Kläder för män - Dålig passform

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Handlar mest på nk och mq.. Men som sagt, man får ju inget plagg för 79.- direkt som tjejjer verkar kunna få :näsblod

Skillnaden ligger väl i att snittcheyorna köper tio plagg för varje plagg vi killar köper. Räkna "Kostnaden Per Användningstillfälle" för ett chey å ett kill-plagg så lär du se att "KPA" blir ungefär detsamma.

Skillnaden ligger väl i att snittcheyorna köper tio plagg för varje plagg vi killar köper. Räkna "Kostnaden Per Användningstillfälle" för ett chey å ett kill-plagg så lär du se att "KPA" blir ungefär detsamma.

Hade det varit billigare kanske vi hade köpt mer :)

Är det bara jag som är normalbyggd :va

googla på "Vin Diesel" så får ni ungefär uppfattning :hihi

Skoijja, men jag har sällan problem med passform? Är det mina mått de utgår ifrån tro?
T-shirtar, Piké och liknande sitter ofta som ett smäck.
Det som kan vara problematiskt är byxor. Passar de över låren och är tillräckligt långa är de en mil för stora vid midjan. Eller är 30-31/34 bara ett jävla mungo mått? :va

Last edited:

Skoijja, men jag har sällan problem med passform? Är det mina mått de utgår ifrån tro?
Det som kan vara problematiskt är byxor. Passar de över låren och är tillräckligt långa är de en mil för stora vid midjan. Eller är 30-31/34 bara ett jävla mungo mått? :va

Tycker också att grejjerna sitter bra, ELLER så är TS lite kräsen av sig *läs; Cheyig* och vill att allt ska sitta som om det vore skräddarsytt :rolleyes:
Just jeans brukar jag ha svårt att hitta men just Diesel tycker jag passar bäst. Eftersom jag har taxben så behöver jag ha 32-31 och det är inte det lättaste att hitta. Funkar med 32 också men det ser lite väl otufft ut med massa jeans hängandes vid fötterna...

Är 180cm och väger 97kg har styrketränat till och från i 14 år så jag har lite axelbredd så ska jag köpa kläder som sitter bra över bröst midja så blir alltid armar för korta för att axlarna är sydda efter nån djävla metrev till modell.
Sedan är det lika om man ska köpa skjorta då är armarna för tajta och det går inte att böja på armarna.
Kan vara ganska angenäma problem kan tyckas att ha för breda axlar eller grova armar för att klä sig vettigt men det är det inte, fattar nu varför dom flesta kroppsbyggarna klär sig som tattare, jag vägrar GASP och liknande kläder.
Måste ju finnas dom som är större än mig, var handlar ni snygga kläder????

Jag har samma problem (78kg/181cm), sitter det bra runt magen så kan jag inte röra på armarna då känns det som att det ska spricka i ryggen.
Några skjortor som jag tycker brukar sitta bra är ben sherman och made in the shade (solo's egna märke, förvånansvärt billig också...) den fanns i lite olika modeller kommer inte ihåg exakt vad den som satt bra hette.
När jag köpte kostym till studenten så gick jag runt och kollade massor, den enda som satt riktigt bra var Tiger tyckte jag. Tur att päronen betala studentkostymen :rolleyes:
Expediter är nog inte heller riktigt att lita på, "råkade" köpa en skjorta som sitter som ett jäkla korvskinn, men de tyckte den satt bra :confused:... men men den funkar under kavaj.

Last edited:
Kolla i lite mindre butiker med mer udda märken. Jag köper en del Rick Owens, Helmut Lang, Rogan. Dessa har i alla fall kläder med lite tight passform. Dessutom slipper man möta massa andra med samma plagg.

Bra butiker är ju Jus på Brunnsgatan och Black Market på St Eriksgatan.

TS: Låter som du skall kolla mest på italienska designers, de syr efter din typ av kropp. Själv är jag ett par centimeter längre (178) men samma vikt och känner inte att jag har några problem att hitta kläder. Men så springer jag inte i HM och letar heller.

Men dra till Gate-One i Gallerian och kolla in kläderna där. Sen har du ju Solo nere vid Biblioteksgatan. Sen gillar jag Salt For Men också men det är mer slapparkläder.

Just skjortor kan du faktiskt beställa måttsydda på nätet, kan verkligen rekommenderas.

Är det mina mått de utgår ifrån tro?

Känner likadant. Jag har inga problem alls att hitta storlekar. Som i förra veckan så köpte jag kostym till ett bröllop och då plockade säljaren i butiken helt enkelt kläderna direkt från dockan. Satt perfekt.

Provar sällan ens kläderna i butiker. Vet vilken storlek som är rätt i de flesta fall.

Värre med skor för mig. Har två båtar i slutet av benen..

Har samma problem... 186cm/102kg och är inte tjock! Finns inte en skjorta som passar. XXL smiter snyggt runt axlar/överarmar men resten blir skit och en tightfit är ju bara lägga ner.

Jag har W29-30/L34 i storlek när det gäller jeans, men det passar ofta inte bra ändå.
Jag är 190 cm och väger ca 72kg, vilket innebär att det mesta som passar på överkroppen är ärmar och längd, oftast resulterar i att jag går runt i partytält. :<

Tjejer har bara lättare än killar att hitta kläder om de har b-kupa och är över 170, typ... Iaf om man vill handla på H&m och liknande.
Min bror är 184 och väger väl runt 70-75. Han köper sina kläder på Carlings och Jack&Jones.
Vet dock inte alls vad TS har för klädstil?
Shock har ju jättemycket jättefint. :tummenupp

Känner likadant. Jag har inga problem alls att hitta storlekar. Som i förra veckan så köpte jag kostym till ett bröllop och då plockade säljaren i butiken helt enkelt kläderna direkt från dockan. Satt perfekt.

Provar sällan ens kläderna i butiker. Vet vilken storlek som är rätt i de flesta fall.

Värre med skor för mig. Har två båtar i slutet av benen..

Jo men du kunde ju inte ens knäppa kavajen heller :tjockis

Jäkla svårt att svara på om inte TS talar om vad han gillar för kläder och vilka märken han brukar köpa. Finns ju tailorstore.se med måttsydda skjortor till j-ligt bra pris. Har hört mycket gott om dem men inte testat själv. Jag tycker inte 173/70 låter särskilt konstigt/litet. Idealet för att få kläder att passa är nog runt 184/80 ungefär, med normal kroppsbyggnad.

Vad gäller passform är det ju ofta så att man hittar ett visst varumärke som brukar passa just ens egen kroppstyp. Har otroliga problem med tex Whyreds kavajer, är 189cm/89kg med mest vikt i bröst/axel parti. De sitter som skit på mig, alldeles för slapp runt midjan, för korta ärmar osv. Vet fler som har detta problem så jag frågade deras säljare vid ett inköpstillfälle varför det var så och det visade sig att de hade fått samma klagomål innan. Anledningen var att deras chefsdesigner är ganska kort, smala axlar och är lite rund runt magen. Han är förövrigt runt 45 år tror jag. Blev väldigt förvånad då det känns rätt naivt att designa kläder efter sin egen kropp, speciellt om man inte har nån genomsnittlig kroppsbyggnad.

Försök frångå för tighta tees och pikéer förresten. Ser rätt bonnigt/turkigt ut faktiskt. Lite slappt från bröst och ner är bara bra. Runt armar och axlar får det ju gärna sitta åt.

Att sy upp ett par jeans kostar förövrigt runt 100-150spänn eller så gör man det själv, det är inte svårt.

jag har varit 177cm lång och vägt 60kg, då passade xs och s perfekt, det är fan så mycket svårare att hitta kläder för samma längd men 30kg mer när man har ungefär samma midjemått så klaga inte ;)

Har samma problem... 186cm/102kg och är inte tjock! Finns inte en skjorta som passar. XXL smiter snyggt runt axlar/överarmar men resten blir skit och en tightfit är ju bara lägga ner.

exakt, för att axelbredden ska bli bra måste man välja stora storlekar men sen fladdrar de som ett tält runt magen.

Last edited:
Svenskdesignade kläder brukar sitta som gjutna. Speciellt Borka.

Jäkla svårt att svara på om inte TS talar om vad han gillar för kläder och vilka märken han brukar köpa.

Inte alls.
Om du läser frågorna en gång till så efterfrågar jag varken råd och tips om var och varför. Jag frågar hur du känner och gör, inte vad jag ska göra. :fakta

För övrigt är jag rocker, så min garderob består av tajta punkliknande kläder samt kostymer, skjortor och västar.
Det är antingen eller. Trivs oerhört dåligt i de mellanting som är "vanliga" kläder.
Folk kan uppfatta det ganska lustigt. På dagen är jag klädd punkare och på kvällen(ute) som skattesmitare. Dock kryddat med lite rockattiraljer, annars ser man ut som vilken säljare som helst. :död
Det finns dock en eller två gemensamma nämnare, och det är det faktum att jag samlar på gamla fickur och alltid bär ett oavsett klädsel, samt att håret sitter kvar oavsett. Och håret är ganska, ganska emo.. :hihi

Last edited:
Just jeans brukar jag ha svårt att hitta men just Diesel tycker jag passar bäst. ...

I totally agree, bästa jeansen.

Är 180cm och väger 97kg har styrketränat till och från i 14 år så jag har lite axelbredd så ska jag köpa kläder som sitter bra över bröst midja så blir alltid armar för korta för att axlarna är sydda efter nån djävla metrev till modell.
Sedan är det lika om man ska köpa skjorta då är armarna för tajta och det går inte att böja på armarna.
Kan vara ganska angenäma problem kan tyckas att ha för breda axlar eller grova armar för att klä sig vettigt men det är det inte, fattar nu varför dom flesta kroppsbyggarna klär sig som tattare, jag vägrar GASP och liknande kläder.
Måste ju finnas dom som är större än mig, var handlar ni snygga kläder????

175 och väger väl in på runt 90 och skjortor är tamefan inte lätt att hitta som går över ryggen och axlarna och sen inte hänger ner till knäna.

Hyffsat avslappnad

Bifogat

• 7679290_15345307.jpg
    7679290_15345307.jpg
    42.2 KB · Visningar: 63
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey