Klä om sadeln?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Använder originalsadeln på min hoj och tycker den är väldigt glatt. Känns som man ska halka av ibland när man leker Elias.

Funderar på att "klä om" sadeln med något annat material och tänkte höra om någon testat detta och vilka material som kan vara lämpliga för bättre fäste och som klarar vatten?

Tack på förhand :tummenupp

(@mattias: Nej, kardborre blir inte bra...)

Sitter lite i samma sits.....

Köpte på mig sånt där supertunt svart ark i hopp om att kunna lappa ihop det när man kränger av vinylen på orginalsadeln.....

Kruxet är ju då att det bygger för mycket och jag kan inte ta bort den formgjutna dynan under vinylen. Tror man får gjuta något seriöst från orginalet istället för bästa resultat...

mitt förslag är att vända er till någon som klär om bilklädslar. de borde kunna svara på era frågor med tanke på att de jobbar med detta dagarna ända =)

Hemma i gamla Linkeboda vet jag att vi brukade lämna in sadlar för omklädning hos ett företag som arbetar med båtklädslar. Det blev superresultat, vad gäller ev halkskydd antar jag att det finns olika nivåer.

Värt ett försök iallafall :) :tummenupp

Jamen hallå fan!!! Du kör sån där BMW juh, med TC!!! Då behöver man väl inte leka Elias, det är ju bara att klappa fullt och hänga med! På en sån där "Elektronikhoj" har föraren inget att säga till om längre, BMW:n "kör ju sig själv" juh, det har jag läst i BIKE!

Du ska köra sexor på Åsen oavsett sadelöverdrag juh!!!!

Suede är da shit. Det är något mockaliknande material som används på racerattar/stolar samt som sadelöverdrag på Dakarmoppar. Perfekt grepp samtidigt som det ger mindre babianröv än grippermaterial i plast.

Jamen hallå fan!!! Du kör sån där BMW juh, med TC!!! Då behöver man väl inte leka Elias, det är ju bara att klappa fullt och hänga med! På en sån där "Elektronikhoj" har föraren inget att säga till om längre, BMW:n "kör ju sig själv" juh, det har jag läst i BIKE!

Du ska köra sexor på Åsen oavsett sadelöverdrag juh!!!!
Ställde in den på 11:or förra veckan och det gick hur bra som helst. Höll stumt överallt. Ska testa en 10:a nästa gång och känns det bra går jag all in och ställer in en 7:a :D

(Tack förresten för att du ropade ut att jag skulle demonstrera TC kl 10.22 i depåkurvan :gnissla :D )

Tackar :tummenupp

Suede är da shit. Det är något mockaliknande material som används på racerattar/stolar samt som sadelöverdrag på Dakarmoppar. Perfekt grepp samtidigt som det ger mindre babianröv än grippermaterial i plast.
Vet du vart man kan få tag i det?

(Tack förresten för att du ropade ut att jag skulle demonstrera TC kl 10.22 i depåkurvan :gnissla :D )

Varsågod, tänkte att en del tystlåtna behöver lite hjälp på traven för att synas och märkas...

Och hur gick det då? Stod ute i sandfållan och väntade och väntade och väntade....

Använder originalsadeln på min hoj och tycker den är väldigt glatt. Känns som man ska halka av ibland när man leker Elias. ...
Förstår inte...
Vi sprutade siliconspray på sadeln och i r*ven för att snabbt och lätt kunna halka från ena sidan till den andra i S-kurvor :confused:

Förstår inte...
Vi sprutade siliconspray på sadeln och i r*ven för att snabbt och lätt kunna halka från ena sidan till den andra i S-kurvor :confused:
Där går nog gränsen för mig :hihi men jag håller med om att det bara är jobbigt när man klibbar fast i sadeln, röven ska ju kunna glida omkring så att man snabbt hinner byta sida. Sen när man väl har bytt sida, då sitter men ju fast i stomp grip'en :tummenupp

Förstår inte...

...Sen när man väl har bytt sida, då sitter men ju fast i stomp grip'en :tummenupp

Jag är "uppfödd" på sadelgummin med lite högre friktion och när jag väl har rumpan eller låret mot sadeln vill jag att det ska greppa lite. Man står ju en hel del på fotpinnarna nuförtiden, man sitter inte still som på den svartvita tiden.

Stompgrip har jag slutat med. Tekniken som SMC/CSS lär/lärde ut med att man ska gripa tag om tanken med benen vid inbromsningar osv funkar inget vidare när man ska försöka åka fort och sitta rätt redan innan man går in i kurvan (se gärna hur MotoGP-förarna slänger ut knät nästan så fort de börjar bromsa).

Har fått hjälp av Markus som det tipsades om tidigare i tråden :)

"Högglans Polerade fälg kanter + lackade centrum i samma kulör som hojen
Nya bromsar runt om
Högglans polerat effekt system (original medföljer)
Höjd hoj t benet ut bytt (original medföljer)
Nytt bak däck i fjol
Vitt bak ljus (original medföljer)
Mini blinkers (original med följer)
Handtags värmare
Mini speglar (dyra) (original medföljer )
Nya broms handtag gul kromaterade (original medföljer)
Annat styre lackad i hojens original färg
Diod lampor i dom flesta hållare på hojen
Ny justerade ventiler
Nytt batteri
Ny bytt olja + filter
Special tillverkad sadel (sydd hos en sadelmakare i 2 toner)
Hög glans polerad gaffel stöd + in fräst skalle
kromat kylar skydd
öhlins dämpare bak (dyr)
rensad bak ända
"

Klar pallkandidat i särskrivnings-VM

Jag är "uppfödd" på sadelgummin med lite högre friktion och när jag väl har rumpan eller låret mot sadeln vill jag att det ska greppa lite. Man står ju en hel del på fotpinnarna nuförtiden, man sitter inte still som på den svartvita tiden.

Stompgrip har jag slutat med. Tekniken som SMC/CSS lär/lärde ut med att man ska gripa tag om tanken med benen vid inbromsningar osv funkar inget vidare när man ska försöka åka fort och sitta rätt redan innan man går in i kurvan (se gärna hur MotoGP-förarna slänger ut knät nästan så fort de börjar bromsa).

Har fått hjälp av Markus som det tipsades om tidigare i tråden :)
Precis, med stomp grip så kan jag ju hänga i värsta knäskraparposen å iaf bromsa ordentligt, för att låret klibbar fast mot tanken :) Men det kan ju hänga ihop med vad du har för ställ också. Mitt gatställ, helt i skinn, klibbar kanon ändå på gathojen utan stomp grip, men kör jag den med racestället så halkar dom jag omkring som smör på en varm potatis, eftersom det har tyg på insidan av låren :)

Ja på senare e.m. så stod du verkligen där i egen person och väntade, i sandfållan, du t.o.m. låg ner en kort stund för att det tog sån tid :)

/Nitrous

Visst! Så himla kasst! 10 minuter tidigare sa jag till polaren Roger (som undrade var han skulle stå och titta) "Ställ dig i depåkurvan, det känns fint att landa bland vänner när man durar av!"
Och se vad som hände! Har MÅNGA gånger tänkt (och sa det till en annan polare tidigare under dagen att "Det är fan så konstigt att inte fler får framhjulssläpp i ingången till depåkurvan":huvet

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien