Kinesiska kloner på kända märken

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Vet inte om jag gör något riktigt surt nu, admin får väl säga åt mig ifall det är nån slags rövarvarning på det här. Faktum är att man kan spara en hel del pengar på att köpa billigare och praktiskt taget likvärdiga motorcyklar direkt från AliBaba.

Flera hojar testade oberoende på youtube med lovande resultat. Dom få brister hojarna kommer med kan åtgärdas i efterhand för överkomligt pris.

Och ..

Sen är jag medveten om att registrering och annat väglagligt inte är lika enkelt med dessa kloner, så man kanske ska hålla sig på bana med just dessa hojar så länge.

Själv äger jag flera märkeshojar, i synnerhet HD och KTM, för vilka jag redan betalat alltför mycket pengar. Mest pga att jag inte var så smart från början. Hade jag vetat bättre så hade jag redan haft ett gäng klonade "KTM" i mitt stall. Som min stora feta klon-motorsåg från Amazon.

Hur är det med garantier, återkallelser på tillverkningsproblem, reservdelar, förskingringskostnad och annat?

Det är precis som du tror med den saken.
ÅAS brukar dom klona lite äldre modeller där problemen är lösta.

Jag har varit sugen på att köpa en klonad motorsåg av den modell jag redan har, som rent reservdelslager

Finns även klonade sporthojar från Kina…kanske efter helt korrekt DNA men friskt vågat hälften vunnet. Det här märket gör även BMW-kopior om man är mer en Rieslingfantast…

Bifogat

• IMG_4326.jpeg
    IMG_4326.jpeg
    215 KB · Visningar: 21
  • IMG_4325.jpeg
    IMG_4325.jpeg
    149.7 KB · Visningar: 19
Min erfarenhet av kinesiska fordon började med mopederna som kom tidigt 00-tal.
Jag blev förvånad över att det gick att bygga så billigt och i de flesta fall med helt OK kvalitet. Sedan dess har kineserna inte blivit sämre.

Det största problemet, nu som då, är brister i montering och kvalitetskontroll.

Vet inte om jag gör något riktigt surt nu, admin får väl säga åt mig ifall det är nån slags rövarvarning på det här. Faktum är att man kan spara en hel del pengar på att köpa billigare och praktiskt taget likvärdiga motorcyklar direkt från AliBaba.

Flera hojar testade oberoende på youtube med lovande resultat. Dom få brister hojarna kommer med kan åtgärdas i efterhand för överkomligt pris.

Och ..

Sen är jag medveten om att registrering och annat väglagligt inte är lika enkelt med dessa kloner, så man kanske ska hålla sig på bana med just dessa hojar så länge.

Själv äger jag flera märkeshojar, i synnerhet HD och KTM, för vilka jag redan betalat alltför mycket pengar. Mest pga att jag inte var så smart från början. Hade jag vetat bättre så hade jag redan haft ett gäng klonade "KTM" i mitt stall. Som min stora feta klon-motorsåg från Amazon.
Var det en Electron Carburettor eller en Lectron Carburettor ???

Var det en Electron Carburettor eller en Lectron Carburettor ???
Jag vet inte, jag antar att valfri förgasare av rätt kaliber avstämd för typen av motor funkar.

Vet att det t ex säljs kopior / eftermarknads komplett eller delar till förgasare för Harley på Amazon, som funkar perfekt.

Hur som helst är det väl inte mycket annorlunda från att köpa vilka som helst andra leksaker från Temu eller Banggood. Jag har handlat flera rc-bilar direkt från Kina. Här visar farbror hur man bär sig åt för att undvika scammers och skojare:

Last edited:
Min erfarenhet av kinesiska fordon började med mopederna som kom tidigt 00-tal.
Jag blev förvånad över att det gick att bygga så billigt och i de flesta fall med helt OK kvalitet. Sedan dess har kineserna inte blivit sämre.

Det största problemet, nu som då, är brister i montering och kvalitetskontroll.
Men då är det väl ungefär det vi hade med Royal Enfield och hojar tillverkade i Indien, innan dom uppgraderade till en duglig modern fabrik. Numer producerar dom bra grejer för priset.

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu