Kinaimport av el-fordon??

Dom är undantagna från CE-märkning i maskindirektivet då fordon typ bilar, MC, Lastbilar, traktorer, spårbundna fordon m.m. har egna direktiv med krav på utrustning och säkerhet men behöver inte CE-märkas enligt de direktiven, dom har annan "märkning".
Däremot finns det speiella fordon som kan definieras inom maskindirektivet och skall vara CE-märkta. Men de är arbetsfordon av viss typ de gäller.

Bilar är undantagna från CE-märkning. Anledningen är att de inte går att CE-märka för att dom är för farliga. Skulle tro att det även gäller de flesta övriga frodon som lastbilar och mopeder mm.

Helt ljudlösa verkar dom inte vara(höj volymen så ni hör);

[YOUTUBE-ID]Moqbvm3S9NI[/YOUTUBE-ID]

Om man vill att dom ska låta mer får man väl montera en hederlig gammal pluttesmälla..

Så att CE-märkning inte skulle ha något med elsäkerhet stämmer inte enligt annan utsaga ovan.

Det jag ville påpeka var att CE-märkningen är tillverkaren själv som utfärdar utan kontroll från någon myndighet, till skillnad från den gamla hederliga S-märkningen som faktiskt innebar att produkten testats och visat sig uppfylla vissa krav.

Jag jobbar med CE-märkning av bearbetningsmaskiner och skulle i princip kunna CE-märka vad för skit som helst utan att någon skulle bry sig, händer däremot en olycka pga av att maskinen visat sig icke uppfylla kraven i maskindirektiven så kan det bli dyrt för företaget.
Däremot är det tveksamt om någon tillverkare av elcyklar i Kina skulle bry sig om ett ev rättsfall i Sverige.

Så att tro att Kinatillverkad produkt är elsäker bara för att den är CE-märkt är inte helt sant.

Det jag ville påpeka var att CE-märkningen är tillverkaren själv som utfärdar utan kontroll från någon myndighet, till skillnad från den gamla hederliga S-märkningen som faktiskt innebar att produkten testats och visat sig uppfylla vissa krav.

Jag jobbar med CE-märkning av bearbetningsmaskiner och skulle i princip kunna CE-märka vad för skit som helst utan att någon skulle bry sig, händer däremot en olycka pga av att maskinen visat sig icke uppfylla kraven i maskindirektiven så kan det bli dyrt för företaget.
Däremot är det tveksamt om någon tillverkare av elcyklar i Kina skulle bry sig om ett ev rättsfall i Sverige.

Så att tro att Kinatillverkad produkt är elsäker bara för att den är CE-märkt är inte helt sant.

Tillverkaren har inget med CE-märkningen att göra om vi pratar om import från länder utanför EU.

Det är importören till EU som har ansvaret för att produkten är säker.

Kineserna markerar allt dom säljer med CE, TÜV osv men det är bara för att dom vet att vi vill ha dom märkena på kartonger och prylar.

Börjar det brinna eller någon skadar sig så kan det bli dyrt, och det finns ingen att skylla på om man inte sett till att importen skötts av en mellanhand i något annat EU-land :-)

Hur stort är problemet med andra trafikanter/fotgängare/djur att det inte hörs när du kommer åkande? edit: Jag kan ju gissa - men vad är erfarenheten från dig som kör med den i trafik?

Det går ganska bra, nu sitter inte jag och åker varje dag men händer då och då. cyklister är nog i mitt tycke mest problem med, man kommer som sagt smygandes bakifrån och det händer att cyklisten svänger ut utan att höra mig komma körandes. men har man bara koll så fungerar det.

Låter intressant. :) Hur funkar de att använda? Går de långt mellan laddningarna? Tappar de mycket effekt när det är kyligt ute? Antar att vinterkörning är lite knepigt...

På mina mopeder sitter Kinesiska batterier, inte kanske världens bästa men vid körning i ca 30km/h håller dom en 7-8 mil.
Enligt instruktionsboken skall dom klara ca 14 mil, men inte en chans. Ligger man och pressar toppfart ca 55 så klara dom ca 4mil max. Har inte kört vinter körning så vet inte hur batterierna klara sig.
Batterierna som sitter i är DC 48V, 38Ah och hela batteripaketet väger 45kg + 70kg moped.

Helt ljudlösa verkar dom inte vara(höj volymen så ni hör);

[YOUTUBE-ID]Moqbvm3S9NI[/YOUTUBE-ID]

Om man vill att dom ska låta mer får man väl montera en hederlig gammal pluttesmälla..

Hehe.. :D den låter nästan mera än vad min undoms Zundapp lät.
Min elmoped är nästan ljudlös, lite surrande hörs från elmotorn inget mera.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...