde åtgärdas istället för att sminka grisen under ett kapell.

Ja, tog bilden därifrån. Men de är ju så tunna, nästan prassliga, kan såna verkligen hålla tätt?
De håller absolut tätt. Det gör en plastpåseponcho också. Däremot andas det inte och svett avleds inte. Därför använder jag den typen av overall endast när det verkligen spöregnar och är lite svalare. Det finns olika typer av membran, typ Gore-tex, som är hyfsat vattentäta och ändå andas bort vattenånga från kroppen men ingen helt perfekt lösning för 22 mil i spöregn.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Upp till Enköping är det lämpligt att inte avvika för mycket från skyltad hastighet men norr om kan man "anpassa" hastigheten! :crash
Föreslagen väg Östervåla-Söderfors är grusväg. Lägre hastighet = mindre slitage. Kör hellre gamla E4 Björklinge/Mehedeby eller Torstuna-Järlåsa-Östervåla-Skogbo-Gryttjom-Kyrkbyn-Pilbo-Söfors.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag undrar hur såna där "moderna" regnställ funkar? De är ju så tunna, som bakplåtspapper, kan väl aldrig va täta?
Jag har bland annat ett Jofama som är väldigt tunt, men håller mig snustorr. Däremot köpte jag en tunn Corse-jacka från XLMoto, för dom gånger man åker ut på en tur med risk för någon skur, men man har inte behov/plats för hela overallen. Den skulle funka som vindskydd när det blev lite svalare också. En runda skulle jag mellanlanda hos svärföräldrarna i Värmland, och det blev både svalt och någon skur på vägen, så jackan åkte på, men jag var helt djupfryst när jag kom fram. Det visade sig att ALLA former av regn och vindskydd hade lossnat, det som var kvar var en tunn väv, jag har sett negligéer med tjockare tyg. Och den hade inte gått många mil före den kvällen. Jävla skräp helt enkelt :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top