Kina "rensar" upp inför OS 2008

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag satt och tittade på TV igår när jag helt plötsligt hör att tjejen sitter och snyftar vid datorn...

Jag går dit och tittar vad som e på gång..

Kina har OS 2008 inför sig och vet att hela världen kommer att ha sina ögon på dem under hela spelen och har därför bestämt sig för att "rensa" bort alla gatu-hundar.
Olikt andra länder där man har gjort olika typer av program för att bli av med detta problem på ett så humant sätt som möjligt har de kinesiska regeringen utlovat belöning till dem som frivilligt anmäler sig att bli hund-slaktare..

Det hela går till så här:
Man jobbar två & två.. Man har en lång järn-pinne med en ögla i ena änden...
Man tar första bästa hund och den ena lägger snaran runt halsen och håller den så medans den andra helt enkelt slår ihjäl hunden!!!!

Ta gärna en titt på denna sida och tveka inte att slänga iväg några mail till de ansvariga eller kan göra något åt detta!!!!

http://sirius.2kat.net/cixiguilin.html

DaLorD skrev:
Ta gärna en titt på denna sida och tveka inte att slänga iväg några mail till de ansvariga eller kan göra något åt detta!!!!

http://sirius.2kat.net/cixiguilin.html

Jag är hundälskare och har alltid varit. Kommer skaffa hund samma dag som jag har tillärckligt med tid för den.

MEN, jag upprörs inte av att Kina kommer rensa bort gatuhundar. Jag skulle aldrig drömma om atty äta hund men ser inget fel i att någon annan väljer att göra det.

Gatuhundar är ju en sanitar olägenhet som alla andra skadedjur. Vi skulle ju knappast tillåta råttor på våra gator bara för att något litet land på andra sidan jorden hade dessa som husdjur..

Däremot kan man hävda att slakt bör ske snabbt och smärtfritt men när det gäller detta finns det så oerhört många andra djurhållare i olika länder som man skulle kunna angripa först...

Man tycker väl att de kunde ha valt någon trevligare avlivningsform.

korvgubbe skrev:
Jag är hundälskare och har alltid varit. Kommer skaffa hund samma dag som jag har tillärckligt med tid för den.

MEN, jag upprörs inte av att Kina kommer rensa bort gatuhundar. Jag skulle aldrig drömma om atty äta hund men ser inget fel i att någon annan väljer att göra det.

Gatuhundar är ju en sanitar olägenhet som alla andra skadedjur. Vi skulle ju knappast tillåta råttor på våra gator bara för att något litet land på andra sidan jorden hade dessa som husdjur..

Däremot kan man hävda att slakt bör ske snabbt och smärtfritt men när det gäller detta finns det så oerhört många andra djurhållare i olika länder som man skulle kunna angripa först...

Hur svårt är det att skjuta då?? eller ge en spruta??

Visst e det en sanitär olägenhet MEN det försvarar inte sättet att ha ihjäl dem på!!

Fyy faan... slå ihjäl med en påk liksom... jag blir illamående...

Grekerna förgiftade väl alla lösa hundar inför OS i somras? Det var också tarvligt mot vovvarna.

DaLorD skrev:
Hur svårt är det att skjuta då?? eller ge en spruta??

Visst e det en sanitär olägenhet MEN det försvarar inte sättet att ha ihjäl dem på!!

Skjuter kineserna hundarna så har dom ett problem... Dom vet inte till vem dom ska skicka räkningen för kulan.

DaLorD skrev:

Som jag sa. Sättet att avliva dem är knappast något jag föresspråkar.

Men jag har svårt att tänka mig att fattiga kineser har tillgång till gift och kanyler eller för den delen skjutvapen.

Norrmännen klubbar sälungar... Och de var knappast några sanitära olägenheter som strövade runt och spred sjukdomar på gator och torg.

Minkfarmare dödar just minkar med en elstav i röven här hemma i Sverige.

Företag häller schampo i ögonen på kaniner i hela europa för att tösabitarna ska kunna lukta gott...

Höns går i alldeless för trånga burar utan sittpinnar för att ge dig billiga ägg här hemma i Sverige..

Finns så många andra djurrättsfrågor som jag hellre engagerar mig i...
Det konstiga är att så fort någon har ihjäl en jycke eller en kissekatt så tar det hus i helvete här hemma trots att vi själva utsätter andra djur för minst lika vedervärdig behandling.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Minkfarmare dödar just minkar med en elstav i röven här hemma i Sverige.

Är det inte gas man använder?

korvgubbe skrev:
Det konstiga är att så fort någon har ihjäl en jycke eller en kissekatt så tar det hus i helvete här hemma trots att vi själva utsätter andra djur för minst lika vedervärdig behandling.

Stämmer, kolla på katt- och hundpäls tjafset för något år sedan. Osannolika proportioner.

Pet dog ownership is not encouraged in China, due both to the Chinese obsession with eating anything that moves, and to Mao Tse Tung's declaration of them to be a symbol of the bourgeoisie.

En mening som ovanstående får mig att känna mer förakt för de som gjort sidan än nåt annat.
40000 hundar har avlivats. Tro fan att det är ett problem med 40k herrelösa hundar. Metoden är väl sådär men helt klart måste det väl rensas ur, Jämförelsen med råttor är inte hel ovidkommande.

Markus skrev:
Är det inte gas man använder?

Stämmer, kolla på katt- och hundpäls tjafset för något år sedan. Osannolika proportioner.

Sist jag hörde något så använde de något som ut som en metalstång med ett handtag längst ner. Trycktes in i ändalykten på minkarna och sen sattes nån pryl på nosen. Därefter sllogs strömmen på och de friterades innefrån för att pälsen inte skulle skadas.

Gas känner jag inte till något om men det är säkert möjligt det med.

korvgubbe skrev:
Tja... konstigt är det väl ändå inte. Hunden är människans bästa vän, som det brukar sägas.

Något som jag tycker är riktigt brutalt och vidrigt är hur våra närmsta släktingar bland primaterna behandlas.

korvgubbe skrev:
Sist jag hörde något så använde de något som ut som en metalstång med ett handtag längst ner. Trycktes in i ändalykten på minkarna och sen sattes nån pryl på nosen. Därefter sllogs strömmen på och de friterades innefrån för att pälsen inte skulle skadas.

Gas känner jag inte till något om men det är säkert möjligt det med.

Åh tusan, den som vågar ha sin IP på dbf, djurens rätt eller alf kan säkert sprida mer ljus.

mb skrev:
Tja... konstigt är det väl ändå inte. Hunden är människans bästa vän, som det brukar sägas.

Något som jag tycker är riktigt brutalt och vidrigt är hur våra närmsta släktingar bland primaterna behandlas.

Jag tycker själv det är väldigt jobbigt att se hundar dödas eftersom jag som sagt haft egen hund och tänkt skaffa mig hund. Men för den skulle förstår jag inte det moraliska ramaskri som vi goda svenskar utstöter då någon i ett annat land har en annorlunda inställning...

Själv har jag svårt att hitta något djur som vi inte behandlar som skit..
hundarna är ju ändå de som har det bäst så om kineserna har ihjäl gatujyckar har jag överseende med detta.

korvgubbe skrev:
Jag tycker själv det är väldigt jobbigt att se hundar dödas eftersom jag som sagt haft egen hund och tänkt skaffa mig hund. Men för den skulle förstår jag inte det moraliska ramaskri som vi goda svenskar utstöter då någon i ett annat land har en annorlunda inställning...

hundarna är ju ändå de som har det bäst så om kineserna har ihjäl gatujyckar har jag överseende med detta.
Jo, det är ett problem helt klart. Djurrättsorganisationerna spelar på känslomässiga band till djur eftersom de får mest gehör då.

Samma problem finns inom naturvården. Det är mest bara bevarandet av missgynnade "gulldjur" som folk donerar pengar till, samtidigt som det kanske finns 100-tals ggr fler insekter som är mer akut hotade.

mb skrev:
Samma problem finns inom naturvården. Det är mest bara bevarandet av missgynnade "gulldjur" som folk donerar pengar till, samtidigt som det kanske finns 100-tals ggr fler insekter som är mer akut hotade.

Men det är ju inte så konstigt, jag tycker själv en värld utan pandor t.ex. vore tristare än en utan flygmyror.

korvgubbe skrev:

Alla hundar (djur) har rätt till värdigt liv inte bara den du skaffar!!!! Om din nyanskaffad hur springer ifrån dig och någon klubbar ihjäl den så är det helt ok för dig eller...
Att klubbningen sker i Sverige borde inte ha med saken att göra. Ingen säger att man inte ska bara låta dom sprida sjukdomar men det finns andra sätt att lösa problemet än ren sadistiskt våld!

Vad är näst, att dom klubbar ihjäl sina uteliggare, dom kan ju också sprida sjukdomar!?!?!

Markus skrev:
Men det är ju inte så konstigt, jag tycker själv en värld utan pandor t.ex. vore tristare än en utan flygmyror.
Visst, det finns en intuitiv logik i att prioritera sk högt stående djur eller arter i fattiga taxonomiska grupper. Rent ekologiskt sett behöver dessa dock inte alls vara särskilt funktionellt intressanta.

Som smygekosof anser jag att i princip alla arter har ett egenvärde och bör förskonas från människans framfart.

ps "flygmyror" är bara stadier livscykeln, det är inga egna arter

mb skrev:
Visst, det finns en intuitiv logik i att prioritera sk högt stående djur eller arter i fattiga taxonomiska grupper. Rent ekologiskt sett behöver dessa dock inte alls vara särskilt funktionellt intressanta.

Som smygekosof anser jag att i princip alla arter har ett egenvärde och bör förskonas från människans framfart.

ps "flygmyror" är bara stadier livscykeln, det är inga egna arter

Visst kan det vara så att pandan inte gör någon nytta, den verkar ju onekligen mest äta bambu :) , men den är helt enkelt finare att titta på än en daggmask (som gör nytta).

Flygmyror är irriterande. :fakta

Markus skrev:
Visst kan det vara så att pandan inte gör någon nytta, den verkar ju onekligen mest äta bambu :) , men den är helt enkelt finare att titta på än en daggmask (som gör nytta).

Flygmyror är irriterande. :fakta
Flaggskeppsarter är viktiga för att få in pengar, men egentligen tycker jag att det är fel när forskningen och naturskyddet ensidigt fokuserar på just de arterna.

Iofs har sverige kommit ganska långt när det gäller medvetenhet och opinion bland befolkningen i stort. Det är knappast i något annat land än sverige som en art som långskägg kan användas som flaggskeppsart.

Annars tycker jag att SNF är vettiga i den här balansgången. Pengarna går till insatser på en ganska bred front, men det är några få arter som man fokuserar lite extra på utåt (som t.ex. den här gynnaren, som dyker upp när man går in på en felaktig länk).

T509 skrev:
Om din nyanskaffad hur springer ifrån dig och någon klubbar ihjäl den så är det helt ok för dig eller...
Vad är det som gör det så svårt att läsa?
Jag får väl skriva en tredje gång:
- Jag anser på inget sätt att det är en bra metod att avliva djur!!!

Däremot är det väl en djävla skillnad på gatuhundar och de som faktiskt bor hos en husse och matte. Sitter det halsband, skattemärke och chip i örat på min jycke och nån djävel klubbar ihjäl den så klubbar jag ihjäl honom... eller inte riktigt men nästan...
Skulle vi ha tiotusentals lösdrivande hundar på gatorna i Sthlm skulle jag däremot inte gråta om dessa fångades in och avlivades.

T509 skrev:
Vad är näst, att dom klubbar ihjäl sina uteliggare, dom kan ju också sprida sjukdomar!?!?!

Vem ställer du frågan till? Personligen ser jag ingen relevans i en sådan liknelse..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back