Kläder för män - Dålig passform

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Inte alls.
Om du läser frågorna en gång till så efterfrågar jag varken råd och tips om var och varför. Jag frågar hur du känner och gör, inte vad jag ska göra. :fakta
¨

Men frågar du inte hur någon gör för att kunna ta vara på de tipsen och sedan göra så själv? Det är väl för att få tips du frågar? Varför annars?

Sen frågade du ju också hur de som är ännu mindre gör och var de handlar kläder.

Och jag tycker jag besvarade frågorna så gott jag kunde angående passform. Jag är insatt i klädbranschen och förklarade tex hur det ser ut hos Whyred. Borde kunna vara samma princip på andra märken.

Förövrigt håller jag inte alls med om att det bara klassas in i 'män' och 'kvinnor' vilket jag också försöker förklara. Jag tycker tvärtom att det skiljer sig förvånansvärt mycket mellan de olika fabrikaten och har aldrig varit med om att nån lättviktare har svårt att hitta kläder såvida de inte är väldigt korta. Oftast gnäller däremot biffiga killar till mig att de inte hittar nåt.

Aldrig heller har jag hört folk beklaga sig över att det inte finns slimmade kläder i Sverige. Sverige torde väl snarare vara mekkat för tajta klädmärken, tillsammans med ett par andra europeiska länder samt Japan. Folk i bla. Usa och sydamerika tycker ju att vi är jetebögiga här i Europa som har så tajta kläder.

Du verkar ju vara medveten och gilla tajta kläder. Då verkar det konstigt att du inte lyckats hitta nåt eftersom du skriver att du handlar kläder åtminstone en gång i månaden. Förmodligen oftare än de flesta härinne iaf. Cheap Monday är väl kanske det mest typiska märket för tajta grejer även om oversize är rätt på för överkroppen och även stuprörsjeansen är på väg bort. JL har också många tajta plagg.

För att besvara dina nya frågor då: Personligen har jag inga problem med passformen på kläder. Vissa märken är dock körda. Inte alltid men ofta. Om du nu har svårt att hitta slimmad passform kanske det är din kropp som ser lite speciell ut, typ extremt lång överkropp i förhållande till ben eller väldigt v-formad eller nåt.

Ledsen om jag inte kunde besvara frågorna rätt men vill du inte ha tips så förstår jag inte varför du öht startade tråden. :va

Slänger in en liten notis:

Kom idag på vad jag stör mig mest med nyköpta kläder (förutom att det är svårt att hitta riktigt snygga, med bra/rätt passform och priserna) - kvalitén!
Var bara någon dag sedan jag fick hem min beställning från Junkyard.se och Ridestore.se - två helt okej hemsidor med schysst sortiment (för en sån som mig iallafall hehe).
MEN! trots att man betalar löjligt mycket för "kvalitén" och märket på kläderna, alla mer eller mindre från USA, så verkar allt med bra kvalité stanna i USA (eller rättare sagt, den bra skiten från kina-fabrikerna skickas till usa) medan vi i europa får betala MER för deras andrahandssortering.
Första jag alltid noterar på min beställningar (eller letar arlset av mig i butikerna för att försöka få ett exemplar utan) är dessa jävla långa lösa trådar lite här och var. Minst 1, mer troligen 4-5 stycken.
Man kan ju tycka att märken som Etnies, Fox, Billabong, Quiksilver osv. borde ha kvalité på sina saker och när man lägger 1000-1400 på en hoodie och 400-700 för en jädra t-shirt... fast visserligen, skiten tillverkas ju som sagt i Kina av små jävla barn utan känsla för kvalité (för att nästan citera en tokig gammal dam vid någon tidningsfrågeställning hehe).

Enda ställen jag lyckats undvika dessa saker är nog överdrivet dyra affärer så som GANT och Fribergs, men dom har ju inte direkt samtliga klädstilar eller ens vardagskläder (okej, men inte min vardagsklädsel)

(sådär, fick man ordbajsa och spy galla lite idag också hehe)

Första jag alltid noterar på min beställningar (eller letar arlset av mig i butikerna för att försöka få ett exemplar utan) är dessa jävla långa lösa trådar lite här och var. Minst 1, mer troligen 4-5 stycken.

Händer ofta, ger inte nåt bra intryck men tycker du verkligen det påverkar kvalitén på själva plagget? Då är det väl viktigare att tex sömmar håller, passformen inte förstörs i tvätten och att det ger en skön känsla att ha på sig(själva materialet) Sen kan det såklart diffa mycket mellan olika plagg inom samma märke och kvalitén bahöver absolut inte vara god bara för att plagget var dyrt.

Njaoo, men borde det inte vara dessa trådar som man försöker klippa bort så snyggt som möjligt som är/blir början av en dålig söm? (Jag syftade alltså inte på helt lösa trådar som bara råkat hamna på klädesplagget utan som börjar lossna från plagget redan innan man köpt det)

Njaoo, men borde det inte vara dessa trådar som man försöker klippa bort så snyggt som möjligt som är/blir början av en dålig söm? (Jag syftade alltså inte på helt lösa trådar som bara råkat hamna på klädesplagget utan som börjar lossna från plagget redan innan man köpt det)

Det behöver inte vara nåt dåligt i sig. Ibland sitter de ju insydda fast helt lösa om du förstår vad jag menar. En lös tråd som råkat komma i vägen helt enkelt. Men det har du väl isf märkt om det har börjat lossa där i sömmen sen. Jag tror inte det är nån fara fast som sagt så ger det inget bra intryck.

Till trådskaparen: Jag håller med dig 100%!

Flickvännen klagar alltid på att jag ska köpa nya kläder. Hon tycker att jag ska köpa nya kläder varje vecka, som hon gör. Hon kan inte i hela världen förstå hur jag åtminstone inte köper ett plagg varannan vecka :D!
HUR ORKAR MAN GÖRA DET!?!?!?!?!!?!?
Antalet ggr jag handlar/år kan jag räkna på ena handen.

Last edited:
T-shirt och jeans från Jack n Jones är skiten, faan orka hålla på....

Kolla in Filippa K's herrkollektion. De har faktiskt någonting man kan kalla passform.
Köper de flesta av mina kläder därifrån.

Prova Zara och deras herrkollektion.
Finns på drottninggatan, hamngatan, stureplan.
Finns lite stilrenare eleganta kläder och passar till den lite längre och med slankare byggnad.
Ganska okej priser för snygga plagg.

Sen finns det en nyöppnad butik på regeringsgatan, Jupiter,
de säljer italienska herrkläder.

Om man hatar att gå i olika butiker och leta så är det ganska enkelt att bara åka upp till högsta planet på Åhlens City.
Massa olika märken i olika prisklass och stilar under ett och samma tak.

Last edited:
Högst upp skrev jag, HÖGST UPP! :arsele
:mattias :fakta:fakta:

ångar djupt att jag nämnde mina kurser i en tråd nån gång innan milleniumskiftet och att du dessutom lagt detta på minnet.. :gnissla
Det är en restaurang och/eller frisörsalong högst upp.

Ja, det var ett dåligt drag från din sida.

Kolla in Filippa K's herrkollektion. De har faktiskt någonting man kan kalla passform.
Köper de flesta av mina kläder därifrån.

Filippa K gör smala kläder, passar inte om man är lite mer bredaxlad...
som jag fattade det som var problemet här. Annars gör de snygga kläder.
Tröjor funkar dock som inte är helt stela. När jag kollade på kostym där,
fanns det även någon lite bredare modell, men då var den extra bred
överallt och hade bara en knapp = fult (tycker jag).

Någon som har beställt skjorta från www.tailorstore.se som BoSoZoKu tipsade om? Eller som provat http://www.suitopia.se/? Gick att få en riktigt schysst skjorta från tailorstore för grymt bra pris. Fundera lite på hur deras vanliga bomullsskjortor är också, bra/dålig kvalite på tyg? Lite småsugen på en till kostym också och tyckte att det kunde vara trevligt med en skräddarsydd från suitopia, lär förvisso behöva ta ett lite finare tyg... men ändå bra pris för att få rätt passform på det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT