Kinaimport av el-fordon??

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej! Tycker det börjar bli lite intressant med el-fordon för pendling och även de crossmodeller som börjat dyka upp. För några år sedan var det populärt av import av lekfordon (minimoto/fiddy). Finns det liknande sidor där man kan beställa direkt från Kina utan en massa dyra mellanhänder? Hur gör man med de fordon som ska reggas, eller får man hålla sig till 30moppar och lekfordon? Tyckte denna moppe verkar lite intressant http://www.youtube.com/watch?v=RIyfJ6O2-7o&feature=related

Kom gärna med tips och erfarenheter...

Glöm inte CE-märkningen (inte China Export då alltså...)
Elsäkerhet är inget taget ur luften..

Glöm inte CE-märkningen (inte China Export då alltså...)
Elsäkerhet är inget taget ur luften..

CE-märkningen har egentligen inget med just elsäkerheten att göra.
CE-märkningen är tillverkaren själv som utfärdar utan kontroll från myndigheter och innebär bara att tillverkaren "lovar" att produkten är säker att använda för det tilltänkta ändamålet.

Själva elsäkerhetsbiten på ett dylikt forden rör ju bara laddaren som ska pluggas i väggen, resten är klenspänning och faller därmed utanför direktiven.

Kan berätta att jag har två stycket elmopeder(scooter) ståendes hemma från Kina, inte världens bästa kvalitet men jävlar var roligt att glida fram i 55km/h nästan ljudlöst.
Man måste som sagt checka att dessa är CE märkta, men dom flesta leverantörer har gjort detta redan. sedan få du hem moppen och ansöker om reghandlingar, om det är en EU moped, kommer den först att registreras som lätt MC varvid en besikting görs kostar ca 700:-, därefter reggas den som vanlig Eu moped och kan köras som vanligt.

Kan berätta att jag har två stycket elmopeder(scooter) ståendes hemma från Kina, inte världens bästa kvalitet men jävlar var roligt att glida fram i 55km/h nästan ljudlöst.

Hur stort är problemet med andra trafikanter/fotgängare/djur att det inte hörs när du kommer åkande? edit: Jag kan ju gissa - men vad är erfarenheten från dig som kör med den i trafik?

Last edited:
Man måste som sagt checka att dessa är CE märkta, men dom flesta leverantörer har gjort detta redan. sedan få du hem moppen och ansöker om reghandlingar, om det är en EU moped, kommer den först att registreras som lätt MC varvid en besikting görs kostar ca 700:-, därefter reggas den som vanlig Eu moped och kan köras som vanligt.

Låter intressant. :) Hur funkar de att använda? Går de långt mellan laddningarna? Tappar de mycket effekt när det är kyligt ute? Antar att vinterkörning är lite knepigt...

Hur stort är problemet med andra trafikanter/fotgängare/djur att det inte hörs när du kommer åkande? edit: Jag kan ju gissa - men vad är erfarenheten från dig som kör med den i trafik?

Jag höll på att bli påkörd av en el-hybridbil på jobbet häromdagen :D Gick runt och pysslade så smått ute på parkeringen varpå bilfan helt plötsligt börjar rulla, utan så mycket som ett ljud, när jag precis klivit ut mitt framför den:D Så visst kan man bli överraskad... Fast i högre hastighet så viner det ju lite om en sån där också, så jag tror inte att risken är alltför stor...

Då vet du ungefär hur stora dem är på en elmoped med andra ord.

Kanske kan ana - men det är lite oklart fortfarande.. Kanske skulle formulerat frågan lite annorlunda.:glömdet

:fattartil Hmm, har den ringklocka?

Last edited:
Nja det är ju ofta lite fesigt ljud. Och så drar tutan säkert ström.. :gnissla

Nu börjar det vattnas i munnen... http://www.motorrad.se/?nid=941
Dock förstår jag inte varför de envisas med att använda kedja, mycket effektivare att ha motorn direkt i baknavet. Eller blir det för hög ofjädrad vikt då...??

Nu börjar det vattnas i munnen... http://www.motorrad.se/?nid=941
Dock förstår jag inte varför de envisas med att använda kedja, mycket effektivare att ha motorn direkt i baknavet. Eller blir det för hög ofjädrad vikt då...??

Hög ofjädrad vikt men framförallt väldiga problem att bli av med värmen som bildas i motorn när man tar ut högre effekter. Motorn snurrar relativt sakta och är ofta inkapslad när den sitter i navet = dålig kylning.
Det är iaf vad jag kunnat se när man kollat runt på elfordonsforum.

Kolla om el-fordonet kräver typgodkännande pga direktiv 2002/24/EG eller motsvarande.

Och om ingående komponenter som motor och el-utrustning måste vara CE-märkta enligt 2006/95/EG (LVD) och 2004/108/EG (EMC).
Så att CE-märkning inte skulle ha något med elsäkerhet stämmer inte enligt annan utsaga ovan.
Det finns 21 st. direktiv som anger produkter som kräver CE-märkning för att få säljas och brukas inom EU.
Och CE-märkningen anger att en produkt uppfyller en minimi-nivå av säkerhet för att inte skada en användare.

Och man ska inte tro att företag i asien har koll på alla olika regler som gäller.
Det finns tillverkare av betydligt mer koplicerad utrustning som inte har koll på regler i andra länder.

Skulle de man importerat vara med i en olycka eller i sig direkt orsaka en olycka och man inte kollat upp sakerna ovan, så kan de bli kostsamt.

Hög ofjädrad vikt men framförallt väldiga problem att bli av med värmen som bildas i motorn när man tar ut högre effekter. Motorn snurrar relativt sakta och är ofta inkapslad när den sitter i navet = dålig kylning.
Det är iaf vad jag kunnat se när man kollat runt på elfordonsforum.

Gyroeffekt oxå. Roterande rörelsemängd (massa och avstånd till rotationspunkt).

Egentligen har man hela utrymmet mellan det som behövs för att hålla däcket på fälgen och hjulmitt att använda till motor och transmission direkt på fälgen. Hålla den ofjädrade vikten är det svåraste är min lekmannabedömning. Metall är kanske inte rätt material till annat än det elektriska och slitytor på transmission.

Kylning ska inte vara så svårt att lösa om man frångår standardnavet med roterande ytterhölje - det går väl dra typ hur mycket kylluft som helst genom motorn med luftkanaler fartvind/fläkt. Eller vätskekyla.

Bilar är undantagna från CE-märkning. Anledningen är att de inte går att CE-märka för att dom är för farliga. Skulle tro att det även gäller de flesta övriga frodon som lastbilar och mopeder mm.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa