Kinnekulle 8/5 :(

Kan ni tipsa om vad man ska försöka ta sig till för körning. Det här är min fjärde säsong men jag har bara kört gata än så länge. Bor i Stockholm och kommer att köra hoj till banan. Vet att det är risk för att man kanske inte kan köra tillbaka...

Jag jobbar mycket och är pga jour ofta ledig på fredagar. Finns det körningar annat än på helgdagar för en som inte är proffsrejsputte?
 
En annan variant är att skapa 4 klasser där ingen försäkring gäller.
Man gör ett medvetet val när man väljer att köra bana och personligen tycker jag inte att försäkringsbolagen ska behöva betala för den ökade risken.
Är man livrädd om kåporna så är det bara att välja en långsammare grupp eller skita i att köra bana.
 
Man gör ett medvetet val när man väljer att köra bana och personligen tycker jag inte att försäkringsbolagen ska behöva betala för den ökade risken.
Är man livrädd om kåporna så är det bara att välja en långsammare grupp eller skita i att köra bana
.

Varför ska inte försäkringen gälla :va du kör varken tävling eller på tid.
Ser en klar fördel att man kör fort på bana istället på landsväg. :)

Medvetna val eller ej du kör ju för att bli bättre förare så vitt jag förstår är det bättre med skrapade kåpor än dödsfall.

Som jag känner till har bara ett dödsfall under arrangerade banåkning för allmänheten.
 
Nicke skrev:
Kan ni tipsa om vad man ska försöka ta sig till för körning. Det här är min fjärde säsong men jag har bara kört gata än så länge. Bor i Stockholm och kommer att köra hoj till banan. Vet att det är risk för att man kanske inte kan köra tillbaka...

Jag jobbar mycket och är pga jour ofta ledig på fredagar. Finns det körningar annat än på helgdagar för en som inte är proffsrejsputte?

Gälleråsen eller Kinnekulle är bra banor att köra på som nybörjare tycker jag. Banorna erbjuder rätt harmonisk åkning om man inte har bråttom, ger dig rätt bra uppfattning spårval och betydelsen av rätt spårval.

Vi anordnar en bandag på Kinnekulle Ring fredagen 5 Aug. Läs mer på www.actionpics.se

/Nitrous
 
Vagnskada gäller väl ändå inte oavsett vilket bolag man har??

Det är trafikförsäkringen vi pratar om här, eller det va åtminstone det jag trodde. Har iofs inte brytt mig om att se efter så noga eftersom jag själv helt saknar vagnsakada..

Annars tycker jag precis som redan sagts att man måste va lite kvickare att komma igång med dagen. 9:30 är åtminstone 1 timme för sent för ett förarmöte. Sen att man ska prata med EN grupp men nästa grupp får inte åka ut fast man ser att det seglar upp regnmoln är för mig helt obegripligt och som gjort för att skapa dålig stämning.
 
M:et skrev:
En annan variant är att skapa 4 klasser där ingen försäkring gäller.
Man gör ett medvetet val när man väljer att köra bana och personligen tycker jag inte att försäkringsbolagen ska behöva betala för den ökade risken.
Är man livrädd om kåporna så är det bara att välja en långsammare grupp eller skita i att köra bana.

Då faller vi tillbaka på den ändlösa diskussionen om banåkning höjer eller sänker säkerheten på allmänna vägar, och det känns som den tråden avhandlats tillräckligt samt att något säkert svar inte finns att tillgå.
Att inte vagnskada omfattas av försäkringen kan jag förstå, men självklart borde trafikdelen gälla. Som långsam general tycker jag det känns säkrare att köra bana än på vanlig väg även om farten är högre. Utan att ha riktigt belägg för det inbillar jag mig även att det är lättare att komma överens vid skada om trafikförsäkring gäller än om man bara har personförsäkring (vilka troligen skiljer sig mer än trafikdito)
 
Tjoffe skrev:
Vagnskada gäller väl ändå inte oavsett vilket bolag man har??

Det är trafikförsäkringen vi pratar om här, eller det va åtminstone det jag trodde. Har iofs inte brytt mig om att se efter så noga eftersom jag själv helt saknar vagnsakada..

Helförsäkring hos Folksam täcker även vagnskada enligt de två skadereglerare jag talat med. De gör ingen skillnad mellan vanlig väg och bana :tummenupp
 
M:et skrev:
En annan variant är att skapa 4 klasser där ingen försäkring gäller.
Man gör ett medvetet val när man väljer att köra bana och personligen tycker jag inte att försäkringsbolagen ska behöva betala för den ökade risken.
Är man livrädd om kåporna så är det bara att välja en långsammare grupp eller skita i att köra bana.

Förstår exakt hur du menar men tror tyvärr inte att det är hållbart i längden.
Det är nog mkt svårt juridiskt att avtala bort sin försäkring.
Jag tänker så här,
Worst Case Scenario - vi säger att förare A går omkull och drar med sig förare B.
Förare B får sin motorcykel totalförstörd men det är det minsta problemet, han får även åka ambulans till RiksHospitalet. Det slutar med att förare B blir invalid pga av ryggskada.
Vilken vettig människa kommer nu inte att slåss med näbbar o klor för att få rätt till vissa ersättningsmedel som man faktiskt är berättigad till för att kunna leva ett dräglit liv?
Tror att dom flesta försäkringsbolag har råd med dyra advokater som ganska lätt ogiltigförklarar någon lapp man skrivit under att avsäga sig sitt försäkringsskydd.

Misstänker som sagt att problemen inte uppstår föränn en olycka händer då de flesta individer kommer att slåss för sina ägodelar som tjänats ihop med blod och svett.

/Nitrous
 
2ono skrev:
.

Varför ska inte försäkringen gälla :va du kör varken tävling eller på tid.
Ser en klar fördel att man kör fort på bana istället på landsväg. :)

Medvetna val eller ej du kör ju för att bli bättre förare så vitt jag förstår är det bättre med skrapade kåpor än dödsfall.

Som jag känner till har bara ett dödsfall under arrangerade banåkning för allmänheten.

Klart det inte är tävling.
Det jag tycker är bara att vi skulle undvika en hel del frågeställningar och krångel genom att göra klart för alla att man kör där på egen risk.
Finns det ens nått bolag som nu för tiden erbjuder vagnskada vid banåka?

Jag tycker som tidigare nämnt att det är onödigt att belasta försäkringarna med tokköra på bana.
Vill man göra det så pysslar man ihop hojen själv efter eventuell vurpa.

Sen så håller jag med dig om att det är mycket säkrare att köra bana än att hålla race-tempo på gata.
Jag är själv en förespråkare att alla borde prova bana för att lära sig köra hoj.
Kör man i de lugnare grupperna så är det gott om marginal till vurpa så det behöver inte vara något större risktagande...

Edit: Det hann komma fler svar under tiden jag skrev.
Det är nog sant som ni säger.
Det kanske funkar i en perfekt värld men inte för övrigt.
Men det där med att inte kunna friskriva försäkringen, hur gör man i oförsäkrade gruppen idag då?
 
Last edited:
Liwa1 skrev:
Vi får hoppas på att f-bolagen kommer fram till att dom ska ha en bra försäkring för som som kör bana. Det händer mindre olyckor på bankörningarna än i trafiken./Liwa1

Finns det någon statistik på de som råkar ut för olyckor i trafiken om de har varit på bandag eller ej? det skulle vara ett bra sätt att få igång banåkning åt alla, helst sponsrat av bolagen.
 
kinnekulle 8/5

Håller med steka tidigare ta bort IF/Trygg Hansa med omedelbar verkan
så är problemet löst.
Fick reda på att trygghansa inte gällde på bana på racingworlds första
körning förra året bytte till folksam dagen efter och tjänade även på det.
Det nitrous sa tidigare att alla skall ha en chans att köra tycker inte jag
håller hade ni konskvent nekat if/trygg så hade folk bytt bolag och då
hade förmodligen bolagen ändrat villkoren för att dom tappar kunder.
Och de hade väll vart bra att bolagen hade fått dansa efter våran pipa
någon gång.
Sen undrar jag varje gång varför man måste info om
varenda detalj på morron allt finns ju ute på nätet hoss varje arrangör.
Och är det så att man inte litar på att folk har läst det skicka infot vid anmälan och att man vill ha bekräftelse på att folk läst igenom det.

Ps. det är inga problem att byta under pågående försäkrings period
ställ av den en vecka fjorton dar så kan du ta en ny försäkring.
 
Last edited:
håkan skrev:
Vill man få ut maximal vinst med minimal säkerhet/risk så gör man såhär, resultatet är kaos ibland.
Kinnekulle blå grupp film Se själva hur det ser ut. Tyckte själv jag körde väldigt sansat men ändock blev det diverse klagomål och sura miner. (detta var knappt 1 helt pass)

När man själv har däckvärmarna på innan passet börjar så väntar man de 3 första varven med att åka ut... som för de långsammaste tar 5-6 minuter, sen är det knappt 8-10 minuters körning.
Ett flertal jag såg på körningen ska nog anmäla sig till SMC's kurser, kanske tillomed lära sig köra lite fortare på vanlig väg, så de kommer upp i 110 åtminstone innan de ger sig ut på banor.

Nästa gång hoppas jag kunna byta till den Snabba gruppen istället (min försäkring gäller på bana) så man slipper snigelkörningar...

//håkan

Får jag bara fråga varför du inte körde i den snabba gruppen från början. Om du är så seriös att du har däckvärmare och i princip körde om varenda en så verkar du passa in i där. Och sluta hacka på de som körde lågsammare, de som faktiskt körde i rätt grupp. Detta var väl ett ypperligt tilfälle att lära sig köra fort, det kan tom vara idiotiskt att göra det på en vanlig väg.

/Linus.
 
t020013 skrev:
Får jag bara fråga varför du inte körde i den snabba gruppen från början. Om du är så seriös att du har däckvärmare och i princip körde om varenda en så verkar du passa in i där. Och sluta hacka på de som körde lågsammare, de som faktiskt körde i rätt grupp. Detta var väl ett ypperligt tilfälle att lära sig köra fort, det kan tom vara idiotiskt att göra det på en vanlig väg.

/Linus.

Hmm, han körde i licens /oförsäkrade gruppen för att han kör en banhoj.
Det kan väl inte vara fel?
 
M:et skrev:
Hmm, han körde i licens /oförsäkrade gruppen för att han kör en banhoj.
Det kan väl inte vara fel?

Jaha, fel av mig i så fall :Bugar jag antog att han körde i försäkrad grupp eftersom han nämnde att försäkringen gällde på bana.
 
steka skrev:
Då faller vi tillbaka på den ändlösa diskussionen om banåkning höjer eller sänker säkerheten på allmänna vägar, och det känns som den tråden avhandlats tillräckligt samt att något säkert svar inte finns att tillgå.
Att inte vagnskada omfattas av försäkringen kan jag förstå, men självklart borde trafikdelen gälla. Som långsam general tycker jag det känns säkrare att köra bana än på vanlig väg även om farten är högre. Utan att ha riktigt belägg för det inbillar jag mig även att det är lättare att komma överens vid skada om trafikförsäkring gäller än om man bara har personförsäkring (vilka troligen skiljer sig mer än trafikdito)
Ute på vägen finns det hastighetsbegränsningar. Jag vågar påstå att ingen behöver köra på bana för att kunna framföra sin cykel i ett bra spår på vägen. Vill man lära sig bromsa säkert finns SMC:s kurser som är tillåtna utav försäkringsbolagen. Eftersom bankörning handlar om ens egna adrenalinbegär, där hornen dessutom växer ut, ser heller inte jag varför man ska ha en täckande mc-försäkring. Man kör på egen risk i mycket högre hastigheter än tillåtna på svenska vägar. Har man, som jag, det behovet så tycker jag att man skaffar en olycksfallsförsäkring som täcker detta. Alla Metall-anslutna har en medlemsförsäkring som täcker farliga sporter(även RR) upp till 20 prisbasbelopp. Liknande finns säkert i andra fackföreningar. Med olycksfallförsäkring ser jag till att jag är försäkrad för mina skador(inte hojs).

"Man ska se om sitt eget hus innan man ser efter andras" säger ett gammalt talespråk...
 
Nitrous skrev:
Förstår exakt hur du menar men tror tyvärr inte att det är hållbart i längden.
Det är nog mkt svårt juridiskt att avtala bort sin försäkring.
Jag tänker så här,
Worst Case Scenario - vi säger att förare A går omkull och drar med sig förare B.
Förare B får sin motorcykel totalförstörd men det är det minsta problemet, han får även åka ambulans till RiksHospitalet. Det slutar med att förare B blir invalid pga av ryggskada.
Vilken vettig människa kommer nu inte att slåss med näbbar o klor för att få rätt till vissa ersättningsmedel som man faktiskt är berättigad till för att kunna leva ett dräglit liv?
Tror att dom flesta försäkringsbolag har råd med dyra advokater som ganska lätt ogiltigförklarar någon lapp man skrivit under att avsäga sig sitt försäkringsskydd.

Misstänker som sagt att problemen inte uppstår föränn en olycka händer då de flesta individer kommer att slåss för sina ägodelar som tjänats ihop med blod och svett.

/Nitrous
Har redan hänt, kommer inte exakt ihåg, men T-H var inblandat. T-H:s klient körde omkull en annan "försäkrad", det blev tvist mellan försäkringsbolagen. Resultatet var att T-H inte vågade stå på sig, utan betalade den andre iaf.
 
Last edited:
freding skrev:
Ute på vägen finns det hastighetsbegränsningar. Jag vågar påstå att ingen behöver köra på bana för att kunna framföra sin cykel i ett bra spår på vägen. Vill man lära sig bromsa säkert finns SMC:s kurser som är tillåtna utav försäkringsbolagen. Eftersom bankörning handlar om ens egna adrenalinbegär, där hornen dessutom växer ut, ser heller inte jag varför man ska ha en täckande mc-försäkring. Man kör på egen risk i mycket högre hastigheter än tillåtna på svenska vägar. Har man, som jag, det behovet så tycker jag att man skaffar en olycksfallsförsäkring som täcker detta. Alla Metall-anslutna har en medlemsförsäkring som täcker farliga sporter(även RR) upp till 20 prisbasbelopp. Liknande finns säkert i andra fackföreningar. Med olycksfallförsäkring ser jag till att jag är försäkrad för mina skador(inte hojs).

"Man ska se om sitt eget hus innan man ser efter andras" säger ett gammalt talespråk...

Folksams olycksfallsförsäkring via Metall kostar bara 33 kr/mån. Det är bara att teckna.
 
alfa skrev:
Håller med steka tidigare ta bort IF/Trygg Hansa med omedelbar verkan så är problemet löst.
Jag har IF, för gatans skull, förbjuda dom skulle passa mig lika bra, för jag har tagit min licens och då får jag köra med mestadels snabbare och säkrare förare. Jättebra för mig tjohej!!! men jag tycker som Nitrous att alla ska få möjlighet att köra bana till lika villkor.
 
freding skrev:
Jag har IF, för gatans skull, förbjuda dom skulle passa mig lika bra, för jag har tagit min licens och då får jag köra med mestadels snabbare och säkrare förare. Jättebra för mig tjohej!!! men jag tycker som Nitrous att alla ska få möjlighet att köra bana till lika villkor.

Exakt det jag menar :7peta , inga IF eller TH-hojar på banan kommer innebära lika villkor för andra och sådana som du slipper massa långsamma förare i din rr-grupp. Att åka hoj och köra på bana kostar redan en massa pengar för oss, ett par hundralappar till (om det nu blir dyrare att byta försäkringsbolag) kan det kanske vara värt för att allt skall avlöpa smidigare på bankörningarna?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top