Kit med skruvar till kåporna

Anden

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
YAMAHA YZF-R1 -03
Någon som kan hjälpa mig hitta detta? Till kåpor, skrämar och dylikt.
 
Kolla Ebay. Om det är till din R1:a så kan det inte vara svårt att hitta.
 
Dom Biltemaskruvarna köpte jag och var jättenöjd. Jag är mindre nöjd nu när inte mindre än tre skruvskallar har blivit deformerade och har fått lossats med tång.

Rekommenderas INTE!
 
Dom Biltemaskruvarna köpte jag och var jättenöjd. Jag är mindre nöjd nu när inte mindre än tre skruvskallar har blivit deformerade och har fått lossats med tång.

Rekommenderas INTE!

Hur hårt drog du den och hade du en bra nyckel till dem?
Aluminium ska tas med lätta fingrar. Annars drar man dem runda väldigt lätt...


När ni åker förbi IKEA så hälsa på kundtjäsnt så hittar ni skruv med Insex, o platt skalle i olika utföranden.

Ta några skruvar och lägg någon tjuga i bössan.

Dal-Mausen
 
Pet peeve som det heter på mitt ena hemlands språk.

Såhär e re...
Bra skruvförband kostar. Bra skruvförband sparar liv.
Detta KAN inte stressas nog,å skruv handlar man fan inte på Biltema. Inte ens under vapenhot.
Det handlas inte över e-bay heller. Get real.

Det e inte en 84a Skoda ni äger å kör. På en moppe e marginalerna mycket mindre...varför...
I Sverige e vi bortskämda som FAAAAN me skruvförband. Man handlar ENDAST skruv man ser asken till,å man kontrollerar asken.

Sk NAS/AN behövs inte i alltid,men fan skall veta att det e en så in i helvete mycket billigare försäkring än trygg-hansa nånsin kan ge.
Om så ens till kåpor.

Inget illa ment,men...IKEA?
4.4 klassad skruv från nått öststatsland skulle jag fanimig inte ens fästa ett clips med en gång. Över min döda kropp. Vansinne rent ut sagt.

IKEA...e säkert bra...till möbler i trä...som de facto trillar ihop dem med om man lutar sig på skiten-ÄVEN om man monterat dem rätt.

Det e MITT liv jag sätter tilltro till med ev skruv jag byter. Iom det ställer jag krav på dem. Mycket enkel logik i mina ögon.
 
Last edited:
FWIW innehåller NAS/AN aluminiumskruv åxå. Titan samt andra mer obskyra varianter med.(Självklart...det e en klassning som används inom flyget...googla...)
Extremt dyrt iofs,men som sagt dels e det ditt liv du betror med skiten å dels....sådant e systemet. Man får vad man betalar för-som alltid.
Som jänkarna säger..happiness is often stock...

Eftersom det till grad e mitt jobb har jag tex genom polarn på HEKA/Mylab satt både brinell samt HRC testaren i enklare,mkt vackert paketerade,eloxerade förband för cykelbruk.
Sanningen e att de mer kommersiellt tillgängliga e tillverkade av kinesiska barnarbetare....å fan jag HATAR barnarbete....för de har fan ingen som HELST känsla för kvalitet. De vi testat e så mjuk skit innanför elox skiktet att du kan ha dem som frukostflingor.
Du FÅR inte ens så dålig aluminium i Sverige-vad du än gör!(Gjutgods inräknat)

ALL aluminium gör det man kallar arbetshärdar varför det,tom med skruven för kåpglas,SKALL ställas krav. Ha då i tanke att den absolut enklaste aluminium vi ens HITTAR i Sverige som e klassad,sk 4212,med internationella mått e hygglig alujumjum.
Sanningen e att när det kommer till skruv som tillverkats för att vara eloxerat snygga i Asien...hm...jag svetsar en hel del aluminium i motorsport sammanhang...jag tar inte ens emot den skiten längre eftersom det mest förefaller vara tillverkat av gamla återvunna Coca-Cola burkar å dylik dynga med minsta gemensamma nämnare.
(Se det såhär....du monterar kåpglaset...har hojen X antal år...mot all förmodan har du tex probs med motorvibrationer...under X antal år...åsså helt plötsligt en dag släpper ditt kåpglas. I 160 blås. För att du ville spara pengar. Frågan JAG tycker du skall ställa dig e.....Vill du möta det utan att vara förberedd?
Ett sketet kåpglas...föreställ dig nu att nån bling-bling fixerad mupp ersatt skruven till din kopplingskåpa...å skiten lättar på 12 000...eller ännu värre....vevstaksskruv....Jo...morsning...)
 
...i rest my case.....

Skillnaden på dig å mig e dels att jag e gammal gubbe. Dels åxå att ja varit sk crew chief inom pro formel racing. Länge.
Vad det bla för med sig e att jag,till skillnad från dig,sett vad som händer när någon oinsatt "kunnig" meck,installerar 8.8 klassad skruv å liknande där de inte skall vara.

Folk dör.
Liksom inte världens kuligaste pryl. Alls faktiskt.

3 miljoner gånger hellre en kåpa som sitter med skruv som orkar med WW III än en upright,eller för den sakens skull,en bromsskiva eller vad fan det nu än vara må som sitter med skruv som inte e tänkta för ändamålet.
End of story-på allvar.
Billiga skitförband har helt enkelt inte på en hoj att skaffa. Alls. Någonsin faktiskt. Inte om det så e för 30 sekunders belastning. Igen...nej..inte alls...inte ens om hela ditt skithus brinner å din fortsatta försörjning e beroende av vad du väljer.

Återigen.
Hojar har MYCKET mindre marginaler än en normal bil. De e inte ens på samma karta en gång.
Om Yamaha,Honda,Suzzy,Kawa säger att skruven skall se ut si eller så...lita på det. De som designat hojen e knappast oinsatta idioter-vilket högst sannolikt e en av orsakerna till att du köpte skiten från början..
 
Last edited:
Hur hårt drog du den och hade du en bra nyckel till dem?
Aluminium ska tas med lätta fingrar. Annars drar man dem runda väldigt lätt...


När ni åker förbi IKEA så hälsa på kundtjäsnt så hittar ni skruv med Insex, o platt skalle i olika utföranden.

Ta några skruvar och lägg någon tjuga i bössan.

Dal-Mausen

Jag drar inte kåpskruv särskilt hårt och använder alltid nylonbrickor till dom. Insexhylsan jag använder är av bra kvalitet men skruven är det tyvärr inte. Dessa ska bytas ut snart. Då får det bli ett besök på IKEA.
 
NO-NO, NOT IKEA!! :rofl :rofl :rofl
 

Bifogat

  • fixa-skruv-med-plugg__0114490_PE266983_S4.jpg
    fixa-skruv-med-plugg__0114490_PE266983_S4.jpg
    33.5 KB · Visningar: 110
Last edited:
BLABLABLA En massa petpeveebesserwisserjunk.

Frågan JaG tyckEr du skall ställa dig e.....Vill du möTa det utan att vara förbered?
Ett sketet kåpglas...föreställ dig nu att nån bling-bling fixerad mupp ersatt skruven till din kopplingskåpa...å skiten lättar på 12 00...eller ännu värre....vevstaksskruv....Jo...morsning...)

Haha. Skulle vilja hör om det nååågonsin har inträffat att alla 6 kåpglasskruvar lossnat totalt samtidigt utan förvarning! Jo morsning.

Men köp dina prylar som du tror är vad du köper. Gäller allt du köper i livet. Föresten vad använder du i övrigt i ditt liv? Kläder, vitvaror, media, mm?

Kan inte du visa hur du monterar en Jula-skruv för vevstaken?

-Ni andra kan väl använda skruv som inte är gjorda för en rymdraket hur bra som helst till lämpliga ställen på er hoj.
Skruven överlever hojen ändå.
Håll koll på skruvar även om det är ala Pet Pevee's rymdraketskruv.
Allt vibrerar och rör sig.

Dal-Mausen
 
Efter att jag bytte till krashkåpor från Kina (som naturligtvis inte passar alls) så sitter väl cirkus bara hälften av skruvarna bra i. Många går inte att få in, andra sitter dåligt. Lik förbannat känns det som om kåporna sitter ganska bra; hade blivit väldigt förvånad om något åkte av. Fast det är väl inget man skall rekommendera till någon annan ;)

Jag tycker att dom där töntiga gummi-muttrarna man kör in i hålen i kåporna på en CBR600 känns lite klena, däremot...
 
Mitt kåpglas sitter med plastskruvar! :-)

Jag tycker att dom där töntiga gummi-muttrarna man kör in i hålen i kåporna på en CBR600 känns lite klena, däremot...

Gummituttarna och plastskruvarna fyller en funktion. :tummenupp
Bättre att skruvarna går av än att spräcka kåporna eller glaset vid en lättare vältning eller annan marksyning:tummenupp

Tänk er då om ni har skruv från yttre jymden :D

:krama

Dal-Mausen
 
Gummituttarna och plastskruvarna fyller en funktion. :tummenupp
Bättre att skruvarna går av än att spräcka kåporna eller glaset vid en lättare vältning eller annan marksyning:tummenupp

Tänk er då om ni har skruv från yttre jymden :D

:krama

Dal-Mausen

Samma orsak som att jag aldrig drar handkontroller stenhårt, tar man i skall man kunna vrida dom (tycker jag) när man sen vurpar så kan man vrida tillbaks dom i stället för att dom böjs/går av (oftast). Började med det på montainbiken och sen på offroaden nu gör jag det på landsvägshojar med. (får dock inte vara för löst! skall inte gå att vrida med lätthet utan man måste dra så man får ta i för att vrida dom)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top